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Insegnamento a.a. 2012-2013

20139 - DIRITTO PER IL MARKETING / LEGAL ISSUES IN MARKETING


MM
Dipartimento di Studi Giuridici / Department of Legal Studies


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 8 - 9 - 10

MM (6 cfu - II sem. - OB  |  IUS/04)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
MARIATERESA MAGGIOLINO

Classi: 8 (II sem.) - 9 (II sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 8: MARIA LILLA' MONTAGNANI, Classe 9: MARIA LILLA' MONTAGNANI

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Il corso si propone di analizzare alcuni aspetti giuridici che un marketing manager può trovarsi a dover affrontare nel corso della sua attività lavorativa. Il corso quindi tratta i seguenti temi: a) protezione e circolazione del valore creato dall'azienda tramite il marchio e le sue licenze (quale il merchandising) e il customer database; b) i contratti di distribuzione; c) la comunicazione pubblicitaria; d) il marketing diretto. La prospettiva del corso è comparata quindi i temi verranno affrontati alla luce dell'esperienza europea e statunitense.


Programma sintetico del corso
  • Il marchio, il merchandising e il franchising
  • Il customer database
  • La comunicazione pubblicitaria
  • Il direct marketing

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

One compulsory written exam (at the end of the semester) consisting of three open questions.


Testi d'esame
  • Slides used during the classes available on the e-learning.
  • Selected materials available on the e-learning.
Modificato il 29/03/2012 16:29

Classes: 10 (II sem.)
Instructors:
Class 10: MARIATERESA MAGGIOLINO

Class group/s taught in English

Course Objectives

The aim of this course is to analyze some of the legal issues that a marketing manager could face during his/her job. The course thus focuses on: (a) the protection of some values created within a firm such as trademarks and customer databases; (b) some distribution contracts; (c) advertising; (d) direct marketing. Moreover, this course intends to offer a comparative look to these issues, considering the US and EU experiences combined.


Course Content Summary

A comparative look at the EU and US law about 

  • Trademarks, merchandising and franchising;
  • Customer Database; 
  • False and Comparative Advertising;
  • Direct marketing.

Detailed Description of Assessment Methods

One compulsory written exam (at the end of the semester) consisting of three open questions.


Textbooks
  • Slides used during the classes available on the e-learning.
  • Selected materials available on the e-learning.
Last change 29/03/2012 16:29