Insegnamento a.a. 2023-2024

30185 - VALUTAZIONE DELLE AZIENDE / BUSINESS VALUATION

Dipartimento di Finanza / Department of Finance


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Vai alle classi / Go to class group/s: 31 - 32
BEMACS (6 cfu - II sem. - OP  |  SECS-P/09)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
LAURA ZANETTI

Classi: 31 (II sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 31: LAURA ZANETTI

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Conoscenze pregresse consigliate

Suggeriti Basic Accounting e Basic Corporate Finance.

Mission e Programma sintetico

MISSION

Il corso descrive gli approcci adottati nella prassi professionale più avanzata ai fini della valutazione delle imprese e si pone l’obiettivo di sviluppare una sensibilità a tali problemi fondata su un chiaro modello teorico. Vengono approfonditi gli assunti e i problemi applicativi dei principali criteri di valutazione e alcuni casi specifici di valutazione.

PROGRAMMA SINTETICO

  • Inquadramento teorico.
  • Panoramica dei metodi di valutazione.
  • Fattori ESG e valutazioni aziendali.
  • Procedimenti di stima del costo del capitale.
  • Metodi patrimoniali, reddituali e misti.
  • Metodi finanziari.
  • Le valutazioni comparative: metodo dei multipli di borsa e delle transazioni comparabili.
  • La valutazione degli intangible asset.
  • La valutazione delle acquisizioni.
  • Rapporti di cambio nelle operazioni di fusione.
  • Premi e sconti nelle valutazioni aziendali.
  • Le valutazioni nel settore finanziario.
  • Le valutazioni ai fini di bilancio. L'impairment test.

Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)

CONOSCENZA E COMPRENSIONE

Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Individuare le condizioni di incertezza che caratterizzano le valutazioni.
  • Individuare gli approcci e medodi più appropriati per la valutazione, in funzione delle finalità della stessa.
  • Conoscere e analizzare gli input delle valutazioni.
  • Comprendere e analizzare criticamente i risultati delle valutazioni.

CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE

Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Impostare l'analisi di piani industriali.
  • Impostare e sviluppare la valutazione di marchi e brevetti.
  • Sviluppare adeguatamente un modello per la valutazione.
  • Individuare le società comparabili e calcolare e analizzare criticamente i multipli.

Modalità didattiche

  • Lezioni frontali
  • Lezioni online
  • Testimonianze (in aula o a distanza)
  • Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
  • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
  • Lavori/Assignment di gruppo

DETTAGLI

La didattica si basa su lezioni frontali, testimonianze e lavori di gruppo.


Metodi di valutazione dell'apprendimento

  Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
    x
  • Assignment di gruppo (relazione, esercizio, dimostrazione, progetto etc.)
    x

STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

L'esame consiste in una prova finale scritta costituita da esercizi numerici, applicazione di algoritmi valutativi e quesiti di carattere teorico metodologico.


Materiali didattici


STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

  • Massari, Villani & Zanetti, 2022, Valutazione, Egea.
  • Materiale didattico integrativo fornito dai docenti.
Modificato il 15/12/2023 14:58

Classes: 32 (II sem.)
Instructors:
Class 32: LAURA ZANETTI

Class group/s taught in English

Suggested background knowledge

Knowledge of basic financial accounting and basic corporate finance is encouraged.

Mission & Content Summary

MISSION

The course aims at providing students with the conceptual and theoretical framework surrounding valuation issues and the practical tools to address such topics in real-life situations. The main methodologies of corporate valuation are analyzed and the approaches commonly used by practitioners (financial analysts, investment and merchant banks, consulting firms) are critically discussed. Examples focus on corporate valuation issues using DCF, stock market and deal multiples completed by industry-specific as well as case-specific valuation techniques.

CONTENT SUMMARY

  • Introduction: users and uses of valuation; general approaches and specific methods.   
  • Discounted cash flows valuation models. The link between value, leverage and growth.
  • The weighted average cost of capital.
  • Financial analysis and cash flows for valuation.
  • Business planning and financial modeling.
  • Multiples valuation. Theoretical determinants and market estimates.
  • Valuation issues in mergers & acquisitions.
  • ESG factors and valuation.

Intended Learning Outcomes (ILO)

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

At the end of the course student will be able to...

At the end of the course, students will have learned the conceptual and theoretical framework surrounding valuation issues and the practical tools to address such topics in real-life situations. Course participants will benefit from:

·       The analytical application on how to prepare and interpret discounted cash flow (DCF) analysis in a variety of contexts.

·       Knowledge and comprehension on how to prepare a comparable valuation analysis.

·       Understanding how to apply the above analysis and comparison of the outcomes of these analytical approaches.

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

At the end of the course student will be able to...

·       Identify the most appropriate methods and approaches to a valuation, based on its final purpose.

·       Apply the different company valuation methods consistently and make reliable assumptions.

·       Choose the most suitable database as well as determine which key features should be adopted in the implementation of the identified methods.

·       Prepare a valuation memorandum compliant to international valuation standards.


Teaching methods

  • Face-to-face lectures
  • Online lectures
  • Guest speaker's talks (in class or in distance)
  • Exercises (exercises, database, software etc.)
  • Case studies /Incidents (traditional, online)
  • Group assignments

DETAILS

The course will be mainly taught through frontal classes; in addition, we will dedicate a few sessions to practical exercises to training in applying valuation and modeling in Microsoft Excel. A selected number of guest speakers will be invited, who will provide insights from their professional experience in valuation in different business scenarios (major investment banks directors, CFOs from industrial corporations, etc). Last, the course will include a non-compulsory group project leading to a full valuation with a presentation to the class. The team assignment will strengthen knowledge of the main databases available for valuation purposes as well as of the connections between business and financial skills.


Assessment methods

  Continuous assessment Partial exams General exam
  • Written individual exam (traditional/online)
    x
  • Individual assignment (report, exercise, presentation, project work etc.)
    x
  • Group assignment (report, exercise, presentation, project work etc.)
    x

ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

The assessment will be based on a Final Written Exam. In addition, students will have the opportunity to work on a non-compulsory Group Assignment that will assign up to 3 additional points.


Teaching materials


ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

·       Handouts and files uploaded on Blackboard;

·       Corporate Valuation: Measuring the Value of Companies in Turbulent Times; by M. Massari, G. Gianfrate, L. Zanetti, Wiley, 2016;

·       Corporate Valuation Workbook, Second Edition; by A. Ghezzi & L. Zanetti, Egea, 2022.

Last change 15/12/2023 14:59