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Insegnamento a.a. 2020-2021

30036 - ANTROPOLOGIA CULTURALE E DELLO SVILUPPO / CULTURAL ANTHROPOLOGY

CLEACC
Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences

Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi / Go to class group/s: 11 - 12

CLEACC (6 cfu - I sem. - OB  |  M-DEA/01)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
LEOPOLDO IVAN BARGNA

Classi: 11 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 11: LEOPOLDO IVAN BARGNA

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Lezioni della classe erogate in presenza

Mission e Programma sintetico
MISSION

Scopo del corso è quello di fornire agli studenti una comprensione adeguata del mondo contemporaneo da una prospettiva culturale. Dopo un’introduzione all’antropologia culturale in cui se ne esaminano le origini, i fondamenti teorici e metodologici e le relazioni con le altre scienze sociali e umane, si tratta delle dinamiche culturali dei processi di globalizzazione. Basandosi su una serie di casi di studio riferiti a diverse aree del pianeta, il corso illustra il ruolo svolto da simboli e oggetti nella definizione delle relazioni sociali (uguaglianza, disuguaglianza, gerarchia) e delle identità culturali in contesti diversi (politici, economici, religiosi, etnici).

PROGRAMMA SINTETICO
  • Campi dell’antropologia.
  • La ricerca antropologica, i suoi fondamenti teorici e le sue basi metodologiche.
  • Il concetto antropologico di cultura.
  • Diversità culturale e politiche culturali.
  • Comunicazione e significato.
  • Potere e risorse.
  • La competizione per le risorse economiche e materiali.
  • Dono, scambio, merce.
  • Modelli di consumo culturale.
  • L’arte come sistema culturale.
  • Identità, sviluppo e globalizzazione.

Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Conoscere in modo adeguato i concetti e i metodi basilari dell'antropologia culturale.
  • Comprendere i rapporti culturalmente significativi che si instaurano tra individui o tra comunità.
  • Comprendere il collegamento esistente tra lo scambio e l'uso di immagini, di oggetti, di merci, di doni e le forme di relazione sociale improntate a fattori quali uguaglianza, disuguaglianza, gerarchia in rapporto a dinamiche di tipo economico, religioso, interetnico ecc.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Utilizzare strumenti antropologici adeguati per collocare le conoscenze acquisite nel contesto dell'iter formativo previsto dal corso di laurea, in riferimento soprattutto agli aspetti socio-culturali connessi con gli eventi artistici e culturali e con speciale attenzione per la comunicazione inter-culturale.

Modalità didattiche
  • Lezioni frontali
  • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
DETTAGLI
  • Lezioni frontali con utilizzo di software e/o tecnologia innovativa.
  • Discussioni di teorie e/o casi di studio anche in riferimento ad etnografie condotte in prima persona dal docente.

Metodi di valutazione dell'apprendimento
  Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale orale
  •     x
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

    Il docente attraverso domande accerta la conoscenza  e comprensione dei contenuti del corso (la bibliografia dell'esame comune a  studenti frequentanti e non frequentanti, ma che per questi  ultimi prevede un testo aggiuntivo). Gli studenti frequentanti devono anche dimostrare la conoscenza e comprensione degli specifici argomenti  trattati in aula.


    Materiali didattici
    STUDENTI FREQUENTANTI

    Fabietti U., Storia dell'antropologia, Zanichelli, Bologna, 2020

    Bargna I., a cura, Mediascapes. Pratiche dell'immagine e antropologia culturale, Mimesis, Milano, 2018

    Bargna I,, Gli usi sociali e politici dell'arte contemporanea fra pratiche di partecipazione e di resistenza, Annuario di Antropologia, 13, 2011

    Bargna I., Collecting Practices in Bandjoun, Cameroon. Thinking about Collecting as a Research Paradigm, African Arts, 49, 2, 2016

    Plattner S., A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art, American Anthropologist, 100, 2, 1988

    STUDENTI NON FREQUENTANTI

    Ai non frequentanti è richiesta inoltre la lettura di:

    Hannerz U., Diversità culturale, Il Mulino, Bologna, 2001

    Modificato il 25/08/2020 13:14

    Classes: 12 (I sem.)
    Instructors:
    Class 12: ROBERTO MALIGHETTI

    Class group/s taught in English

    Lezioni della classe erogate in presenza

    Mission & Content Summary
    MISSION

    The course aims to provide the theoretical tools to understand the contemporary world from an anthropological perspective. Drawing on ethnographic case-studies from different areas of the world, it intends to develop a critical approach to the study of cultures and of intercultural relations. The theoretical, and methodological introduction to the discipline will be used to analyze the application of the anthropological point of view to the study of globalization, of cross-cultural management and of organizations, of development, of finance and of art.

    CONTENT SUMMARY

    The first part of the course aims to build an anthropological perspective. It will discuss the  theoretical and methodological foundations of the discipline, its relationships with the other sciences,  its approach to cultural complexity and its social role. The second part applies the anthropological perspective to some selected topics: globalization, identitarian policies, cross-cultural management, the study of organizations, of development, of finance and of art.


    Intended Learning Outcomes (ILO)
    KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...

    After successful completion of this course students are able to:

    • Understand the contemporary world from an anthropological perspective.
    • Analyze the current processes of globalization
    • Identify the dynamic relations between tradition and modernity, between local and global, between centers and margins.
    • Comprehend the cultural perspective to the study of organizations, of development, of finance and of art.
    APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...

    After successful completion of this course students are able to:

    • Apply the conceptual tools presented during the course to the analysis of the contemporary world and of the processes of globalization.
    • Use the cultural approach to study organizations, development processes, the world of finance and of art.
    • Interact and communicate effectively in intercultural contexts.

    Teaching methods
    • Face-to-face lectures
    • Guest speaker's talks (in class or in distance)
    • Case studies /Incidents (traditional, online)
    DETAILS
    • Lectures are structured according to the standard format: they include, in addition to face-to-face lectures, case-studies discussions and interactions with guest speakers who have actively contributed to the scientific literature on a specific topic. The lectures analyze the material contained in the required readings, which the students should read before classes, in order  to enhance in-class discussions and students’ participation.
    • Attendance: some of the assigned readings feature a high degree of theoretical sophistication. Therefore, students’ attendance is strongly recommended. Although no formal prerequisites are required, the lectures provide students the  necessary background to understand the contents of the teaching materials.

    Assessment methods
      Continuous assessment Partial exams General exam
  • Oral individual exam
  •     x
    ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    For attending and non-attending students: oral exam (100% of the finale grade) based on open questions. It aims to assess the student's skills to critically elaborate the contents proposed by the course, discussed in class and analyzed by the required readings, and to verify the ability to analyze some implications related to them through their application to case-studies.

    Last change 27/08/2020 15:21