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Insegnamento a.a. 2017-2018

30036 - ANTROPOLOGIA CULTURALE E DELLO SVILUPPO / CULTURAL ANTHROPOLOGY


CLEACC
Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 11 - 12

CLEACC (6 cfu - I sem. - OB  |  M-DEA/01)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
LEOPOLDO IVAN BARGNA

Classes: 12 (I sem.)
Instructors:
Class 12: ROBERTO MALIGHETTI

Class group/s taught in English

Course Objectives

The course aims to provide the theoretical tools to understand the contemporary world from a cultural perspective. After an introduction to Cultural Anthropology, its origins, its theoretical and methodological foundations, its relationships with the other social and human sciences, it will examines the cultural dynamics and the globalizations processes. Drawing on a series of ethnographic case-studies from different areas of the world, the course will probe, in particular, into the role of symbols and objects in the definition of social relations (equality, inequality, hierarchy) and of cultural identities in different contexts (political, economic, religious, ethnic).


Intended Learning Outcomes
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Course Content Summary
  • Fields of Anthropology.
  • The anthropological research, its theoretical and methodological foundations.
  • The anthropological concept of culture.
  • Cultural diversity and cultural policies.
  • Communication and meaning
  • Power and resources
  • The competition for material and symbolic resources.
  • Gift, exchange, commodity.
  • Cultural consumption patterns.
  • Art as a cultural system
  • Identity, development and globalization.

Teaching methods
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Assessment methods

Detailed Description of Assessment Methods
Oral exam.

Textbooks
  • Schultz E. A., Lavenda R.H., Cultural Anthropology, Oxford University Press, New York, 2014 (chapters 1-4; 6-8; 12-14)
  • Appadurai A., Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization, University of Minnesota Press, Minneapolis-London (Introduction; chapter 1; chapter 2)
  • Bargna I., Collecting Practices in Bandjoun, Cameroon: Thinking about Collecting as a Research Paradigm, African Arts, University of California, Los Angeles, 49, 2, 2016, pp. 20-37.
  • Kopytoff I., The cultural biography of things: commodization as process, in A. Appadurai, The Social Life of Things, Cambridge University Press, Cambridge, 1986, pp. 64-91
  • Geertz, C. Art as a cultural system, in C. Geertz Local Knowledge, Basic Books, New York, pp. 94-120.
  • Plattner S., A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art, American Anthropologist, Vol. 100, No. 2 (Jun. 1998), pp. 482-493.
Students not attending class should add one of the following texts:
  • Miller D., 2009, Stuff, Polity Press, London.

Last change 03/07/2017 17:18

Classi: 11 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 11: LEOPOLDO IVAN BARGNA

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Scopo del corso è quello di fornire agli studenti una comprensione adeguata del mondo contemporaneo da una prospettiva culturale. Dopo un’introduzione all’Antropologia culturale in cui se ne esamineranno le origini, i fondamenti teorici e metodologici e le relazioni con le altre scienze sociali e umane, si tratterà delle dinamiche culturali dei processi di globalizzazione. Basandosi su una serie di casi di studio riferiti a diverse aree del pianeta, il corso illustra il ruolo svolto da simboli e oggetti nella definizione delle relazioni sociali (uguaglianza, disuguaglianza, gerarchia) e delle identità culturali in contesti diversi (politici, economici, religiosi, etnici).


Risultati di Apprendimento Attesi
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Programma sintetico del corso
  • Campi dell’antropologia
  • La ricerca antropologica, i suoi fondamenti teorici e le sue basi metodologiche
  • Il concetto antropologico di cultura
  • Diversità culturale e politiche culturali
  • Comunicazione e significato
  • Potere e risorse
  • La competizione per le risorse economiche e materiali
  • Dono, scambio, merce
  • Modelli di consumo culturale
  • L’arte come sistema culturale
  • Identità, sviluppo e globalizzazione

Modalità didattiche
Clicca qui per visualizzare le modalità didattiche

Modalità di accertamento dell'apprendimento

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Esame in forma orale. 

Testi d'esame
  • Fabietti U., 2010, Elementi di Antropologia culturale, Mondadori Università, Milano
  • Appadurai A., Modernità in polvere, Meltemi, 2001, pp. 13-92 
  • Bargna I., 2011, Gli usi sociali e politici dell’arte contemporanea fra pratiche di partecipazione e di resistenza, in Annuario di Antropologia, edizioni, Milano 13, 
  • Bargna I., 2016, Collecting Practices in Bandjoun, Cameroon: Thinking about Collecting as a Research Paradigm, African Arts, University of California, Los Angeles, 49,2 
  • Kopytoff I., La biografia culturale degli oggetti: la mercificazione come processo, in E. Mora (a cura di), Gli attrezzi per vivere. Forme della produzione culturale tra industria e vita quotidiana, Vita e Pensiero, Milano 2005, pp. 77-111
  • Plattner S., A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art: American Anthropologist, Vol. 100, No. 2 (Jun., 1998), pp. 482-493
Agli studenti non frequentanti è richiesta la lettura, oltre ai testi di cui sopra, anche di:
  • Miller D., 2013 Per un'antropologia delle cose, Ledizioni, Milano

Prerequisiti
Nessuno
Modificato il 23/03/2017 10:40