30007 - PROGRAMMAZIONE E CONTROLLO / MANAGERIAL ACCOUNTING
Dipartimento di Accounting / Department of Accounting
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ANGELO DITILLO
Classe 1: GIOVANNI PAOLO TOMASI, Classe 2: LUCA GHEZZI, Classe 3: ANDREA DELLO SBARBA, Classe 4: ANNA ISIDE PISTONI, Classe 5: FRANCO FLAVIO MIROGLIO, Classe 6: MASSIMO AIELLI, Classe 7: ANGELO DITILLO, Classe 8: MARCO MORELLI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Conoscenze pregresse consigliate
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
Il programma si articola in più sezioni che sviluppano in modo sequenziale i seguenti aspetti della disciplina oggetto del corso:
- La trasformazione tecnologica e gli impatti sui sistemi di programmazione e controllo.
- L'analisi dei costi e le relazioni tra costi e volumi di attività.
- Metodologie di analisi e impiego delle informazioni di costo a supporto dei processi decisionali.
- Programmazione e valutazione dei risultati.
- Dimensioni di progettazione del sistema di programmazione e controllo.
- Il Capital Budgeting e la pianificazione dei programmi futuri.
- Fondamenti della rilevazione e della determinazione dei costi.
- La determinazione del costo di prodotto nelle produzioni per commessa e per processo.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Illustrare le principali metodologie di calcolo dei costi di produzione.
- Riconoscere le diverse configurazioni di costo di produzione, sapendone identificare gli ambiti e le finalità di impiego.
- Descrivere le principali metodologie di analisi economica che il management utilizza per supportare i processi decisionali aziendali.
- Definire le logiche sottostanti i processi di pianificazione e budgeting, che supportano la gestione di sistemi aziendali complessi.
- Spiegare i modelli di analisi e valutazione della performance aziendale, utili per guidare la valutazione dei risultati relativi a combinazioni economiche parziali (linea di prodotto, canale di vendita, ecc.).
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Calcolare il costo di prodotto e di altri oggetti di costo.
- Scegliere le diverse configurazioni di costo di produzione in funzione delle specifiche finalità di impiego.
- Applicare le principali metodologie di analisi economica a supporto dei processi decisionali aziendali.
- Predisporre il budget per pianificare la gestione di sistemi aziendali complessi.
- Valutare la performance aziendale, prendendo a riferimento i risultati relativi a combinazioni economiche parziali (linea di prodotto, canale di vendita, ecc.).
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
- Lavori/Assignment individuali
DETTAGLI
Vengono svolte delle esercitazioni e dei lavori/assignment individuali che illustrano le metodologie discusse dal punto di vista teorico e le modalità di interpretazione dei risultati.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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x | x | |
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x | x |
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
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Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
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MASSIMO AIELLI
Class group/s taught in English
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
The most important topics we consider during this course are the following:
- Cost definition and cost classification.
- Cost behaviour and Break Event Point analysis.
- Costs and decision making in actual contexts.
- Pricing decisions.
- Traditional and Activity Based Cost accounting systems.
- Job costing and process costing systems.
- Budgets, standard costing systems and variance analysis.
- Reporting systems.
- Responsibility accounting.
- Decentralization and performance measurement.
- Transfer pricing.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Appreciate the role of quantitative accounting techniques to support decision-making.
- Understand the relationships between costs, revenues and profit at various activity levels.
- Comprehend management accounting as models to analyze business decisions and advise on the most appropriate course of action.
- Appreciate the role of the planning and control mechanisms in formulating standards and budgets and in assigning responsibility to managers.
- Understand the principles of cost allocations for pricing, stock valuation, and decision making in marketing, sales and operations.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Evaluate the best option in decision making to maximize the company’s result.
- Set profitable prices compared to the costs incurred by the company.
- Define goals and target to meet the expectations of stakeholders.
- Motivate managers to accomplish the expected performances.
- Delegate targets’ acquisition to the team of collaborators.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Online lectures
- Exercises (exercises, database, software etc.)
DETAILS
During the lessons (Face-to-face & Online), a selected number of exercises are solved in class.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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x | x | x |
ATTENDING STUDENTS
- The exam consists of two partial written tests. Students pass the exam if both tests are positive. The final grade is the average of the two grades (rounded) + additional points.
- During the lessons, 4 small optional assignments are distributed to students without notice. The assignments are individually solved by students and returned to the instructor after 10-15 minutes. Each assignment receives a “pass or fail” grade. Each pass provides one additional point (there are no negative points for fails). In any case, the additional points accumulated during the lessons are optional and not necessary to reach the maximum grade.
- The partial written tests will be managed in face to face or online (depending on Covid-19 restrictions). Each partial tests in face to face will consist of 3 exercises + 1 qualitative open questions in 50 minutes. The partial test online will consist of 12 multiple choice questions in 25 minutes + 2 exercises in 25 minutes.
- The exercises and most multiple choice questions are addressed to test the role of quantitative accounting techniques to support decision-making; to understand the relationships between costs, revenues and profit at various activity levels; to understand the principles of cost allocations for pricing and to evaluate the best option in decision making to maximize the company’s result.
- The qualitative open questions and some multiple choice are addressed to test the comprehension of management accounting as models to analyze business decisions and advise on the most appropriate course of action; to appreciate the role of the planning and control mechanisms in formulating standards and budgets and in assigning responsibility to managers to set profitable prices compared to the costs incurred by the company to define goals and motivate managers to accomplish the expected performances.
NOT ATTENDING STUDENTS
- The exam consists of a final written exam. In this case, students need to enter one of the formal exam dates.
- The additional points, eventually accumulated during the lessons, are considered valid and added to the final written exam up to the end of February 2021. In any case, the additional points accumulated during the lessons are optional and not necessary to reach the maximum grade.
- The final written exam will be managed in face to face or online (depending on Covid-19 restrictions). The final written exam in face to face will consist of 4 exercises + 2 qualitative open questions in 70 minutes. The final written exam online will consist of 16 multiple choice questions in 35 minutes + 3 exercises in 35 minutes.
- The exercises and most multiple choice questions are addressed to test the role of quantitative accounting techniques to support decision-making; to understand the relationships between costs, revenues and profit at various activity levels; to understand the principles of cost allocations for pricing and to evaluate the best option in decision making to maximize the company’s result.
- The qualitative open questions and some multiple choice are addressed to test the comprehension of management accounting as models to analyze business decisions and advise on the most appropriate course of action; to appreciate the role of the planning and control mechanisms in formulating standards and budgets and in assigning responsibility to managers to set profitable prices compared to the costs incurred by the company to define goals and motivate managers to accomplish the expected performances.
Teaching materials
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
- The reference textbook is: C.T. HORNGREN, G.L. SUNDEM, D. BURGSTAHLER, et al., Introduction to Management Accounting, Pearson Prentice Hall, 2014, Sixteenth Edition (chapters 1-14 version or chapters 1-17 version).
- The course materials (slides, solutions, mock exams, etc.) are available on the e-learning.
GIOVANNI PAOLO TOMASI
Class group/s taught in English
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
The most important topics we consider during this course are the following:
- Define and illustrate cost objects, direct costs, and indirect costs.
- Understand the associations between cost drivers, variable costs, fixed costs, and the major assumptions underlying the definitions of variable and fixed costs.
- Distinguish between job costing and process costing, and relate their value to the nature of the underlying production process.
- Introduce cost allocation and the computation of overhead rates.
- Activity-Based Costing and Cost Allocation.
- Introduce flexible budgets and standard costs as aids for planning and control.
- Introduce the reasons behind decentralization and understand the concept and various forms of responsibility accounting.
- Examine more generally the nature of performance evaluation in business units.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Understand the concepts of contribution margin, breakeven point, and cost-volume-profit analysis.
- Appraisal of traditional and activity based costing systems.
- Learn how variances between actual and standard costs can be broken into price and efficiency variances to assist in assigning responsibility and examining the variances' causes.
- Understand budgeting and forecasting processes.
- Performance appraisal mechanism and processes.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Apply ABC concepts in an actual decision-making context to understand the effect of cost accounting methods on perceived product profitability, and the use of ABC data in operational and marketing decisions.
- Compute the product cost.
- Design a budget process in a manufacturing company.
- Apply the acquired technical knowledge to solve real-life problems experienced by companies having to design and use cost measurement techniques.
- Use a formal language for the explanation of management control systems (MCS) issues and enhance their communication and presentation skills.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Exercises (exercises, database, software etc.)
- Case studies /Incidents (traditional, online)
DETAILS
The learning experience of this course includes, in addition to face-to-face lectures, case discussions, real examples and exercises that are coping with specific Management Accounting & Control issues. As we use case studies and exercises, describing “real-life” situations and showing that there are several possible solutions to multifaceted problems, students deal with the identification and analysis of complex, open-ended issues. This is expected to enhance their ability to decide through information. To identify the salient issues is a vital skill in business today as managers in practice face the problem of dealing with large volumes of information. The topic covered during this course should be seen as important preparation for their career.
- Case studies help students in understanding how to use managerial accounting information in specific environment.
- Exercises help students in enhancing the cost accounting technique and the budget preparation.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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x | x |
ATTENDING STUDENTS
The exam is written. It is also possible to take two partial exams, one by the middle and one by the end of the course. The good result of the two partial exams can replace the final written exam.
Both general and partial exams are based on open quantitative exercises and theory questions
Given a specific situation, students will be required to solve the quantitative problem and comment it. The learning objective of the first section is product cost calculation, break-even point analysis, budget preparation and segmented reporting analysis.
Theory questions are open questions that cover the qualitative part of the course. The learning objective tested in the second section is the knowledge of organizational issues connected to the budget process, the accountability principle, the different cost allocation methodologies and the performance evaluation criteria.
NOT ATTENDING STUDENTS
The assessment of non-attending students is entirely based (100% of the final grade) on the final written exam.
The final written exam is based on open quantitative exercises and theory questions.
Quantitative exercises are based on a specific problem, students are required to fix it adopting the management accounting techniques The learning objective of the first section is product cost calculation, break-even point analysis, budget preparation and segmented reporting analysis.
Theory questions are open questions that cover the qualitative part of the course. The learning objective tested in the second section is the knowledge of organizational issues connected to the budget process, the accountability principle, the different cost allocation methodologies and the performance evaluation criteria.
Teaching materials
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
The main course material, for both attending and non-attending students, is:
- C. DRURY, Management Accounting for Business, Cengage Learning, 6th edition.
- M. AIELLI, F. MIROGLIO, M. MORELLI, G. TOMASI, Management Accounting for arts and entertainment, Exercise book, Egea, 2nd Edition, 2020
- In addition to Drury’s textbook, slides, case studies and exercises are provided during the course. Students need to refer to the Bboard platform.
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Conoscenze pregresse consigliate
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
I temi coperti dal corso sono i seguenti:
- Definire e rappresentare gli oggetti di costo e distinguere tra costi diretti e costi indiretti
- Comprendere le cause del costo, distinguere tra costi variabili e costi fissi, individuare le relazioni costi-volumi-risultati
- Distinguere tra le differenti metodologie di cost accounting in relazione ai processi produttivi
- Introdurre i principi di allocazione e imputazione dei costi
- Activity-Based Costing e imputazione dei costi ad oggetti differenti dal prodotto
- Introdurre le metodologie di budgeting e il concetto di costo standard al fine di supportare i processi di pianificazione e controllo
- Comprendere le ragioni sottostanti il decentramento organizzativo ed individuare le differenti configurazioni di responsabilità economiche
- Analizzare la natura della performance delle differenti unità organizzative
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Comprendere i concetti di margine di contribuzione, punto di pareggio, grado di leva operativa
- Conoscere i metodi tradizionali di calcolo dei costi ed i metodi basati sulle attività
- Capire come le varianze tra costi standard e costi effettivi possono influenzare le politiche di prezzo o le scelte di impiego di risorse, i processi di responsabilizzazione e valutazione delle prestazioni
- Comprendere i processi di budget e di previsione a finire
- Valutare strumenti e processi di diagnosi delle performances
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Calcolare il costo di prodotto
- Applicare i concetti ABC nei processi decisionali per comprendere l'impatto dlele metodologie di costing sulla profittabilità di prodotto, canale e cliente
- Disegnare un processo di budget in aziende manufatturiere ed in aziende culturali
- Applicare le competenze tecniche acquisite per risolvere problemi reali affrontati dalle aziende operanti nei settori della cultura, delle arti e dell'intrattenimento
- Utilizzare un linguaggio formale per rappresentare i contenutii di programmazione e controllo (P&C) e migliorare le abilità di comunicazione economica e di presentazione
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
- Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
DETTAGLI
Le attività didattiche comprendono:
- sessioni di teoria - le sessioni di teoria rappresentano i fondamenti della disciplina. Lo scopo di queste sessioni è quello di presentare concetti e approcci, in modo coerente con le problematiche e le casistiche che caratterizzano il settore delle arti, della cultura e della comunicazione;
- discussione di casi - il corso si basa sulla metodologia dei casi aziendali e ne enfatizza l'utilizzo. I casi affrontano le problematiche di programmazione e controllo e rendono applicativi i concetti affrontati nelle sessioni di teoria
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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x | x |
STUDENTI FREQUENTANTI
L'esame è svolto in forma scritta. E' possibile suddividerlo in due prove intermedie, una a metà corso e l'altra al termine del corso. Il superamento delle prove intermedie sostituisce l'esame in forma generale. In questo caso, il voto sarà dato dalla media aritmetica delle due prove.
Sia la prova generale che le prove intermedie sono strutturate in esercizi e domande di teoria.
Dato uno specifico contesto di business, lo studente è chiamato a risolvere problemi quantitativi e commentarli. Le domande di teoria sono aperte e richiedono capacità di comprensione del contesto, di analisi e di possibile soluzione operativa.
L'obiettivo di apprendimento della prima parte è legato al calcolo del costo di prodotto, all'analisi volumi-costi-risultati e al conto economico per area di risultato.
L'obiettivo di apprendimento oggetto della seconda parte del programma è relativo alla conoscenza del processo di budget, ai principi diresponsabilizzazione economica e alle metodologie di valutazione delle performance.
STUDENTI NON FREQUENTANTI
La valutazione degli studenti non frequentanti è interamente basata su un esame scritto (prova generale).
La prova generale è strutturata in esercizi e domande di teoria.
Gli esercizi quantitativi sono basati su uno specifico problema, lo studente deve risolverlo applicando gli strumenti di programmazione e controllo. In aggiunta, l'esame prevede domande qualitative aperte: dato un determinato contesto, lo studente è chiamato ad analizzarne le variabili critiche e proporre una possibile soluzione utilizzando le metodologie ed i processi di programmazione e Controllo.
L'obiettivo di apprendimento del corso è legato a tutte le metodologie affrontate, ovvero l'analisi volumi-costi-risultati, il conto economico per area di risultato, il costo di prodotto calcolato con metodologie tradizionali e activity based, i processi di budgeting e la costruzione di un budget, l'analisi delle performances e degli scostamenti, l'individuazione delle misure per la responsabilizzazione economica del management.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
The main course material, for both attending and non-attending students, is:
- HORNGREN, SUNDEN, BURGSTHLER, SCHATZBERG, AGLIATI, DITILLO, Programmazione e Controllo, Pearson, 16ma edizione, 2016
- M. AIELLI, F. MIROGLIO, M. MORELLI, G. TOMASI, Management Accounting for arts and entertainment, Exercise book, 2a edizione, Egea, 2020
- In aggiunta ai libri di testo, slides e casi saranno forniti durante lo svolgimento del corso mediante la piattaforma digitale BlackBoard, a cui gli studenti devono fare riferimento