20356 - STATISTICS - PREPARATORY COURSE
Department of Decision Sciences
IGOR PRUENSTER
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
- Basic probability, conditional probability, independence.
- Random variables: discrete and continuous random variables, expectations and variances, transformations of random variables.
- Common families of random variables.
- Random vectors: discrete and continuous random vectors, joint and marginal distributions, independent distributions, moments and covariances, bivariate transformations of bivariate vectors.
- Conditional distributions and conditional expectations.
- Variables arising from normal sampling.
- Sequences of random variables: introductory concepts of convergence.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Define the basic concepts of probability and conditional probability.
- Identify families of random variables (and random vectors) and illustrate their role in modeling.
- Express and explain the basics of sampling
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Use families of random variables to model (stylized) real phenomena
- Compute expectations and variances of various probabilistic models
- Interpret statistical inference from a probabilistic point of view
Teaching methods
- Face-to-face lectures
DETAILS
Face-to-face lectures
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
There is no formal assessment for this course
Teaching materials
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
Any basic textbook on probability theory and mathematical statistics would be appropriate. For instance:
- A.MOOD, F.A.GRAYBILL, D.C.BOES, Introduction to the Theory of Statistics, McGraw Hill, 1974.
Moreover, many advanced statistics textbooks have some introductory chapters about basic topics. For instance:
- N. MUKHOPADHYAY, Probability and Statistical Inference, Dekker-CRC press, 2000.
- G. CASELLA, R.L. BERGER, Statistical Inference, 2nd Ed., Duxbury, 2002
MASSIMO GUIDOLIN
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
1. Campionamento casuale:
Statistiche campionarie e loro proprietà
Famiglia location-scale e loro proprietà
Il caso della varianza sconosciuta: distribuzione t-Student
2. Modalità di convergenza e stima puntuale:
Convergenza in probabilità e legge debole dei grandi numeri
Convergenza quasi sicura e legge forte dei grandi numeri
Convergenza in distribuzione e il teorema del limite centrale
3. Teoria della stima:
Stima di massima verosimiglianza (MLE)
Metodi di valutazione degli stimatori: MSE, UMVUE, Consistenza
4. Cenni alla teoria e approcci ai test di ipotesi.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
1. Passare in rassegna le nozioni chiave relative al campionamento casuale:
Statistiche campionarie e loro proprietà
Famiglia location-scale e loro proprietà
Il caso della varianza sconosciuta: distribuzione t-Student
2. Passare in rassegna le nozioni chiave relative alle modalità di convergenza e alla stima puntuale:
Convergenza in probabilità e legge debole dei grandi numeri
Convergenza quasi sicura e legge forte dei grandi numeri
Convergenza in distribuzione e teorema del limite centrale
3. Sviluppare una conoscenza pratica della stima:
Stima di massima verosimiglianza (MLE)
Metodi di valutazione degli stimatori: MSE, UMVUE, Consistenza
4. Cenni alla teoria e approcci alla verifica di ipotesi.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Capire cosa sia un campione casuale.
Eseguire la stima puntuale e apprezzare la differenza tra stima e stimatori.
Utilizzare il principio di stima della massima verosimiglianza.
Eseguire test di ipotesi.
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Lezioni online
- Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
DETTAGLI
Lezioni standard in aula.
Brevi lezioni preregistrate messe a disposizione attraverso la pagina Blackboard del corso.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
Non è previsto alcun esame finale.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
Casella, G, R., Berger, Statistical Inference, Duxbury Press, 2001
Jackson, M., and M., Staunton, 2001, Advanced Modelling in Finance Using Excel and VBA, John Wiley & Sons Inc.