20177 - FAIR VALUE ACCOUNTING, REPORTING AND VALUATION / FAIR VALUE ACCOUNTING, REPORTING AND VALUATION
Dipartimento di Accounting / Department of Accounting
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
MAURO BINI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Conoscenze pregresse consigliate
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
I principali argomenti oggetto del corso sono i seguenti:
- Differenza tra i concetti di rendimento atteso e rendimento richiesto (costo del capitale).
- Analisi delle principali tecniche di stima del costo del capitale e delle relative criticità sul piano metodologico e applicativo.
- Analisi dei diversi approcci valutativi applicabili (in particolare quelli basati su dati contabili, quali il modello del reddito residuo e il modello di crescita anormale degli utili) e delle relative criticità sul piano metodologico e applicativo.
- Individuazione delle attività immateriali dell'acquisita e stima del relativo Fair Value ai fini dell'allocazione del prezzo di acquisizione conseguente ad un'aggregazione aziendale, secondo quanto previsto dall’IFRS 3.
- Stima del valore recuperabile ai fini dell'impairment test secondo quanto previsto dallo IAS 36.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Distinguere tra concetti di rendimento atteso e rendimento richiesto (costo del capitale).
- Riconoscere i principali modelli di stima del costo del capitale e le principali criticità ai fini applicativi.
- Identificare e selezionare gli approcci e i criteri di valutazione più adatti che possono essere applicati per stimare il valore di una specifica attività immateriale, una business unit o una società.
- Rilevare e misurare il fair value delle attività immateriali ai fini dell'allocazione del prezzo di acquisto di un'aggregazione aziendale ed eseguire il successivo impairment test secondo le prescrizioni dei principi dell'International Accounting Standard (IFRS 3, IFRS 13, IAS 36 e IAS 38).
- Affrontare le principali criticità relative alla stima della vita utile residua delle attività immateriali.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Misurare il costo del capitale per le valutazioni richieste ai fini del bilancio.
- Definire quali beni immateriali sono acquisiti in una aggregazione aziendale e come stimare la loro vita utile residua.
- Applicare le migliori prassi per la misurazione del fair value delle attività immateriali acquisite in una aggregazione aziendale.
- Stimare il valore d'uso delle attività immateriali e dell'avviamento ai fini dell'impairment test (IAS 36).
- Sviluppare le capacità critiche necessarie per analizzare e comprendere le valutazioni presentate in documenti predisposti da società e/o da terzi (consulenti, revisori dei conti, ecc.).
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Lezioni online
- Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
DETTAGLI
La valutazione finale degli studenti sarà basata esclusivamente sui risultati ottenuti negli esami scritti parziali (peso 50% per ciascun esame parziale) o nell'esame scritto generale.
Gli studenti potranno svolgere due prove intermedie parziali che coprono la prima e, rispettivamente, la seconda parte del programma, come definite nel syllabus dettagliato di classe. L'ammissione alla seconda prova parziale è subordinata all'ottenimento di un voto sufficiente (18/31) nella prima prova parziale.
Gli studenti che non hanno svolto o ottenuto un voto sufficiente nella prima prova parziale o che, avendola superata, intendono rinunciare al voto dello stessa, si dovranno obbligatoriamente iscrivere all’esame finale “generale” che copre l’intero programma del corso.
A seguito delle misure di sicurezza adottate dall'Università Bocconi a causa della pandemia in atto, sia gli esami parziali che quelli generali saranno svolti esclusivamente online. Eventuali modifiche delle modalità di svolgimento degli esami legate al cambiamento delle procedure di sicurezza connesse alla situazione pandemica saranno tempestivamente comunicate agli studenti.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
---|---|---|---|
|
x | x |
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
Tutti gli studenti (ivi inclusi quelli iscritti nei precedenti anni accademici e che non hanno ancora passato l'esame) hanno diritto a svolgere le prove intermedie (online) e/o di sostenere il solo esame generale.
La seconda prova parziale sarà disponibile solamente per la sessione di maggio o, in alternativa, di giugno. Lo studente che non superi la seconda prova intermedia potrà solo iscriversi all'esame generale negli appelli successivi. Lo studente che non supera l'esame generale nell'appello di maggio potrà, negli appelli successive, svolgere solo l'esame generale.
Il voto di ciascun esame parziale contribuirà al voto finale sulla base di una media semplice (peso pari al 50% a ciascuna prova intermedia) con il consueto arrotondamento finale all’intero successivo nel caso la media presenti dei decimali uguali o superiori a 0,50.
È impegno morale dello studente di svolgere, nel rispetto dell’Honor Code, gli esami online su base rigorosamente individuale.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
I principali materiali del corso principale sono:
- J.E. PINTO, E. HENRY, T.R. ROBINSON, et al., Equity Asset Valuation, John Wiley & Sons, New Jersey, 2015.
- M. BINI, La valutazione degli Intangibili, Business Combinations e Purchase Price Allocation, EGEA, Milano (DISPENSA).
Altri materiali (slides, letture/riferimenti, file excel e casi reali) sono caricati o indicati sulla piattaforma Bboard durante il corso.
Class group/s taught in English
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
The most important topics we consider during this course are the following:
- Differences between the expected return and required return (cost of capital) concepts.
- Analysis of the main cost of capital estimation techniques and their methodological and implementation issues.
- Analysis of the different valuation approaches (in particular, those based on accounting data such as the residual income model and abnormal earnings growth model) and their main methodological and implementation issues.
- Recognition and Fair Value estimation of the acquiree’s intangible assets for the purchase price allocation purposes after a business combination, in line with IFRS 3.
- Recoverable amount estimation for impairment test purposes in line with IAS 36.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Distinguish between expected return and required return (cost of capital) concepts.
- Recognize the main cost of capital estimation models and their main implementation issues.
- Identify and select the most suitable valuation approaches and criteria that can be applied to value a specific intangible asset, a business unit or a company.
-
Recognize and measure the fair value of the intangible assets that has to be considered for the purchase price allocation purposes following a business combination and to perform the successive impairment test according to the International Accounting Standard principles (IFRS 3, IFRS 13, IAS 36 and IAS 38).
- Address major issues relating to the estimation of the residual useful life of the intangible assets.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Measure the cost of capital for the valuations required for the financial reporting purposes.
- Define what intangibles are acquired in a business combination and how estimate their residual useful life.
- Apply the best practices for measuring the fair value of the intangible assets acquired in a business combination.
- Estimate the value-in-use of the intangible assets and goodwill for the impairment test purposes (IAS 36).
- Develop the critical skills necessary to review and understand the valuation issues presented in documents and disclosures issued by a company or third parties (consultants, auditors, etc.).
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Online lectures
- Case studies /Incidents (traditional, online)
DETAILS
Students' final grades will be based exclusively on their performance on the written partial exams (50% weight for each partial exam) or the general written exam.
Students may take two partial midterm exams covering the first and, respectively, the second part of the program, as defined in the detailed class syllabus. Admission to the second partial exam is contingent upon obtaining a sufficient grade (18/31) on the first partial test.
Students who have not taken or passed the first partial exam or who, having passed it, intend to renounce to the grade of the same, will have to enroll for the "general" final exam that covers the entire program of the course in a later (May and/or June) session.
Following the security measures adopted by Bocconi University due to the ongoing pandemic, both partial and general exams will be held exclusively online. Any changes in the way exams are held due to changes in security procedures related to the pandemic situation will be promptly communicated to students.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
---|---|---|---|
|
x | x |
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
All students (including those enrolled in previous academic years and that have not yet passed the exam) are entitled to take the (online) partial exams and/or the general exam.
The second partial exam will only be available for the May or, alternatively, June session. Students failing the second partial exams will only be able to register for the general exam in subsequent appeals. Student not passing the general exam in the May session, will be able to take only the general exam in subsequent sessions.
The grade of each partial exam will contribute to the final grade on the basis of a simple average (50% weight each) with the usual final rounding up to the next whole number in case the average has decimals equal to or greater than 0,50.
In accordance with the Honor Code it is hereby restated that it is the student’s moral obligation to take online exams on a strictly individual basis.
Teaching materials
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
The main course materials, for both attending and non-attending students, are:
- J.E. PINTO, E. HENRY, T.R. ROBINSON, et al., Equity Asset Valuation, John Wiley & Sons, New Jersey, 2015.
- M.L. ZYLA, Fair Value Measurements. Practical Guidance and Implementation, John Wiley & Sons, 2013, 2nd ed.
Other material (slides, lectures/references, excel files and real-life cases) are uploaded or indicated on the BBoard platform during the course.