30185 - VALUTAZIONE DELLE AZIENDE / BUSINESS VALUATION
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Classe/i impartita/e in lingua italiana
Lezioni della classe erogate in presenza
Suggeriti Basic Accounting e Basic Corporate Finance.
Il corso descrive gli approcci adottati nella prassi professionale più avanzata ai fini della valutazione delle imprese e si pone l’obiettivo di sviluppare una sensibilità a tali problemi fondata su un chiaro modello teorico. Vengono approfonditi gli assunti e i problemi applicativi dei principali criteri di valutazione e alcuni casi specifici di valutazione.
- Inquadramento teorico.
- Panoramica dei metodi di valutazione.
- Fattori ESG e valutazioni aziendali.
- Procedimenti di stima del costo del capitale.
- Metodi patrimoniali, reddituali e misti.
- Metodi finanziari.
- Le valutazioni comparative: metodo dei multipli di borsa e delle transazioni comparabili.
- La valutazione degli intangible asset.
- La valutazione delle acquisizioni.
- Rapporti di cambio nelle operazioni di fusione.
- Premi e sconti nelle valutazioni aziendali.
- Le valutazioni nel settore finanziario.
- Le valutazioni ai fini di bilancio. L'impairment test.
- Individuare le condizioni di incertezza che caratterizzano le valutazioni.
- Individuare gli approcci e medodi più appropriati per la valutazione, in funzione delle finalità della stessa.
- Conoscere e analizzare gli input delle valutazioni.
- Comprendere e analizzare criticamente i risultati delle valutazioni.
- Impostare l'analisi di piani industriali.
- Impostare e sviluppare la valutazione di marchi e brevetti.
- Sviluppare adeguatamente un modello per la valutazione.
- Individuare le società comparabili e calcolare e analizzare criticamente i multipli.
- Lezioni frontali
- Lezioni online
- Testimonianze (in aula o a distanza)
- Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
- Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
- Lavori/Assignment di gruppo
La didattica si basa su lezioni frontali, testimonianze e lavori di gruppo.
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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x | |||
x |
L'esame consiste in una prova finale scritta costituita da esercizi numerici, applicazione di algoritmi valutativi e quesiti di carattere teorico metodologico.
- M. MASSARI, L. ZANETTI, Valutazione. Fondamenti teorici e best practice nel settore industriale e finanziario, Mc Graw Hill, 2008.
- Materiale didattico integrativo fornito dai docenti.
Class group/s taught in English
Lezioni della classe erogate in presenza
Knowledge of basic financial accounting and basic corporate finance is encouraged.
The course aims at providing students with the conceptual and theoretical framework surrounding valuation issues and the practical tools to address such topics in real-life situations. The main methodologies of corporate valuation are analyzed and the approaches commonly used by practitioners (financial analysts, investment and merchant banks, consulting firms) are critically discussed. Examples focus on corporate valuation issues using DCF, stock market and deal multiples completed by industry-specific as well as case-specific valuation techniques.
· Introduction: users and uses of valuation; general approaches and specific methods; ESG factors and valuation;
· Financial analysis and cash flows for valuation;
· Business planning and financial modeling;
· Discounted cash flows valuation models. The link between value, leverage and growth;
· The weighted average cost of capital;
· Multiples valuation. Theoretical determinants and market estimates;
· Valuation issues in mergers & acquisitions;
· Leveraged buyouts analysis.
At the end of the course, students will have learned the conceptual and theoretical framework surrounding valuation issues and the practical tools to address such topics in real-life situations. Course participants will benefit from:
· The analytical application on how to prepare and interpret discounted cash flow (DCF) analysis in a variety of contexts.
· Knowledge and comprehension on how to prepare a comparable valuation analysis.
· Understanding how to apply the above analysis and comparison of the outcomes of these analytical approaches.
· Identify the most appropriate methods and approaches to a valuation, based on its final purpose.
· Apply the different company valuation methods consistently and make reliable assumptions.
· Choose the most suitable database as well as determine which key features should be adopted in the implementation of the identified methods.
· Prepare a valuation memorandum compliant to international valuation standards.
- Face-to-face lectures
- Online lectures
- Guest speaker's talks (in class or in distance)
- Exercises (exercises, database, software etc.)
- Case studies /Incidents (traditional, online)
- Group assignments
The course will be mainly taught through frontal classes; in addition, we will dedicate a few sessions to practical exercises to training in applying valuation and modeling in Microsoft Excel. A selected number of guest speakers will be invited, who will provide insights from their professional experience in valuation in different business scenarios (major investment banks directors, CFOs from industrial corporations, etc). Last, the course will include a non-compulsory group project leading to a full valuation with a presentation to the class. The team assignment will strengthen knowledge of the main databases available for valuation purposes as well as of the connections between business and financial skills.
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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x | |||
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The assessment will be the result of a Final Written Exam. In addition, a non-compulsory Group Assignment will award up to 3 additional points.
· Handouts and files uploaded on Blackboard;
· Corporate Valuation: Measuring the Value of Companies in Turbulent Times; by M. Massari, G. Gianfrate, L. Zanetti, Wiley, 2016;
· Corporate Valuation Workbook; by A. Ghezzi & L. Zanetti, Egea, 2020.