Info
Foto sezione
Logo Bocconi

Insegnamento a.a. 2022-2023

30426 - BILANCIO - MODULO 1 / ACCOUNTING AND FINANCIAL STATEMENT ANALYSIS - MODULE 1

Tutti i corsi / All Programs
Dipartimento di Accounting / Department of Accounting

Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi / Go to class group/s: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 15 - 16 - 17 - 18 - 21 - 22

CLEAM (5 cfu - I sem. - OBBC  |  SECS-P/07) - CLEF (5 cfu - I sem. - OBBC  |  SECS-P/07)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
GIANLUCA LOMBARDI STOCCHETTI

Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.) - 4 (I sem.) - 5 (I sem.) - 6 (I sem.) - 7 (I sem.) - 8 (I sem.) - 9 (I sem.) - 10 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: GIANLUCA LOMBARDI STOCCHETTI, Classe 2: LUCA SIMONE SCARANI, Classe 3: SUSJ CASTENETTI, Classe 4: GIORGIO VENTURINI, Classe 5: MARA CAMERAN, Classe 6: LUCA SINTONI, Classe 7: MASSIMO DE BUGLIO, Classe 8: MANUEL MENIS, Classe 9: LORENZO POZZA, Classe 10: PIETRO ALBERICO MAZZOLA

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Lezioni della classe erogate in presenza

Conoscenze pregresse consigliate

Per frequentare con profitto, si suggerisce di possedere le conoscenze degli elementi fondamentali di economia aziendale, mentre non è richiesta alcuna conoscenza approfondita della tecnica contabile di partita doppia.


Mission e Programma sintetico
MISSION

La finalità generale delle aziende si esprime nella capacità di mantenere nel tempo una piena funzionalità (durabilità) e nella capacità di evitare il ricorso sistematico a interventi di sostegno da parte dei soci e/o dei creditori (autonomia). Per operare secondo queste linee guida è necessario raggiungere simultaneamente un equilibrio reddituale, patrimoniale e finanziario, cioè rispettare il principio di economicità. Il rispetto o meno, di tale principio deve essere valutato sulla base di determinazioni quantitative che trovano nel bilancio d’esercizio la loro sintesi più significativa. L’insegnamento si propone di favorire l’apprendimento in merito alla composizione, alla redazione e all’interpretazione del bilancio periodico d’esercizio.

PROGRAMMA SINTETICO

L’insegnamento è impartito in due moduli (1° semestre cod. 30426 e 2° semestre cod. 30427) che costituiscono un unico percorso didattico.I contenuti dell’insegnamento (nel suo complesso, e quindi considerando entrambi i moduli) sono focalizzati sulle seguenti aree tematiche:

  • Il sistema di contabilità generale e la composizione del bilancio d’esercizio.
  • La redazione del bilancio d’esercizio secondo quanto previsto dal codice civile.
  • La valutazione dei valori stimati e congetturati di fine esercizio.
  • Introduzione al bilancio consolidato.
  • L’analisi di bilancio tramite riclassificazione e indici di bilancio.
  • La costruzione del rendiconto finanziario.

Più specificatamente, il primo modulo (cod. 30426) affronta le tematiche che seguono:

  • La composizione del bilancio d’esercizio tramite scritture contabili, le scritture di apertura dei conti e la destinazione del risultato economico.
  • La redazione del bilancio d’esercizio secondo quanto previsto dal codice civile (principi di redazione e schemi di rappresentazione).
  • La valutazione dei valori stimati e congetturati di fine esercizio relativi alle rimanenze di magazzino, ai ricavi e al rischio di credito, alle operazioni in valuta e al rischio di cambio.

Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Illustrare le nozioni fondamentali sottostanti alla composizione del bilancio di esercizio (equazione di bilancio);
  • Descrivere le principali operazioni di gestione utilizzando il linguaggio contabile della partita doppia;
  • Distinguere gli elementi critici sottostanti alla formazione delle singole scritture in partita doppia;
  • Riconoscere la necessità di svolgere scritture di assestamento nel rispetto del principio di competenza;
  • Elencare ed illustrare i postulati del bilancio di esercizio;
  • Illustrare le logiche alla base degli schemi di bilancio previsti dal Codice Civile;

  • Identificare le problematiche valutative insite nei valori stimati e congetturati;
  • Verificare l’adeguatezza dei processi di valutazione di alcuni valori iscritti in bilancio (rimanenze a magazzino, ricavi, crediti e operazioni in valuta).
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Svolgere scritture contabili in partita doppia inerenti le principali operazioni di gestione.
  • Redigere le principali scritture di assestamento (ammortamento, accantonamento, rilevazione di ratei, risconti, fatture da emettere e da ricevere, rimanenze di magazzino).
  • Comporre un bilancio d’esercizio, nel rispetto del principio di competenza.
  • Riclassificarlo secondo quanto previsto dalla normativa civilistica.
  • Risolvere i problemi di valutazione delle rimanenze a magazzino, applicando differenti metodologie.
  • Formulare ipotesi sul momento in cui sorgono i ricavi di vendita ed i correlati crediti di funzionamento.
  • Analizzare il rischio di credito.
  • Contabilizzare le operazioni in valuta estera e rappresentare il rischio di cambio.

Modalità didattiche
  • Lezioni frontali
  • Lezioni online
  • Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
  • Lavori/Assignment individuali
DETTAGLI

Oltre che fornire una buona preparazione in materia di contabilità e bilancio, obiettivo dell’insegnamento è stimolare una progressione nelle competenze che poggi prevalentemente sulla comprensione delle logiche alla base delle metodologie sviluppate e non solo su un apprendimento mnemonico. 

Per questo motivo una continua e attenta partecipazione alle lezioni è fortemente consigliata.  

La didattica prevede un approccio induttivo-deduttivo alternando l’esposizione di concetti teorici ad applicazioni concrete: in particolare, durante lo svolgimento del programma, verranno proposte esercitazioni funzionali al superamento dell’esame. Per garantire continuità nel processo di apprendimento, lo studente ha a disposizione slide animate e video didattici utili al ripasso e alla sistematizzazione delle conoscenze esposte durante le lezioni frontali, nonché esercitazioni e test di autovalutazione on line predisposti in modo da facilitare un apprendimento progressivo delle tematiche affrontate a lezione. 

 


Metodi di valutazione dell'apprendimento
  Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
  •     x
  • Assignment individuale (relazione, esercizio, dimostrazione, progetto etc.)
  • x    
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

    L’esame di profitto si svolge esclusivamente in forma scritta, tramite prova generale. La valutazione massima raggiungibile è di 31 punti. Non sono previste prove intermedie.

    Le prove d’esame sono costruite in modo da valorizzare non solo la capacità di descrivere i concetti teorici alla base dell’insegnamento (ad esempio tramite domande a risposta multipla e a risposta aperta), ma valutare la capacità degli studenti di utilizzare consapevolmente ed efficacemente le conoscenze in rapporto a contesti diversi da quelli abituali, ed essere in grado di affrontare situazioni complesse facendo ricorso, oltre che a conoscenze di tipo tecnico specialistico, alle proprie risorse personali.

    In particolare, allo studente sarà richiesto di fornire risposte che dimostrino il raggiungimento di uno o più dei seguenti risultati di apprendimento attesi:

    • conoscenza delle nozioni fondamentali sottostanti alla composizione del bilancio di esercizio (equazione di bilancio);
    • comprensione delle nozioni relative agli elementi critici sottostanti alla iscrizione degli elementi attivi, passivi, costi e ricavi nel sistema di contabilità generale;
    • capacità di riconoscere la necessità di svolgere scritture di assestamento nel rispetto del principio di competenza;
    • conoscenza degli schemi di bilancio;
    • capacità di elencare ed illustrare i postulati e i principi di redazione del bilancio di esercizio;
    • capacità di verificare l’adeguatezza dei processi di valutazione di alcuni valori iscritti in bilancio (rimanenze a magazzino, ricavi e crediti, operazioni in valuta).

    Per i soli studenti frequentanti che si impegnano in un percorso di apprendimento continuo è offerta la possibilità di ottenere un BONUS ASSIGNMENT se si attengono al seguente programma di studio: 

    1. Svolgere tutte le esercitazioni on-line previste a calendario ottenendo un punteggio pari o superiore a 80 su 100 (media calcolata sul voto più alto di ogni esercitazione); il superamento di tale step è CONDIZIONE INDISPENSABILE per accedere al progetto ASSIGNMENT. 

    2. Svolgere almeno 9 test a casa on-line su 10, rispettando le date di consegna pubblicate con apposito avviso. Chi effettua 10 test a casa su 10 avrà il voto calcolato sul la media dei 9 test con punteggio maggiore. Tale step permette di maturare fino a 1 punto bonus. 

    3. Svolgere due test in classe (collocati a metà calendario e nell’ultima settimana di lezioni).  Con questo step si ottengono fino a ulteriori 4 punti BONUS (fino a 2 per ogni test). 

    I test consistono in domande vero/falso, multiple choice, e rilevazioni contabili svolte sulla piattaforma digitale Guerini Next (vedi oltre). Durano approssimativamente 10-15 minuti e hanno l’obiettivo di promuovere lo studio in continuità.  

    I test sono valutati sulla base della prestazione ottenuta dal singolo studente. Ad esempio, lo studente che nei test a casa ottiene una media di 80% maturerà un bonus di 0,8 punti (80% del voto massimo di 1 punto). 

    I "punti bonus" offrono i seguenti vantaggi: nei primi due appelli d’esame, lo studente è autorizzato a SALTARE alcuni esercizi (scelti dai docenti e ben riconoscibili nella struttura dell'esame) che vengono automaticamente valutati con i punti ottenuti nei TEST. In ogni prova d’esame ci sarà quindi un esercizio Bonus da 1 punto (sostitutivo del voto maturato nei test a casa), un esercizio Bonus da 2 punti e un ulteriore esercizio bonus da 2 punti (sostitutivi del voto maturato nei due in-class test). 

    Questi punti non sono "in aggiunta" al voto dell'esame, ma "SOSTITUTIVI" di esercizi dell'esame che pesano 5 punti. Gli studenti che sono soddisfatti dei punti da loro guadagnati nei TEST possono fare un esame da 26 punti, poiché i "punti bonus" meritati sostituiscono i punti assegnati nei correlati esercizi dell’esame. 

    Ulteriore vantaggio per chi matura i punti bonus è quello di avere più tempo per svolgere gli altri esercizi della prova d’esame. 

    Se uno studente non è soddisfatto dei punti maturati nei TEST, gli è consentito svolgere uno o più degli esercizi “Bonus” indicati nell'esame; in questo scenario, di conseguenza, i punti meritati all'esame prevalgono sui punti Bonus ottenuti durante il semestre.  In altre parole lo studente può decidere di accettare il bonus maturato in uno solo (o in due) dei test svolti. 

    La scelta di annullare o utilizzare i punti bonus verrà presa dallo studente in sede di esame. 

    Attenzione!  I punti bonus sono spendibili SOLO nelle prime due prove generali del corrente anno accademico (gennaio e febbraio 2023). Chi entra in aula e si ritira, oppure ottiene un voto negativo nel primo appello, perde il BONUS. 

    Obiettivo del BONUS ASSIGNMENT è stimolare uno studio “in continuità” che prevede il seguente percorso: 

    • frequentare le lezioni in modo attivo, 

    • svolgere le esercitazioni ripetendole più volte per capire gli errori commessi (in questo modo sarà facile raggiungere la % minima di successo necessaria per accedere al progetto Assignment) 

    • affrontare almeno 9 su 10 test a casa on-line (un solo tentativo con punteggio valido ai fini dell’ottenimento del BONUS),  

    • dimostrare le conoscenze acquisite affrontando due brevi in-class test  che si focalizzano su concetti basic che uno studente diligente deve assolutamente dimostrare di conoscere. 

    Gli studenti che non intendono partecipare a questa opportunità di apprendimento non subiscono alcuna penalizzazione, nel senso che svolgeranno tutti gli esercizi contenuti nella prova d’esame generale. 

     

    Altresì, allo studente sarà richiesto di dimostrare la propria capacità di applicare concretamente le conoscenze trasmesse per affrontare compiti e problemi che si presentano nella pratica professionale, secondo uno o più dei risultati di apprendimento attesi sotto elencati:

    • predisposizione di scritture contabili in partita doppia inerenti le principali operazioni di gestione;
    • redazione delle principali scritture di assestamento (ammortamento, accantonamento, rilevazione di ratei, risconti, fatture da emettere e da ricevere, rimanenze di magazzino)
    • composizione di un bilancio d’esercizio, nel rispetto del principio di competenza;
    • riclassificazione del bilancio di esercizio secondo quanto previsto dalla normativa civilistica;
    • risoluzione dei problemi di valutazione delle rimanenze a magazzino, applicando differenti metodologie;
    • capacità di formulare ipotesi sul momento in cui sorgono i ricavi di vendita ed i correlati crediti di funzionamento;
    • svolgimento di analisi sul rischio di credito;
    • contabilizzazione delle operazioni in valuta estera e rappresentazione del rischio di cambio.

     

    Agli studenti frequentanti e non frequentanti che si impegnano in un percorso di apprendimento continuo è offerta la possibilità di ottenere un BONUS ASSIGNMENT che offre il seguente vantaggio: nelle prime due prove generali del corrente anno accademico si considererà svolto con esito integralmente positivo, uno o più esercizi della prova d’esame (scelti dai docenti) del valore massimo totale di 6 punti, senza alcuna penalizzazione in termini di tempo di svolgimento dell’intera prova d’esame. Ciò comporta un duplice vantaggio: fino a 6 punti automaticamente assicurati all’esame e maggior tempo per svolgere gli altri esercizi componenti il testo d’esame.

    Obiettivo del BONUS ASSIGNMENT, il cui funzionamento verrà spiegato nella prima lezione a programma, è stimolare uno studio “in continuità” che prevede il seguente percorso:

    • ­frequentare le lezioni,
    • ­studiare gli argomenti a programma,
    • ­svolgere ogni settimana una esercitazione su piattaforma on-line, ripetendola eventualmente più volte per capire gli errori commessi,
    • affrontare e superare almeno 8 su 9 TEST A CASA,
    • dimostrare le conoscenze acquisite superando due brevi TEST IN CLASSE posizionati a metà e a fine programma.

    I TEST A CASA E I TEST IN CLASSE consistono in esercizi a libro giornale, domande vero/falso o multiple choice che mirano a verificare l’avvenuta comprensione degli aspetti fondamentali della partita doppia e del contenuto del bilancio di esercizio.

    Nel programma analitico dell’insegnamento, disponibile all’inizio delle lezioni, verranno fornite ulteriori informazioni.

    Si precisa altresì che le regole prima indicate valgono ipotizzando un ritorno agli esami in presenza. Qualora nel corrente anno accademico dovesse rendersi necessario il sostenimento di esami in distanza, le regole di cui sopra verranno aggiornate. 


    Materiali didattici
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

    Il contenuto del programma è approfondito nei seguenti libri di testo:

    • Basic Financial Accounting - a cura di Lombardi Stocchetti G. - Guerini Next, Milano, 2019 (NUOVA EDIZIONE);
    • Valutazioni di bilancio - a cura di Lombardi Stocchetti G. - Pearson, Milano, 2019 (Edizione aggiornata a quanto disposto dal D.Lgs. 139/2015 e dai nuovi principi OIC 2017);

     

    Ulteriore materiale didattico (SLIDE, ESERCIZI, VIDEO DIDATTICI, ESERCITAZIONI E TEST ON-LINE) è disponibile tramite accesso alla piattaforma Blboard dell’Università.

    Gli studenti che intendono esercitarsi svolgendo esercizi aggiuntivi rispetto a quanto disponibile sulle piattaforme on-line possono utilizzare i seguenti testi (entrambi i volumi raccolgono esercizi tratti da prove d’esame degli anni precedenti):

    • Le rilevazioni contabili: esercizi - a cura di Lombardi Stocchetti G., Merlotti E., Paris P. - EGEA Milano, 2019.
    • Le valutazioni di bilancio e il bilancio consolidato: esercizi - a cura di Lombardi Stocchetti G., Merlotti E., Paris P. - Egea, Milano, 2019.

     

    Tali volumi raccolgono esercizi tratti da prove d’esame degli anni precedenti.

     

     

     

    Modificato il 28/10/2022 15:26

    CLEACC (5 cfu - I sem. - OB  |  SECS-P/07)
    Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
    LUCA SIMONE SCARANI

    Classi: 11 (I sem.)
    Docenti responsabili delle classi:
    Classe 11: FRANCO FLAVIO MIROGLIO

    Classe/i impartita/e in lingua italiana

    Lezioni della classe erogate in presenza

    Conoscenze pregresse consigliate

    Nessun prerequisito è richiesto.


    Mission e Programma sintetico
    MISSION

    Il corso costituisce il primo modulo dell'insegnamento istituzionale che sviluppa i fondamenti primi di ordine economico-aziendale in materia di teoria e di metodologie attinenti alla composizione e alla lettura del bilancio d'esercizio. Il primo modulo, in particolare, si sofferma sulle modalità di formazione del bilancio e sulla composizione degli schemi di bilancio previsti dalla normativa civilistica.

    PROGRAMMA SINTETICO

    I contenuti complessivi dell’insegnamento (codici 30426 e 30427) sono focalizzati sulle seguenti aree tematiche:

    • Il sistema di contabilità generale e la composizione del bilancio d’esercizio.
    • Le rilevazioni contabili con riferimento ai principali accadimenti di gestione (acquisti, vendite, investimenti, retribuzioni, finanziamenti) ed alle rettifiche di fine esercizio.
    • La redazione del bilancio d’esercizio secondo quanto previsto dal Codice Civile.
    • La valutazione dei valori stimati e congetturati di fine esercizio: i Principi Contabili.
    • Introduzione al bilancio consolidato.
    • L’analisi di bilancio tramite riclassificazione e indici di bilancio.
    • La costruzione del rendiconto finanziario.

     

    L’insegnamento è impartito in due moduli (1° semestre cod. 30426 e 2° semestre cod. 30427) che costituiscono un unico percorso didattico.

    Più specificatamente, il primo modulo (cod. 30426) affronta le tematiche che seguono:

    • La composizione del bilancio d’esercizio tramite scritture contabili, le scritture di apertura dei conti e la destinazione del risultato economico.
    • La redazione del bilancio d’esercizio secondo quanto previsto dal codice civile (principi di redazione e schemi di rappresentazione).
    • La valutazione dei valori stimati e congetturati di fine esercizio relativi alle rimanenze di magazzino e alle immobilizzazioni materiali e immateriali.

    Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
    CONOSCENZA E COMPRENSIONE
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
    • Comprendere come, attraverso la tecnica della partita doppia, si rappresentano in bilancio le principali operazioni di gestione e, tramite lo svolgimento di scritture di assestamento, si determina il risultato economico di competenza di un esercizio.
    • Comprendere i postulati di bilancio anche ai sensi della normativa civlistica.
    • Comprendre la struttura del bilancio destinato a pubblicazione.
    • Comprendere i principi di valutazione delle rimanenze e delle immobilizzazioni materiali e immateriali.
    CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
    • Effettuare le rilevazioni contabili con riferimento ai principali accadimenti di gestione.
    • Saper leggere il contenuto del bilancio destinato a pubblicazione.

    Modalità didattiche
    • Lezioni frontali
    • Esercitazioni (esercizi, banche dati, software etc.)
    • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
    DETTAGLI

    Sono previste esercitazioni facoltative da svolgere mediante una piattaforma online. Trattasi di esercizi di autovalutazione utili per migliorare la preparazione all'esame finale.


    Metodi di valutazione dell'apprendimento
      Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale scritta (tradizionale/online)
  •     x
  • Assignment individuale (relazione, esercizio, dimostrazione, progetto etc.)
  • x    
    STUDENTI FREQUENTANTI

    Verrà rilevata la presenza degli studenti al corso e verranno attivati controlli a campione sugli studenti frequentanti. In base alle regole di ateneo, si considerano presenti gli studenti che hanno totalizzato almeno il 75% delle presenze.

    Al fine di incentivare la partecipazione e lo studio in itinere, durante il corso verranno erogati (attraverso la piattaforma blackboard ed in orari stabiliti e comunicati agli studenti previa verifica della segreteria) 4 assignment coerenti con lo stato di avanzamento del programma.

    Ogni assignment consentirà allo studente di accumulare al massimo 2 punti, per un totale massimo pari a 8 punti. Al fine di mitigare effetti derivanti da possibili contrattempi, verranno considerati validi 3 assignment su 4, scegliendo tra quelli svolti gli assigment con punteggio più elevato.

    Pertanto, attraverso tali assignment, gli studenti frequentanti possono accumulare fino a 6 punti totali.

    Non è vincolante svolgere tutti gli assignment, né ottenere il massimo punteggio. Quello che conta è che, volendo preservare il punteggio conseguito attraverso l’assignment, in sede di esame venga indicata la modalità “frequentante”

    L’esame finale per gli studenti frequentanti avrà la stessa durata, ma alcune domande chiaramente indicate non dovranno essere svolte, e consentirà di accumulare fino a 26 punti.

    Pertanto lo studente frequentante che svolgerà gli assignment avrà i seguenti benefici:

    - Migliore apprendimento

    - Maggiore supporto nell’organizzazione dello studio

    - Maggior tempo a disposizione in sede di esame finale

    - Maggiore possibilità di superare l’esame con un voto elevato (il punteggio massimo per gli studenti frequentanti diventa 26+6 = 32)

    Calendario e contenuti di riferimento dei 4 assignment saranno comunicati in apposito documento all’inizio del corso.

    La valutazione basata sulla prova scritta comprende esercizi quantitativi e domande chiuse con lo scopo di accertare la capacità di effettuare rilevazioni contabili, di saper applicare i criteri di valutazione delle rimanenze e delle immobilizzazioni, di conoscere i postulati di bilancio e la normativa civilistica in tema di bilancio destinato a pubblicazione. 

    STUDENTI NON FREQUENTANTI

    La modalità di superamento del modulo prevede il sostenimento di un esame scritto finale, da svolgere integralmente, in grado di assegnare un massimo di 31 punti, della durata di 75 minuti.

     

    L’esame consterà di diverse tipologie di esercizi: domande multiple choice, domande aperte di teoria, esercizi simili a quelli svolti in aula durante il corso e riportati nel materiale didattico. Il numero e la composizione delle domande di esame potrà variare nei diversi appelli, ma viene garantita uniformità in termini di tempo di svolgimento, grado di difficoltà, coerenza rispetto ai contenuti sviluppati in classe.

    Essendo molti contenuti del corso di natura quantitativa, per lo svolgimento dell’esame finale è richiesta una calcolatrice.

     

    Non vi saranno sostanziali differenze nella struttura dell’esame in base al fatto che l’esame sia svolto in presenza o a distanza, in forma cartacea oppure utilizzando la piattaforma blackboard in abbinamento a Respondus.

    La valutazione basata sulla prova scritta comprende  esercizi quantitativi e domande chiuse con lo scopo di accertare la capacità di effettuare rilevazioni contabili, di saper applicare i criteri di valutazione delle rimanenze e delle immobilizzazioni, di conoscere i postulati di bilancio e la normativa civilistica in tema di bilancio destinato a pubblicazione.


    Materiali didattici
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

    Il contenuto del programma, sia per gli studenti frequentanti che non frequentanti, è approfondito nei seguenti libri di testo (utili per entrambi i moduli 30426 e 30427):

    · G. LOMBARDI STOCCHETTI (a cura di), Basic Financial Accounting, Guerini Next, Milano, edizione più recente;

    · G. LOMBARDI STOCCHETTI (a cura di), Valutazioni di bilancio, Pearson, Milano, edizione più recente.

     

    Ulteriore materiale didattico (SLIDES, ESERCIZI SVOLTI IN AULA, ESERCITAZIONI E TEST ON-LINE) è disponibile tramite accesso alla piattaforma Bboard dell’Università.

    Si precisa che i libri di testo saranno utilizzati anche nel MODULO 2 impartito nel secondo semestre.

     

    Gli studenti che intendono esercitarsi svolgendo esercizi aggiuntivi rispetto a quanto disponibile possono utilizzare i seguenti testi:

    · LE RILEVAZIONI CONTABILI, ESERCIZI, a cura di Lombardi Stocchetti G., Merlotti E., Paris P., EGEA.

    · LE VALUTAZIONI DI BILANCIO E IL BILANCIO CONSOLIDATO. ESERCIZI, a cura di Lombardi Stocchetti G., Merlotti E., Paris P. EGEA.

    Modificato il 07/06/2023 11:59

    BIEF (5 cfu - I sem. - OBBC  |  SECS-P/07) - BIEM (5 cfu - I sem. - OBBC  |  SECS-P/07)
    Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
    LUCA SIMONE SCARANI

    Classes: 15 (I sem.) - 16 (I sem.) - 17 (I sem.) - 18 (I sem.) - 21 (I sem.) - 22 (I sem.)
    Instructors:
    Class 15: LIUBA SAMOTYEVA, Class 16: MILES BERNARD GIETZMANN, Class 17: CARLO D'AUGUSTA, Class 18: LUCA SIMONE SCARANI, Class 21: PRAJAKTA DESAI, Class 22: CARLO D'AUGUSTA

    Class group/s taught in English

    Lezioni della classe erogate in presenza

    Suggested background knowledge

    To feel comfortable in this course, students should be familiar with the notions of a management course. At beginning of the course, it is not expected any knowledge about the double-entry accounting system. Please note/1. Few years ago, Accounting 1 was a prerequisite for Accounting 2: id est, in the past you had to pass Accounting 1 exam before or in the same session of Accounting 2 to get the latter grade registered. Nowadays , the “prerequisite sequence” is no longer valid. That said, as Accounting 2 is the second part of an exam divided in two (Accounting), please keep in mind that all the notions you are going to learn in Accounting 1 will be asked and will be assumed as known to pass Accounting 2 exam. In short, although you can pass Accounting 2 before Accounting 1 exam, studying Accounting 1 is necessary to pass Accounting 2. Please note/2: Accounting 1 is not an intermediate exam. The grade of Accounting Module 1 and the grade of Accounting Module 2 will be merged into a single one in the GPA (code 30425, which is the average of Accounting 1 and Accounting 2); nevertheless, please keep in mind that once Accounting 1 is passed, then the grade is registered in the academic career of the student and will never be cancelled in future years (according to the rules in force at the date of drafting this Syllabus).


    Mission & Content Summary
    MISSION

    Accounting is the language of business, an important means of communication among various business parties. Among others, financial accounting speaks mainly to external information users, such as investors and financial analysts, who make decisions for many different purposes using the accounting information revealed in financial statements. Accounting 1 (30426) is the first Module of two (Accounting Module 2 is 30427); the aim of this course, overall, is to let students achieve knowledge and skills in respect of financial statements preparation, covering all basic accounting topics. In particular, students learn: - How to read and interpret main business transactions. - How to apply the double – entry bookkeeping techniques. - How to evaluate the main accounting items. - How to prepare a cash flow statement. - How to prepare a set of separate and consolidated financial statements. How to make a F/S reclassification and analysis. That said, the mission of this specific course is to provide to students the basic Accounting skills, focusing on the double-entry bookkeeping techniques and their application in the main transactions involving the accounts of the entities.  At the end of both courses 30426 and 30427, students should be able to manage, at a basic level, all the issues related to Financial Accounting.

    CONTENT SUMMARY

    The content of the course, overall (30426 and 30427), can be summarized as follows:

    1. Understand the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification and recording using the "accounting equation" (A = L + SE) and then the double-entry accounting system.
    2. Understand the techniques at the basis of financial reporting preparation (preparation of journal entries on the basis of the accrual principle, going concern principle,...). 
    3. Understand the adjusting entries and identify the areas which are particularly subject to managerial discretion.
    4. Correctly evaluate the main financial statement items, according to law and to accounting principles:
      • Accounting for revenues and receivables.
      • Accounting for inventories.
      • Accounting for non-current tangible and intangible assets.
      • Accounting for liabilities and bonds.
      • Accounting for owners'equity.
      • Accounting for investments in other corporations.
    5. Compute and account for income taxes.
    6. Prepare a cash flow statement.
    7. Reclassify the F/S items according to different methodologies.
    8. Analyze F/S with ratios.
    9. Prepare consolidated financial statements.

    The course makes reference, where necessary, to International Financial Reporting Standards (IAS/IFRS) and to the main differences compared to US GAAP.

    • Accounting Module 1 30426 covers topics under items 1 to 4 of the above list (up to bonds).
    • Accounting Module 2 30427 covers topics under 4 (cont'd from owners'equity) to 9 of the above list.

    Intended Learning Outcomes (ILO)
    KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...
    • Understand the techniques at the basis of financial reporting preparation.
    • Describe the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification.
    • Identify the critical elements underlying the application of the double-entry accounting system.
    • Discern whether there is the need to prepare any adjusting entry on an accrual basis, identifying the areas which are particularly subject to managerial discretion.
    • list and explain the general accounting principles underlying the preparation of the set of financial statements.
    • Summarize and illustrate the theoretical tools needed to evaluate the following main financial statement items, according to law and to accounting principles:
      • Revenues and receivables.
      • Inventories.
      • Non-current tangible and intangible assets.
      • Liabilities and bonds.
    APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...
    • Use the "accounting equation" and then apply the double-entry accounting system.
    • Prepare the periodical and adjusting entries for basic transactions.
    • Compose a full set of financial statements on the basis of simple transactions as above listed.
    • Understand the techniques at the basis of financial reporting preparation
    • Describe the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification
    • Analyze, evaluate, calculate and prepare the journal entries related to the following financial statement items, according to law and to accounting principles:
      • Revenues and receivables.
      • Inventories.
      • Non-current tangible and intangible assets.
      • Liabilities and bonds.

    Teaching methods
    • Face-to-face lectures
    • Online lectures
    • Exercises (exercises, database, software etc.)
    • Case studies /Incidents (traditional, online)
    DETAILS

    It is a "basic" course, hence the learning experience is mainly based on face-to-face lectures.Notwithstanding the above, lessons are interactive, as accounting is a very practical course: real-life cases are presented during teaching, with the goal of linking the explanation to the “real world of business and accounts”.

    • After each set of lectures regarding a certain topic, review sessions are discussed in class: the goal of the review session consists in showing the students how to approach the preparation of journal entries and all other tasks concerning Accounting.
    • To actively participate to review sessions, students need to use their communication and interpersonal skills.
    • Additional materials (exercises, slides, et cetera) useful to get trained for the exam are posted on Bboard.

    Assessment methods
      Continuous assessment Partial exams General exam
  • Written individual exam (traditional/online)
  • x   x
  • Active class participation (virtual, attendance)
  • x   x
    ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    The final grade of the course 30425 Accounting, which is registered in the GPA, is determined as the average of the 30426 and 30427 exams grade.

    All students are graded based on a comprehensive exam (there are no partial exams), which is based on a mix of open questions, closed questions and exercises, which aims to assess the student’s learning level of the theoretical notions and the main concepts, methods and tools shared in the course. Final grade is rounded (please see also below).

    The exam is on a 31-point basis. Nevertheless, during the semester students can get (up to) 8 points by carrying out two quizzes via Blackboard, which will be deployed on specific dates. These (up to) 8 points are substitutive of some exercises of the exam.

    Please, find hereinafter further details about the assessment and grading methods. Please note: additional further information and details will be provided timely on Blackboard.

     

               I.            WRITTEN EXAM (valid for both attending and not-attending students)

    Students must register to seat for the exam.

    At the end of the term, all students have a written exam; also depending on the evolution of the pandemic scenario, it is likely that the exam will be online, given through Blackboard and will use the software Respondus Monitor.

    The exam is graded on a 31,00 points basis. The question types can be basically grouped as follows:

     

    Closed-ended questions (Multiple Choice and “fill in the blank” or other types of closed-ended questions) which are worth approx. 10-14 points, aimed at assessing the knowledge and understanding of the students, as follows:

    • Knowledge of the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification.
    • Ability to identify the critical elements underlying the application of the double-entry accounting system.
    • Ability to identify and describe the criteria needed to prepare any adjusting entry on an accrual basis.
    • Knowledge of the general accounting principles underlying the preparation of the set of financial statements.
    • Ability to summarize and illustrate the theoretical tools needed to evaluate:

    -          Revenues and receivables.

    -          Inventories.

    -          Non-current tangible and intangible assets.

    -          Liabilities and bonds.

     

    Open-ended questions (journal entries or other types of open-ended questions, e.g. exercises) which are worth approx. 17-21 points aimed at assessing the application of the knowledge and understanding of the students, as follows:

    • Ability to use the "accounting equation" and to apply the double-entry accounting system.
    • Ability to prepare the periodical and adjusting entries for basic transactions.
    • Ability to compose a full set of financial statements on the basis of simple transactions as above listed.
    • Ability to analyze, evaluate, calculate and prepare the journal entries related to the following financial statement items, according to law and to accounting principles:

    -          Revenues and receivables.

    -          Inventories.

    -          Non-current tangible and intangible assets.

    -          Liabilities and bonds

     

     

            II.            BONUS QUIZZES (valid for both attending and not-attending students)

     

    During the course, 2 short quizzes are given to the students via BlackBoard. These tests consist of either closed-ended and open-ended questions. They approximately last 10-15 minutes and their main goal is to foster continuous assessment.

     

    The quizzes do not require the use of Respondus Monitor.

     

    The release date of the quizzes is scheduled on the following dates:

    ·         Quiz 1: October 09 (date TBC) and covers chapters 1 to 4 of the book (other details will be provided in a separate file).

    ·         Quiz 2: December 03 and covers chapters 6 to 9 of the book (other details will be provided in a separate file) (Chapter 10 is not assessed in the quizzes).

     

    The exact hour in which the quiz will be deployed will be announced via Blackboard, after checking with the class representatives that no other academic activities overlap with the timing of the quizzes. It is warmly recommended that you don’t schedule any personal activity on that day (flights, meetings, etc).

     

    Each of the two quizzes is graded between 0,00 and 4,00 points and at end of the course, points of the two quizzes are added up. Hence, a student can achieve up to 8,00 points as “bonus quizzes”.

     

    Such (up to) 8,00 “bonus points” give the following: on the date of the exam, the student is allowed TO SKIP some exercises (chosen by the instructors and clearly visible in the exam) which are automatically graded with the points scored in the quizzes.

    In other words, these points are not “in addition to” the grade of the exam, but rather these points are “SUBSTITUTIVE” of exercises in the exam which are weighed 8 points.

     

    In light of the above, all students who are happy with their total points scored in the two quizzes can make a 23-points-exam, as they automatically get a certain, predefined number of “bonus points” which override a number of exercises in the exam.

    Otherwise, whether a student is unhappy with the points scored in the “bonus quizzes”, he/she is allowed to choose to make all the exercises given in the exam; in this scenario, accordingly, the points scored in the exam override the points scored in the Bonus Quizzes during the semester. This question (“do you want to take the bonus quizzes points or not?”) is asked at beginning of the exam.

    Furthermore, please remember:

    ·         the exam lasts the same time both for those who are happy with the quizzes points and for those who are unhappy with the quizzes points;

    ·         partial grading won’t be activated for most of (or all) the Bonus Quizzes questions, so for example if you have a 3-points question, and you have three numbers to answer, and you enter correct two out of three, you likely are getting zero points anyway.

     

    In short, the main advantages of the quizzes are:

    ·         More time to take the exam

    ·         A part of the grade is assigned in advance

     

    The “bonus quizzes” may be used in the following exam sessions:

     

    •                      17/01/2022

    •                      02/02/2022

    •                      12/07/2022

    •                      25/08/2022

     

    In any possible scenario (absence, failure, withdraw) occurring in one exam session, the “bonus quizzes” is still valid and still may be used in the subsequent sessions, up to the session dated 25/08/2022 (included).

     

    After 25/08/2022 the bonus quizzes is no longer valid.

     

     

          III.            ATTENDANCE (valid only for attending students)

     

    Attendance of students is assessed through the “Attendance” procedure. To be considered “attending”, students are required to be present on more than 75% of lessons (at least 17 lectures over 22). An attendance registered “late” is not valid.

     

    Basically, attendance does NOT give any extra point. There are no differences between the assessment and grading methods for attending and not attending students.

     

    Nevertheless, if in one (or more) exam sessions the grades will be curved upwards, the “attending students” will receive with priority, and/or more consistently, extra points in respect to the “not-attending students”.

     

    This is a decision which rests at the sole discretion of the instructors and on an exam “session-by-session” basis, which means that no expectations of any kind can be claimed on this.

     

     

    Please note. Following is a clarification about roundings. When adding up the points of the quizzes with the points scored in the exam, the grade of the quiz stays as it is, with only the final grade of the exam 30426 being rounded, and then rounded again with 30427 to make an only grade 30425 in the GPA (please read paragraph “PREREQUISITES” above).

    So for example if a student obtains an overall score on the quizzes of 6.5 out of 8, and the points of the exam are 20.25 out of 23, the total grade of the exam is 6.5 + 20.25 = 26.75 which is then rounded to 27 as final grade of Accounting 1 (30426).

    If then the same student gets 28 in Accounting 2 (30427), then the final total grade in the GPA of the student will be [(27+28)/2] = 27.50 which is rounded as 28 under the course code 30425 “Accounting”.


    Teaching materials
    ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    The course material is exclusively represented by:

    • LIBBY, LIBBY, HODGE, Financial Accounting, McGraw-Hill, International Edition, 2016, 9th edition. More detailed information on chapters included and excluded are posted on Bboard during course.
    • Slides - provided through Bboard.
    • The course materials (e.g., hands outs and teaching notes) are regularly downloadable from Bboard platform. Teachers make the materials available throughout the course.
    Last change 07/06/2023 11:59

    CLEACC (5 cfu - I sem. - OB  |  SECS-P/07)
    Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
    LUCA SIMONE SCARANI

    Classes: 12 (I sem.)
    Instructors:
    Class 12: PRAJAKTA DESAI

    Class group/s taught in English

    Lezioni della classe erogate in presenza

    Suggested background knowledge

    To feel comfortable in this course students should be familiar with the notions of a Management course. At beginning of the course, it is not expected any knowledge about the double-entry accounting system.


    Mission & Content Summary
    MISSION

    Accounting is the language of business, an important means of communication among various business parties. Among others, financial accounting speaks mainly to external information users, such as investors and financial analysts, who make decisions for many different purposes using the accounting information revealed in financial statements. Accounting 1 (30426) is the first Module of two (Accounting Module 2 is 30427); the aim of this course, overall, is to let students achieve knowledge and skills in respect of financial statements preparation, covering ali basi e accounting topics. In particular, students learn: - How to read and interpret main business transactions. - How to apply the double - entry bookkeeping techniques. - How to evaluate the main accounting items. - How to prepare a cash flow statement. How to prepare a set of separate and consolidated financial statements. - How to make a F/S reclassification and analysis. That said, the mission of this specific course (30426 - Accounting Module 1) is to provide to students the basic Accounting skills, focusing on the double-entry bookkeeping techniques and their application in the main transactions involving the accounts of the entities. At the end of both courses 30426 and 30427, students should be ab le to manage, at a basic level, all the issues related to Financial Accounting.

    CONTENT SUMMARY

    The content of the course, overall (30426 and 30427), can be summarized as follows:

    1. Understand the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification and recording using the "accounting equation" (A= L + SE) and then the double-entry accounting system.
    2. Understand the techniques at the basis of financial reporting preparation (preparation of journal entries on the basis of the accrual principle, going concern principle, ... ).
    3. Understand the adjusting entries and identify the areas which are particularly subject to managerial discretion.
    4. Correctly evaluate the main financial statement items, according to law and to accounting principles: revenues and receivables, inventories, non-current tangible and intangible assets, liabilities and bonds, owners'equity, investments in other corporations.
    5. Compute and account for income taxes.
    6. Prepare a cash flow statement.
    7. Reclassify the F/S items according to different methodologies.
    8. Analyze F/S with ratios.
    9. Prepare consolidated financial statements.

     

    The course makes reference, where necessary, to lnternational Financial Reporting Standards (IAS/IFRS) and to the main differences compared to US GAAP.

    • Accounting Module 1 30426 covers topics under items 1 to 4 of the above list (up to bonds).
    • Accounting Module 2 30427 covers topics under 4 (cont'd from owners'equity) to 9 of the above list.

    Intended Learning Outcomes (ILO)
    KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...
    • Understand the techniques at the basis of financial reporting preparation.
    • Describe the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification.
    • ldentify the critical elements underlying the application of the double-entry accounting system.
    • Discern whether there is the need to prepare any adjusting entry on an accrual basis, identifying the areas which are particularly subject to managerial discretion.
    • List and explain the general accounting principles underlying the preparation of the set of financial statements.
    • Summarize and illustrate the theoretical tools needed to evaluate the following main financial statement items, according to law and to accounting principles:
      • Revenues and receivables.
      • Inventories.
      • Non-current tangible and intangible assets.
      • Liabilities and bonds.
    APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    At the end of the course student will be able to...
    • Use the "accounting equation" and then apply the double-entry accounting system.
    • Prepare the periodicaI and adjusting entries tor basic transactions.
    • Compose a full set of financial statements on the basis of simple transactions as above listed.
    • Analyze, evaluate, calculate and prepare the journal entries related to the following financial statement items, according to law and to accounting principles:
      • Revenues and receivables.
      • Inventories.
      • Non-current tangible and intangible assets.
      • Liabilities and bonds.

    Teaching methods
    • Face-to-face lectures
    • Exercises (exercises, database, software etc.)
    • Case studies /Incidents (traditional, online)
    DETAILS

    It is a "basic'' course, hence the learning experience is mainly based on face-to-face lectures. Notwithstanding the above, lessons are interactive, as accounting is a very practical course: real-life cases are presented during teaching, with the goal of linking the explanation to the "real world of business and accounts".

    • After each set of lectures regarding a certain topic, review sessions are discussed in class: the goal of the review session consists in showing the students how to approach the preparation of journal entries and all other tasks concerning Accounting.
    • To actively participate to review sessions, students need to use their communication and interpersonal skills.
    • Additional materials (exercises, slides, et cetera) useful to get trained far the exam are posted on Bboard.

    Assessment methods
      Continuous assessment Partial exams General exam
  • Written individual exam (traditional/online)
  • x   x
  • Active class participation (virtual, attendance)
  • x   x
    ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    The exam is graded on a 31,00 points basis. The exam, broadly, may be divided into two sections:

     

    First section:

    Closed-ended questions (Multiple Choice and “fill in the blank” or other types of closed-ended questions) which is worth approx. 10-14 points aimed at assessing the knowledge and understanding of the students, as follows:

    • Knowledge of the accounting methodology with reference to data gathering, processing, classification.
    • Ability to identify the critical elements underlying the application of the double-entry accounting system.
    • Ability to identify and describe the criteria needed to prepare any adjusting entry on an accrual basis.
    • Knowledge of the general accounting principles underlying the preparation of the set of financial statements.
    • Ability to summarize and illustrate the theoretical tools needed to evaluate:

    o   Revenues and receivables.

    o   Inventories.

    o   Non-current tangible and intangible assets.

    o   Liabilities and bonds.

     

    Second section:

    Open-ended questions (journal entries or other types of open-ended questions, id est exercises) which is worth approx. 17-21 points aimed at assessing the application of the knowledge and understanding of the students, as follows:

    • Ability to use the "accounting equation" and to apply the double-entry accounting system.
    • Ability to prepare the periodical and adjusting entries for basic transactions.
    • Ability to compose a full set of financial statements on the basis of simple transactions as above listed.
    • Ability to analyze, evaluate, calculate and prepare the journal entries related to the following financial statement items, according to law and to accounting principles:

    o   Revenues and receivables.

    o   Inventories.

    o   Non-current tangible and intangible assets.

    o   Liabilities and bonds


    Teaching materials
    ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    For both attending and non attending students, the course material is exclusively represented by:

    • LIBBY, LIBBY, HODGE, Financial Accounting, McGraw-Hill, lnternational Edition, 2016, 10th edition. Purchasing a new book allows students to use a "scratch code" for making exercises online on McGraw-Hill website (eConnect).
    • Slides and other materials (exercises, review sessions, ... ) provided and downloadable through Bboard platform.

    More detailed information on chapters included and excluded are posted on Bboard during course. Teachers make the materials available throughout the semester.

    Last change 07/06/2023 12:00