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Insegnamento a.a. 2020-2021

30223 - COMUNICAZIONE DI MARKETING / MARKETING COMMUNICATION

Dipartimento di Marketing / Department of Marketing


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi / Go to class group/s: 24 - 31 - 32

CLEAM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - CLEF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - CLEACC (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BESS-CLES (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BIEF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BIEM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BIG (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BEMACS (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
ARIANNA BRIOSCHI

Classi: 31 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 31: CHIARA SOLERIO

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Mission e Programma sintetico
MISSION

L’obiettivo del corso è quello di fornire ai partecipanti un quadro di riferimento per affrontare, con un approccio manageriale, le decisioni chiave nell’ambito delle attività di comunicazione di marketing. I diversi moduli del programma sono orientati ad approfondire la conoscenza dei modelli teorici, dei metodi e delle tecniche per elaborare, a partire dalla strategia e dagli obiettivi di marketing, una strategia di comunicazione; per gestire in modo efficace e sinergico i diversi strumenti del communication mix; per controllare e misurare la performance delle iniziative sviluppate. Vengono inoltre affrontati il ruolo dei vari operatori coinvolti nella progettazione e realizzazione delle campagne di comunicazione e i trend che stanno trasformando la struttura e le dinamiche competitive del settore. Sebbene il corso affronti la comunicazione di marketing secondo una prospettiva manageriale, esso propone agli studenti anche strumenti critici per valutare gli aspetti etici della comunicazione e le sue conseguenze indesiderate sugli individui e sulla società. Viene inoltre approfondito il contributo della comunicazione alle iniziative di corporate social responsibility e cause-related marketing e al mondo del non profit.

PROGRAMMA SINTETICO

Il corso è strutturato come di seguito specificato.

  • La comunicazione integrata di marketing e il suo contributo alle strategie di branding.
  • Aspetti etici della comunicazione di marketing.
  • Le decisioni fondamentali: posizionamento, target, definizione degli obiettivi e degli investimenti.
  • Il mix di comunicazione: above the line e below the line.
  • La pubblicità: strategia creativa e media planning.
  • Le promozioni al consumatore e al trade.
  • Pubbliche relazioni e sponsorizzazioni.
  • Eventi e manifestazioni fieristiche.
  • La comunicazione di crisi.
  • L'industria della comunicazione: agenzie, centri media, editori e concessionarie, istituti di ricerca.

Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Conoscere i principali strumenti di comunicazione di marketing e le varie fasi.
  • Conoscere i metodi per la definizione del target della comunicazione di marketing.
  • Conoscere il significato del branding come elemento della comunicazione aziendale.
  • Comprendere il processo creative di una campagna di advertising.
  • Approfondire la conoscenza dell'impatto della comunicazione sul processo di acquisto del consumatore.
  • Conoscere le strategie creative nella pubblicità.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Elaborare un piano di comunicazione di marketing.
  • Definire il budgeting destinato alla comunicazione.
  • Definire il target della comunicazione.

Modalità didattiche
  • Lezioni frontali
  • Testimonianze (in aula o a distanza)
  • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
DETTAGLI

Durante il corso oltre alle lezioni frontali si tengono:

  • Testimonianze aziendali in aula da parte di manager di aziende operanti in diversi settori. E' l’occasione per conoscere da vicino il ruolo della comunicazione di marketing in imprese operanti in mercati diversi con specificità varie.
  • Analisi di casi studio e incidents che permettono di imbattersi in una reale situazione inerente alle dinamiche connesse con la comunicazione di marketing in azienda.

Metodi di valutazione dell'apprendimento
  Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
  •     x
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

    Solo prova generale (sia attending che non attending students) con peso 100% della valutazione finale.


    Materiali didattici
    STUDENTI FREQUENTANTI
    • P. DE PELSMACKER, M. GEUENS, J. VAN DEN BERGH, Marketing Communications: A European Perspective, Prentice Hall, 2018, 6th Edition (solo i capitoli indicati nel syllabus).
    • Slides e altri teaching material caricati su Bboard.
    STUDENTI NON FREQUENTANTI
    • P. DE PELSMACKER, M. GEUENS, J. VAN DEN BERGH, Marketing Communications: A European Perspective, Prentice Hall, 2018, 6th Edition (tutto il testo).
    Modificato il 27/08/2020 10:40

    CLEAM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - CLEF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - CLEACC (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BESS-CLES (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - WBB (6 cfu - I sem. - OB  |  SECS-P/08) - BIEF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BIEM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BIG (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BEMACS (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08)
    Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
    ARIANNA BRIOSCHI

    Classes: 24 (I sem.) - 32 (I sem.)
    Instructors:
    Class 24: ARIANNA BRIOSCHI, Class 32: ARIANNA BRIOSCHI

    Class group/s taught in English

    Mission & Content Summary
    MISSION

    This is an exciting time for Marketing Communications! It seems that the world of communication is changing almost daily: many have declared the death of the 30 second television spot; marketers are constantly searching for new ways to communicate with consumers and the number of new media channels that they face keeps on growing. So, do we need to throw away the old text books on marketing communications and start from scratch? Well, yes and no. This course is designed to introduce you to the field of marketing communications and aims to increase your understanding of important issues in planning and evaluating marketing communications strategies and executions. By the end of this course, students should not only be familiar with a large body of marketing communication and advertising knowledge, but should also be able to apply this information to imagine and evaluate effective communication strategies and tactics.

    CONTENT SUMMARY

    The course covers the main following topics:

    • Integrated marketing communications.
    • Objectives.
    • Branding and naming.
    • Advertising.
    • Public Relations and Sponsorships.
    • Point of purchase communications.
    • Sales Promotions and Packaging.
    • Media Planning.
    • Advertising research.

    Intended Learning Outcomes (ILO)
    KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...
    • Discern the complexities involved in creating and managing an integrated communication strategy.
    • Learn about the different available communication instruments that a company can choose from and describe their characteristics: more specifically we will learn about communication goals, advertising briefing, creative appeals and insights, packaging analysis and brand naming.
    • Understand how to plan and  implement a communication campaign.
    APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...
    • Recognize different communication tools and correctly identify their strategic role for a company (e.g. match company communication goal with the relevant communication tool).
    • Gain an understanding of specific marketing communication tools: advertising briefing, packaging, brand naming (on these 3 topics there will be a specific in class exercise)
    • Work in teams and be able to confront different opinions and subsequently summarize them
    • Apply learnings via an optional end of class individual activity that will be based on applying learning from one out of three different possibile communication models that have been taught in class: communication objectives, creative appeals, advertising insights (see assessment methods for details)

    Teaching methods
    • Face-to-face lectures
    • Guest speaker's talks (in class or in distance)
    • Case studies /Incidents (traditional, online)
    • Group assignments
    DETAILS
    • Guest speaker's talks are used to provide a hand's on/professional perspective on the course topics.
    • Case studies are used as a learning by doing tool and are discussed in class only and carried out as group assignments.
    • Interactive class activities include class discussions on short incidents and marketing communication examples.

    Assessment methods
      Continuous assessment Partial exams General exam
  • Written individual exam (traditional/online)
  •     x
  • Individual assignment (report, exercise, presentation, project work etc.)
  •     x
  • Group assignment (report, exercise, presentation, project work etc.)
  • x    
    ATTENDING STUDENTS

    With the purpose of measuring the acquisition of the above-mentioned learning outcomes, the students’ assessment is based on three main components:

     

    1. Individual written final exam consisting of multiple choice and short open questions aimed to assess students’ understanding of the concepts illustrated during the course. The exam includes short open end questions and multiple choice questions. There is no oral integration.

     

    2.  In class exercises: the course offers three classes in which there will be the opportuinity to take part in a class group assignment with a learning by doing goal. These three moments will be devoted to the follwing topics; advertising briefing, packaging analysis and brand naming.Sessions will be carried out as follows:

    • the first part of the lesson will be devoted to explaning the role and specificieties of the communication activity
    • in the second part of the lesson students will be divided in groups and will try their hand at writing an advertising brief, analysing a FMCG packaging and finally vreating a new brand name.

    Students that take part in the in class excersies will benefit from a bonus 0,5 points extra on their final exam grade for each exercise that they participate in. Being a learning by doing activity the extra point will be granted based on a pass or fail in the exercise.

     

    3. Individual assignment. A further 1 point extra bonus is given to those students that by the end of the course submit an individual assignment on one of the following topics that will have been discussed in specific sessions of the course: communication goals, insights or creative appeals. Assignment is comprised of a 10 page powerpoint that provides original examples on the provided choice of themes (e.g. 10 example of ads that are based on a consumer insight, with the identification of both the message of the ad and the insight that the ad is based one). Individual assignments have a pass of fail evaluation, with a pass necessary to gain the bonus point. There are no partial points allowed.

    NOT ATTENDING STUDENTS

    Students’ assessment is based on a written exam (open end and multiple choice questions) only based on the book contents.


    Teaching materials
    ATTENDING STUDENTS
    • P. DE PELSMACKER, M. GEUENS, J. VAN DEN BERGH, Marketing Communications: A European Perspective, Prentice Hall, 2018, 6th Edition (selected chapters only).
    • Course lesson Slides.
    NOT ATTENDING STUDENTS
    • P. DE PELSMACKER, M. GEUENS, J. VAN DEN BERGH, Marketing Communications: A European Perspective, Prentice Hall, 2018, 6th Edition(all chapters).
    Last change 27/08/2020 10:31