Info
Foto sezione
Logo Bocconi

Insegnamento a.a. 2019-2020

30308 - ITALIANO (II LINGUA) / ITALIAN (SECOND LANGUAGE)

Language Center

BESS-CLES (4 cfu - I/II sem. - OP)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
ELISA TURRA

Modulo / Module: Livello B1
Docenti responsabili delle classi / Instructors:
Classe 1: GIUSEPPINA AGNOLETTO, Classe 2: MARINA MATTEI, Classe 3: MARINA MATTEI


Lezioni della classe erogate in presenza

Conoscenze pregresse consigliate / Suggested background knowledge

A2 (elementary) (or higher) general entry level is advised for active participation in learning activities. Therefore it is highly recommended to attend the preparatory course offered in the 1st sem - 1st year Per una proficua partecipazione alle attività didattiche è consigliato un livello di ingresso pari almeno ad A2 (elementare) general. A tale scopo si consiglia vivamente la frequenza al precorso offerto nel 1° sem. del 1° anno.


Mission e Programma sintetico / Mission & Content Summary
MISSION

The course aims at providing level B1 (intermediate) general (see CEFR framework) knowledge and skills required to pass the Bocconi internal exam (and beneficial for international Italian language certification). Fornire le conoscenze e competenze previste per il livello B1 (intermedio) general del quadro di riferimento europeo (CEFR) necessarie ai fini del superamento dell’esame interno Bocconi ed utili nel caso di sostenimento di certificazione internazionale.

PROGRAMMA SINTETICO / CONTENT SUMMARY

The duration of the course is one year (1st and 2nd semester of 2nd year) (128 hours + general exam).

 

Class activities follow a themathic learning approach. Each unit revolves around a learning theme providing a springboard for students to develop oral and written linguistic skills, grammar as well as communicative and pragmatic competences.

The course program deals
with the following topics:

  • Studying and working in Italy
  • Describing routine activities
  • Ordering food and drinks and expressing tastes and preferences: Italian gastronomic culture
  • Quality of life and transport in Italian cities
  • Describing a house. Interacting in a hotel
  • Family and family relationships
  • Story-telling and describing events in the past
  • Italian fashion: clothing, colours, size, shops.

 

For detailed information see the course syllabus

 

 

 

L’insegnamento è annuale (primo + secondo semestre) del 2° anno (128 ore di didattica + prova generale).

 

Il percorso didattico segue una logica tematica. Le unità del manuale in adozione partono da un tema centrale intorno al quale prendono forma attività linguistiche mirate all’acquisizione delle competenze comunicative, pragmatiche e morfosintattiche, sia scritte che orali.

 

Il programma del corso tratta i seguenti temi:

  • Studiare e lavorare in Italia
  • Descrivere una giornata tipo e le proprie abitudini
  • Ordinare al ristorante ed esprimere i propri gusti: la cultura gastronomica
  • Qualità della vita e mezzi di trasporto
  • Descrivere la propria casa. Interagire in un albergo
  • La famiglia italiana
  • Raccontare una storia e descrivere un evento al passato
  • La moda: l’abbigliamento, i colori, le taglie e i negozi

 

Per dettagli consultare il programma d’aula.


Risultati di Apprendimento Attesi (RAA) / Intended Learning Outcomes (ILO)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE / KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

B1 Level - (intermediate) general

Knowledge

Students will acquire solid knowledge of the fundamentals of grammar and syntax and the vocabulary will be wide enough to enable some degree of independence in written and oral expression and comprehension in familiar situations (threshold level).

 

 

B1 - Livello intermedio general

Conoscenze

Lo studente avrà acquisito le fondamentali conoscenze grammaticali e sintattiche ed un range lessicale sufficientemente ampio da consentire una moderata autonomia di espressione e comprensione in situazioni familiari (livello “soglia”).

CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE / APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

B1 Level - (intermediate) general

Skills

Students will be able to: write simple but well-structured texts, briefly express and explain their opinion, understand other persons as long as they do not speak too fast or unclearly, participate in conversations about familiar topics.

 

 

B1 - Livello intermedio general

Capacità di applicare conoscenze

Lo studente saprà produrre un testo semplice ma coerente; saprà descrivere e spiegare brevemente le ragioni delle sue opinioni; sarà in grado di comprendere interlocutori che si esprimono in modo chiaro e sufficientemente lento e di partecipare a conversazioni su argomenti noti.


Modalità didattiche / Teaching methods
  • Lezioni frontali
  • Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
  • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
  • Lavori/Assignment individuali
  • Lavori/Assignment di gruppo
  • Altre attivita' d'aula interattive (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
DETTAGLI / DETAILS

Further details in the course syllabus.

 

Per ulteriori informazioni si consiglia di consultare i programma d’aula.


Metodi di valutazione dell'apprendimento / Assessment methods
  Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
  •     x
  • Prova individuale orale
  •     x
  • Assignment individuale (relazione, esercizio, dimostrazione, progetto etc.)
  • x    
  • Partecipazione in aula (virtuale, fisica)
  • x    
    STUDENTI FREQUENTANTI / ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

    Further details (namely detailed rules and method for final grade calculus) in the course syllabus.

     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     

    STUDENTI NON FREQUENTANTI / NOT ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

    Further details (namely detailed rules and method for final grade calculus) in the course syllabus.

     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     


    Materiali didattici / Teaching materials
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI / ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    Teaching materials are the same for both attending and non-attending students; namely:

     

    • La Grassa, M., L’Italiano all’Università 1, Edilingua, Roma, 2011
    • Nocchi, S., Italian Grammar in practice, Alma Edizioni, Firenze, 2007

     

     

    Sono previsti gli stessi materiali didattici per studenti frequentanti e non; in particolare:

     

    • La Grassa, M., L’Italiano all’Università 1, Edilingua, Roma, 2011
    • Nocchi, S., Italian Grammar in practice, Alma Edizioni, Firenze, 2007

     

    Modificato il 13/06/2019 16:13

    Vai ai moduli / Go to modules: Livello B1 - Livello A2 - Livello C1

    Modulo / Module: Livello A2
    Docenti responsabili delle classi / Instructors:
    Classe 1: GIUSEPPINA AGNOLETTO, Classe 2: MARINA MATTEI, Classe 3: MARINA MATTEI


    Conoscenze pregresse consigliate / Suggested background knowledge

    No minimum entry level is required. Non è richiesto alcun livello minimo di ingresso.


    Mission e Programma sintetico / Mission & Content Summary
    MISSION

    The course aims at providing level A2 (elementary) (see CEFR framework) knowledge and skills required to pass the Bocconi internal exam and beneficial for international Italian language certification. Fornire le conoscenze e competenze previste per il livello A2 (elementare) del quadro di riferimento europeo (CEFR) necessarie ai fini del superamento dell’esame interno Bocconi ed utili nel caso di sostenimento di certificazione internazionale.

    PROGRAMMA SINTETICO / CONTENT SUMMARY

    The duration of the course is one year (72 hours) + general exam. This course is only addressed to WBB and specific Double Degree programs.

     

    Class activities follow a thematic learning approach. Each unit revolves around a learning theme providing a springboard for students to develop oral and written linguistic skills, grammar as well as communicative and pragmatic competences.
    The course program deals with the following topics:

     

    • Studying and working in Italy
    • Describing routine activities
    • Ordering food and drinks and expressing tastes and preferences: Italian gastronomic culture
    • Quality of life and transport in Italian cities
    • Describing a house. Interacting in a hotel
    • Family and family relationships
    • Story-telling and describing events in the past
    • Italian fashion: clothing, colours, size, shops

     

    For detailed information see the course syllabus

     

     

     

    L’insegnamento è annuale (72 ore di didattica + prova generale). Tale insegnamento è dedicato specificamente ai programmi WBB e Double Degree.

     

    Il percorso didattico segue una logica tematica. Le unità del manuale in adozione partono da un tema centrale intorno al quale prendono forma attività linguistiche mirate all’acquisizione delle competenze comunicative, pragmatiche e morfosintattiche, sia scritte che orali.
    Il programma tratta i seguenti temi:

     

    • Studiare e lavorare in Italia
    • Descrivere una giornata tipo e le proprie abitudini
    • Ordinare al ristorante ed esprimere i propri gusti: la cultura gastronomica
    • Qualità della vita e mezzi di trasporto
    • Descrivere la propria casa. Interagire in un albergo
    • La famiglia italiana
    • Raccontare una storia e descrivere un evento al passato
    • La moda: l’abbigliamento, i colori, le taglie e i negozi

     

    Per dettagli consultare il programma d’aula.


    Risultati di Apprendimento Attesi (RAA) / Intended Learning Outcomes (ILO)
    CONOSCENZA E COMPRENSIONE / KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

    A2 Level - (elementary) general

    Knowledge

    Students will acquire basic knowledge of grammar, syntax and daily life vocabulary.

     

     

    A2 - Livello elementare general

    Conoscenze

    Lo studente avrà acquisito conoscenze grammaticali e sintattiche di base ed avrà acquisito il lessico riferito alla vita quotidiana.

    CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE / APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

    A2 Level - (elementary) general

    Skills

    Students will be able to interact in simple situations where the information exchange is based on familiar and everyday topics; read and write short texts; describe matters of his/her life, needs, environment in simple terms; understand other persons as long as they speak slowly and clearly.

     

     

    A2 - Livello elementare general

    Capacità di applicare conoscenze

    Lo studente sarà in grado di operare in situazioni semplici che richiedono scambio di informazioni su argomenti familiari e comuni. Saprà redigere e comprendere testi brevi. Saprà descrivere in termini semplici aspetti della sua vita, dei suoi bisogni e dell'ambiente circostante; sarà in grado di comprendere interlocutori che si esprimono con frasi semplici e ben scandite.

     


    Modalità didattiche / Teaching methods
    • Lezioni frontali
    • Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
    • Lavori/Assignment individuali
    • Lavori/Assignment di gruppo
    • Altre attivita' d'aula interattive (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
    DETTAGLI / DETAILS

    Further details in the course syllabus.

     

    Per ulteriori informazioni si consiglia di consultare il programma d’aula


    Metodi di valutazione dell'apprendimento / Assessment methods
      Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
  •     x
  • Prova individuale orale
  •     x
    STUDENTI FREQUENTANTI / ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of the teaching period.

    5 exam sessions are scheduled throughout the year.

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

     

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part).
    • both written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • the written part is the same for attending and non-attending students

     

     

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of the teaching period.

    5 exam sessions are scheduled throughout the year.

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

     

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part).
    • both written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • the written part is the same for attending and non-attending students
    STUDENTI NON FREQUENTANTI / NOT ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of the teaching period.

    5 exam sessions are scheduled throughout the year.

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

     

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part).
    • both written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • the written part is the same for attending and non-attending students

     

     

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of the teaching period.

    5 exam sessions are scheduled throughout the year.

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

     

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part).
    • both written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • the written part is the same for attending and non-attending students

    Materiali didattici / Teaching materials
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI / ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    Sono previsti gli stessi materiali didattici per studenti frequentanti e non; in particolare:

    Teaching materials are the same for both attending and non-attending students; namely:

     

     

    Testo adottato / Mandatory Textbook

    Turra, E., Azione!, Loescher 2017

     

    Testo consigliato / Suggested Textbook

    Nocchi, S., Italian Grammar in Practice, Alma 2012

    Modificato il 13/06/2019 13:04

    Modulo / Module: Livello C1
    Docenti responsabili delle classi / Instructors:
    Classe 1: GIUSEPPINA AGNOLETTO, Classe 2: MARINA MATTEI, Classe 3: MARINA MATTEI


    Conoscenze pregresse consigliate / Suggested background knowledge

    B2 (post intermediate) general (or higher) entry level is recommended for active participation in learning activities. Per una proficua partecipazione alle attività didattiche è raccomandato un livello di ingresso pari almeno a B2 (intermedio superiore) general.


    Mission e Programma sintetico / Mission & Content Summary
    MISSION

    The course aims at providing level C1 (advanced) general (see CEFR framework) knowledge and skills required to pass the Bocconi internal exam (and beneficial for international Italian language certification). Fornire le conoscenze e competenze previste per il livello C1 (avanzato) general del quadro di riferimento europeo (CEFR) necessarie ai fini del superamento dell’esame interno Bocconi ed utili nel caso di sostenimento di certificazione internazionale.

    PROGRAMMA SINTETICO / CONTENT SUMMARY

    The duration of the course is one year (1st and 2nd semester of 2nd year) (128 hours + general exam).

     

    Class activities follow a themathic learning approach. Each unit revolves around a learning theme providing a springboard for students to develop oral and written linguistic skills, grammar as well as communicative and pragmatic competences.

     

    The program deals with the following topics: 

    • Art and artists
    • Jobs and economy
    • Environment and sustainable development
    • Literature and cinema
    • Science and research
    • New technologies

     

    (For detailed information see the course syllabus)

     

     

     

    L’insegnamento è annuale (primo + secondo semestre) del 2° anno (128 ore di didattica + prova generale).

     

    Il percorso didattico segue una logica tematica. Le unità del manuale in adozione partono da un tema centrale intorno al quale prendono forma attività linguistiche mirate all’acquisizione delle competenze comunicative, pragmatiche e morfosintattiche, sia scritte che orali.

     

    Il programma tratta i seguenti argomenti: 

    • Arte e artisti
    • Lavoro ed economia
    • Ambiente e sviluppo ecosostenibile
    • Letture e cinema
    • Scienza e ricerca
    • Ingegneria e tecnologia

     

    (Per dettagli consultare il programma d’aula)


    Risultati di Apprendimento Attesi (RAA) / Intended Learning Outcomes (ILO)
    CONOSCENZA E COMPRENSIONE / KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

    C1 Level - (advanced) general

    Knowledge

    Students will acquire advanced knowledge of grammar and syntax and a comprehensive and robust vocabulary that will enable them to be fluent and interact in various and complex contexts (proficient user).

     

     

    C1 - Livello avanzato general

    Conoscenze

    Lo studente avrà acquisito conoscenze grammaticali - sintattiche avanzate ed un range lessicale ampio e consolidato che consentono padronanza di espressione e comprensione in molteplici contesti, anche complessi (livello di “efficienza autonoma”).

     

    CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE / APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

    C1 Level - (advanced) general

    Skills

    Students will be able to understand a wide range of demanding and long texts and recognize implicit meaning; to write clear, well-structured and detailed texts on complex topics, showing controlled use of organizational patterns, connectors and cohesive devices; to speak fluently and use the language flexibly and efficiently; to understand other persons without major difficulties even in non-routine situations.

     

     

    C1 - Livello avanzato general

    Capacità di applicare conoscenze

    Lo studente sarà in grado di comprendere un'ampia gamma di testi complessi e lunghi e ne saprà riconoscere il significato implicito. Riuscirà a produrre testi chiari, ben costruiti, dettagliati su argomenti complessi, mostrando un controllo sicuro della struttura testuale, dei connettori e degli elementi di coesione. Si esprimerà con scioltezza e naturalezza usando la lingua in modo flessibile ed efficace. Sarà in grado di comprendere senza particolari difficoltà gli interlocutori anche in situazioni non routinarie.

     


    Modalità didattiche / Teaching methods
    • Lezioni frontali
    • Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
    • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
    • Lavori/Assignment individuali
    • Lavori/Assignment di gruppo
    • Altre attivita' d'aula interattive (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
    DETTAGLI / DETAILS

    Further details in the course syllabus

     

    Per ulteriori informazioni si consiglia di consultare il programma d'aula


    Metodi di valutazione dell'apprendimento / Assessment methods
      Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
  •     x
  • Prova individuale orale
  •     x
  • Assignment individuale (relazione, esercizio, dimostrazione, progetto etc.)
  • x    
  • Partecipazione in aula (virtuale, fisica)
  • x    
    STUDENTI FREQUENTANTI / ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

    Further details (namely detailed rules and method for final grade calculus) in the course syllabus.


     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     

    STUDENTI NON FREQUENTANTI / NOT ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Student can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

    Further details (namely detailed rules and method for final grade calculus) in the course syllabus.

     


     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     


    Materiali didattici / Teaching materials
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI / ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    Teaching materials are the same for both attending and non-attending students; namely:

     

    Textbook

     

    • Fragai, E., Fratter, I., Jafrancesco, E., Uni.Italia, Le Monnier, 2010

     

     

    Sono previsti gli stessi materiali didattici per studenti frequentanti e non; in particolare:

     

    Libro di testo

    • Fragai, E., Fratter, I., Jafrancesco, E., Uni.Italia, Le Monnier, 2010
    Modificato il 14/06/2019 17:32