Info
Foto sezione
Logo Bocconi

Insegnamento a.a. 2012-2013

30223 - COMUNICAZIONE DI MARKETING / MARKETING COMMUNICATION


CLEAM - CLEF - CLEACC - BESS-CLES - BIEMF
Dipartimento di Marketing / Department of Marketing


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 31 - 32

CLEAM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - CLEF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - CLEACC (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BESS-CLES (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08) - BIEMF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/08)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ARIANNA BRIOSCHI

Classi: 31 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 31: ANDREA RURALE

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

L’obiettivo del corso è quello di fornire ai partecipanti un quadro di riferimento per affrontare, con un approccio manageriale, le decisioni chiave nell’ambito delle attività di comunicazione di marketing. I diversi moduli del programma sono orientati ad approfondire la conoscenza dei modelli teorici, dei metodi e delle tecniche per elaborare, a partire dalla strategia e dagli obiettivi di marketing, una strategia di comunicazione; per gestire in modo efficace e sinergico i diversi strumenti del communication mix; per controllare e misurare la performance delle iniziative sviluppate. Vengono inoltre affrontati il ruolo dei vari operatori coinvolti nella progettazione e realizzazione delle campagne di comunicazione e i trend che stanno trasformando la struttura e le dinamiche competitive del settore.


Programma sintetico del corso
  • La comunicazione integrata di marketing e il suo contributo alle strategie di branding;
  • Aspetti etici della comunicazione di marketing;
  • Le decisioni fondamentali: posizionamento, target, definizione degli obiettivi e degli investimenti;
  • Il mix di comunicazione: above the line e below the line;
  • La pubblicità: strategia creativa e media planning;
  • Le promozioni al consumatore e al trade;
  • Pubbliche relazioni e sponsorizzazioni;
  • Eventi e manifestazioni fieristiche;
  • La comunicazione di crisi;
  • L’industria della comunicazione: agenzie, centri media, editori e concessionarie, istituti di ricerca.

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

Frequentanti
Prova finale scritta, sui contenuti delle lezioni, delle esercitazioni, delle testimonianze in aula, e di una selezione di capitoli del libro di testo. L’esame consiste in domande aperte (no multiple choice). Non è previsto orale integrativo.

Non frequentanti
Prova finale scritta sul testo di riferimento (tutti i capitoli). Per i non frequentanti, l’esame non include i contenuti addizionali rispetto al libro (casi, esercitazioni, esempi, testimonianze) svolti in aula. L’esame consiste di domande aperte (no multiple choice). Non e' previsto orale integrativo.


Testi d'esame

Per i frequentanti

  • Terence A. Shimp, Integrated Marketing Communications in Advertising, Promotion, 8th Edition, © 2009, Southwestern (solo capitoli indicati nel programma dettagliato).

Per i non frequentanti

  • Terence A. Shimp, Integrated Marketing Communications in Advertising, Promotion, 8th Edition, © 2009, Southwestern (intero libro).
Modificato il 05/06/2012 15:44

Classes: 32 (I sem.)
Instructors:
Class 32: ARIANNA BRIOSCHI

Class group/s taught in English

Course Objectives

A company’s success and value is determined by the perceptions of customers and other stakeholders. These perceptions are determined by a wide range of brand messages. Advertising and other marketing communication functions are one source of brand messages, however, there are many other types of brand messages that often have even greater influence on customers’ and other stakeholders’ behaviour. This course focuses on all types of communication used to create and build brands and brand relationships.

Studying marketing communication involves learning communication theory and applying it to real life situations. Moreover marketing communications (versus just studying advertising) helps to learn strategic planning by setting goals, planning programs to meet those goals and choosing between different tool allocations to conduct those programs.

Understanding communication helps to make students better consumers by understanding different communication techniques used by businesses and can help students in their own life in their job search and in managing organizations.


Course Content Summary
  • Integrated marketing communications
  • Branding and communication objectives
  • Advertising
  • Budgeting
  • Point of purchase communications
  • Media planning
  • Advertising research
  • Packaging
  • Sales Promotions - Direct marketing
  • Public Relations and Sponsorships
  • Ethical issues in communication

Detailed Description of Assessment Methods

Attending students
Written final exam based on lessons, readings, cases, guest speeches and book chapters that are specified in the course program.
The exam is written and there is no oral integration.

Non attending students
Written exam (without oral integration) on all chapters of the book. It doesen't include cases/examples/guest lectures that have been presented in class.


Textbooks

Attending students

  • P. DE PELSMACKER; M. GEUENS; J. VAN DEN BERGH, Marketing Communications: A European Perspective, Prentice Hall, 2010, 4th Edition (selected chapters)
  • Readings, cases, in class exercises and guest speeches (if scheduled)


Non Attending students

  • P. DE PELSMACKER; M. GEUENS; J. VAN DEN BERGH, Marketing Communications: A European Perspective, Prentice Hall, 2010, 4th Edition
Last change 29/03/2012 16:29