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Insegnamento a.a. 2012-2013

20341 - STRATEGIA DELLE AZIENDE FAMILIARI / STRATEGIC MANAGEMENT IN FAMILY BUSINESSES


CLMG - M - IM - MM - AFC - CLAPI - CLEFIN-FINANCE - CLELI - ACME - DES-ESS - EMIT
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 31 - 32

CLMG (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - M (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - IM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - MM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - AFC (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - CLAPI (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - CLEFIN-FINANCE (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - CLELI (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - ACME (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - DES-ESS (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07) - EMIT (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/07)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
GUIDO GIUSEPPE CORBETTA

Classi: 31 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 31: GUIDO GIUSEPPE CORBETTA

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Questo corso intende sviluppare nello studente la capacità di riconoscere le specificità dell'imprenditorialità che si manifesta all'interno delle aziende familiari di ogni dimensione, di analizzare i problemi relativi identificando le soluzioni possibili e di contribuire alla gestione dei processi di trasformazione di tali aziende.  
Il corso è quindi indirizzato a tutti i figli e figlie di imprenditori e a tutti gli studenti interessati ad approfondire la conoscenza delle imprese familiari e a valutare la propria capacità di giocarvi un ruolo in futuro, da imprenditori, manager, amministratori o service providers.  
Nella prima parte del corso si esaminano i caratteri originali delle imprese familiari e i principi e le condizioni per il loro successo di lungo periodo. Nella seconda parte si entra nel vivo dei processi di gestione strategica analizzando le principali scelte strategiche e il ruolo dei diversi attori. Nell'ultima parte, infine, si concentra l'attenzione sui processi di ricambio generazionale.  
Il corso, altamente interattivo, prevede lo svolgimento di simulazioni, testimonianze di protagonisti di imprese familiari, proiezioni di video, discussioni di casi reali, lavori di gruppo.


Programma sintetico del corso
  • Le aziende familiari: caratteri originali e diffusione in Italia e all'estero
  • I valori e i principi chiave per il successo delle imprese familiari
  • La gestione strategica nelle aziende familiari
  • Le scelte strategiche delle aziende familiari: leadership in ambito ristretto, crescita, internazionalizzazione, acquisizioni, apertura del capitale
  • Strategia e struttura: il ruolo dei manager non familiari
  • Strategia e struttura: il ruolo dei consigli di amministrazione e dei consiglieri esterni
  • La formazione dei futuri leader
  • Il ricambio generazionale nei ruoli di leadership

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

Per i frequentanti

La valutazione si basa:

  • per il 70%, sull'esito di una prova finale volta a verificare la capacità di applicazione di concetti, modelli e teorie all'analisi di un caso concreto;
  • per il 30%, sul risultato di un lavoro di gruppo dedicato all’analisi di un caso o materiale empirico anche non compreso nel programma del corso. Ogni gruppo sarà composto da tre o quattro persone.

Per i frequentanti che non svolgeranno il lavoro di gruppo e per i non frequentanti

È prevista solo la prova d'esame

La prova d'esame, sia per i frequentanti che per i non frequentanti, si svolge in forma scritta per il primo appello dopo la conclusione del corso. Per gli appelli successivi la prova d'esame consiste in un colloquio orale volto anch’esso a verificare la capacità di applicazione di concetti, modelli e teorie a situazioni e problemi reali.


Testi d'esame

Per i frequentanti che svolgeranno il lavoro di gruppo (v. oltre)

  • G. CORBETTA, Le aziende familiari. Strategie per il lungo periodo,  Milano, EGEA, 2010
  • G. CORBETTA, D. MONTEMERLO (a cura di), Strategia delle aziende familiari: letture e casi, Milano, EGEA, 2012

Per i frequentanti che non svolgeranno il lavoro di gruppo e per i non frequentanti

in più, un libro a scelta tra i seguenti:  
  • D. MONTEMERLO, Continuità generazionale e accordi familiari. Principi e regole per l'impresa, la proprietà e la famiglia, EGEA, 2009
  • D. MILLER, I. LE BRETON-MILLER, Mantenere il successo. Lezioni di vantaggio competitivo dalle grandi imprese familiari, Etas, 2005 (ed. or. "Managing for the Lon Run. Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses", Harvard Business School Press, 2005).
Modificato il 12/06/2012 11:34

Classes: 32 (II sem.)
Instructors:
Class 32: CARLO SALVATO

Class group/s taught in English

Course Objectives

This course aims at developing students’ skills in analyzing the specific features of family firms, in assessing their key problems and opportunities, and in creatively proposing strategic, organizational and governance solutions. The course is targeted to the next generation of members of controlling-families, and to all those students who may be willing to start their career in a family or private firm, or to become consultants and advisors to family firms. The course is targeted in particular to developing each participant’s leadership skills in introducing entrepreneurial innovations in established organizational contexts such as family firms, and in contributing to their renewal and competitive success.

LEARNING OUTCOMES

  • Develop a Theoretical Framework: Students should develop a theoretical framework for understanding and assessing the unique performance requirements and capabilities of both the controlling family and of the family firm. They reach this outcome through course readings, lectures, and open dialogue.
  • Develop a Practice Perspective: Students should move beyond theory to develop a working knowledge of how to address the organizational, management, financial and relational dynamics present in family-controlled companies. This practice perspective is gained through case study preparation and class exchange, and through open dialogue with the class instructor and the experiences of professionals who have active practices with family-controlled firms.
  • Improve Personal Skill Set: Students should be challenged to improve their personal skills in the areas of communication, conflict resolution, diagnostic assessment, solutions finding, and writing academic papers, dissertation, or case-based materials.

APPROACH

This highly interactive course includes active simulations, role plays, videos, guest lectures and real-case discussions. There is no mid-term or final exam. The evaluation is mainly grounded on the development (individually or in couples) of a teaching case (similar to those discussed in class) or of an academic paper (similar to the proposal for a MSc thesis). The teaching case or academic paper is autonomously selected by the student (or couple of students). Drafts of sections of the case/paper is presented and discussed in class throughout the course, to facilitate their gradual development. The best teaching cases developed by students may be used for discussion in subsequent years. Academic papers may become the starting point for developing the student’s MSc final thesis.


Course Content Summary
  • Family firms: key features and presence in Italy and other countries
  • Key values and principles behind the success of the family-firm system
  • Strategic management in family firms
  • Strategic choices of family firms: growth, internationalization, acquisitions, external financing
  • Strategy and structure: the role of non-family managers
  • Strategy and structure: the role of boards of directors and of independent board members
  • Training future leaders
  • Succession in leadership positions

Detailed Description of Assessment Methods

Attending students

There is no final class exam for students attending this course. The assessment is based on:

  • 70%: development (individual or in couple) of a teaching case OR of an academic paper;
  • 30%: individual class participation and short individual assignments.

Non-attending students

  • 100% final written exam in class based uniquely on the two indicated textbooks

Textbooks

Attending students

  • G. CORBETTA, C. SALVATO, Strategies for Longevity in Family Firms. A European Perspective, Palgrave Macmillan, 2012

 

Non attending students

  • G. CORBETTA, C. SALVATO, Strategies for Longevity in Family Firms. A European Perspective, Palgrave Macmillan, 2012
  • E.J. POZA, Family business, South Western - CENGAGE 2010, 3rd edition
Last change 15/05/2012 10:29