Facebook pixel
Info
Foto sezione
Logo Bocconi

Insegnamento a.a. 2020-2021

50128 - INGLESE GIURIDICO (I LINGUA) / LEGAL ENGLISH (FIRST LANGUAGE)

CLMG
Language Center


CLMG (3 cfu - I/II sem. - OP)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
JOHN Mc HARDY CLARK

Modulo / Module: Livello B2 Legal
Docenti responsabili delle classi / Instructors:
Class 1: JESSICA JACOBS


Conoscenze pregresse consigliate / Suggested background knowledge

A strong B2 (post intermediate) general (or higher) entry level is recommended for active participation in learning activities. Per una proficua partecipazione alle attività didattiche è raccomandato un livello di ingresso pari almeno ad B2 (intermedio superiore) general “pieno”.


Mission e Programma sintetico / Mission & Content Summary
MISSION

The course aims at providing level B2 (post intermediate) legal (see CEFR framework) knowledge and skills required to pass the Bocconi internal exam (and beneficial for international English language certification). Fornire le conoscenze e competenze previste per il livello B2 (intermedio superiore) legal del quadro di riferimento europeo (CEFR) necessarie ai fini del superamento dell’esame interno Bocconi ed utili nel caso di sostenimento di certificazione internazionale.

PROGRAMMA SINTETICO / CONTENT SUMMARY

The duration of the course is one year (1st and 2nd semester of 2nd year) (96 hours + general exam).

 

The course is divided into the following core areas in order to acquire a B2 legal level (in terms of grammar, syntax and vocabulary) through contextualized “legal” situations:

A career in law, Contract law, Tort law, Criminal law, Company law, Commercial law, Real property law, Litigation and arbitration, International law, Comparative law.

(Details in the course syllabus)


 

L’insegnamento è annuale (primo + secondo semestre) del 2° anno (96 ore di didattica + prova generale).

 

Il programma affronta le seguenti macro-tematiche principali in modo da consentire di raggiungere il livello B2 legal (in termini di grammatica, sintassi e vocabolario) attraverso situazioni concrete e contestualizzate all’ambito “legal”:

A career in law, Contract law, Tort law, Criminal law, Company law, Commercial law, Real property law, Litigation and arbitration, International law, Comparative law.

(Per dettagli consultare il programma d’aula)


Risultati di Apprendimento Attesi (RAA) / Intended Learning Outcomes (ILO)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE / KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

B2 Level - (post intermediate) legal

Knowledge

Students will acquire a good level of knowledge of the legal language to be used in the working environment (independent users).

 

 

B2 - Livello intermedio superiore legal

Conoscenze

Lo studente avrà acquisito una conoscenza di buon livello del linguaggio giuridico da utilizzare nell’ambiente di lavoro che consente adeguata autonomia di espressione e comprensione.

 

CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE / APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

B2 Level - (post intermediate) legal

Skills

Students will be able to interact in the legal environment in written and oral form with sufficient confidence and effectiveness (write documents and mails in a proper legal style, read and understand the meaning of legal documents, make oral presentations with correct use of language and pronunciation; understand the point of view of other persons and actively participate during meetings).

 

 

B2 - Livello intermedio superiore legal

Capacità di applicare le conoscenze

Lo studente sarà in grado di interagire in forma scritta ed orale con sufficiente disinvoltura ed efficacia in un contesto lavorativo che richiede conoscenze giuridiche (produrre corrispondenza usando il registro giuridico, leggere e comprendere il significato di base di documentazione giuridica, presentare relazioni con linguaggio e pronuncia appropriati e corretti, comprendere la posizione assunta dai vari interlocutori e partecipare in modo sufficientemente attivo ai meeting di lavoro).

 


Modalità didattiche / Teaching methods
  • Face-to-face lectures
  • Online lectures
  • Exercises (exercises, database, software etc.)
  • Individual assignments
  • Interactive class activities (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
DETTAGLI / DETAILS
  • Face-to-face lectures: given by the assigned professor
  • Exercises (Exercises, database, software etc.): from the materials at the professor's disposal
  • Individual assignments: assigned by course professor
  • Interactive class activities :role playing, simulations

Metodi di valutazione dell'apprendimento / Assessment methods
  Continuous assessment Partial exams General exam
  • Written individual exam (traditional/online)
  •     x
  • Oral individual exam
  •     x
    STUDENTI FREQUENTANTI / ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Students can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     

    STUDENTI NON FREQUENTANTI / NOT ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Students can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     


    Materiali didattici / Teaching materials
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI / ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    Textbooks:

    Teaching materials are the same for both attending and non-attending students; namely:

     

    Textbook

    ·       KROIS LINDNER, M. FLIRTH, Introduction to International Legal English, Cambridge University Press

    ·       Professors’ own materials

     

    Sono previsti gli stessi materiali didattici per studenti frequentanti e non; in particolare:

     

    Testo adottato

    ·       KROIS LINDNER, M. FLIRTH, Introduction to International Legal English, Cambridge University Press

    ·       Professors’ own materials

     

     


    Vai ai moduli / Go to modules: Livello B2 Legal - Livello C1 Legal

    Modulo / Module: Livello C1 Legal
    Docenti responsabili delle classi / Instructors:
    Class 2: JOHN Mc HARDY CLARK


    Conoscenze pregresse consigliate / Suggested background knowledge

    A strong B2 (post intermediate) general (or higher) entry level is recommended for active participation in learning activities. Per una proficua partecipazione alle attività didattiche è raccomandato un livello di ingresso pari almeno ad B2 (intermedio superiore) general “pieno”.


    Mission e Programma sintetico / Mission & Content Summary
    MISSION

    The course aims at providing level B2 (post intermediate) legal (see CEFR framework) knowledge and skills required to pass the Bocconi internal exam (and beneficial for international English language certification). Fornire le conoscenze e competenze previste per il livello B2 (intermedio superiore) legal del quadro di riferimento europeo (CEFR) necessarie ai fini del superamento dell’esame interno Bocconi ed utili nel caso di sostenimento di certificazione internazionale.

    PROGRAMMA SINTETICO / CONTENT SUMMARY

    The duration of the course is one year (1st and 2nd semester of 2nd year) (96 hours + general exam).

     

    The course is divided into the following core areas in order to acquire a B2 legal level (in terms of grammar, syntax and vocabulary) through contextualized “legal” situations:

    A career in law, Contract law, Tort law, Criminal law, Company law, Commercial law, Real property law, Litigation and arbitration, International law, Comparative law.

    (Details in the course syllabus)


     

    L’insegnamento è annuale (primo + secondo semestre) del 2° anno (96 ore di didattica + prova generale).

     

    Il programma affronta le seguenti macro-tematiche principali in modo da consentire di raggiungere il livello B2 legal (in termini di grammatica, sintassi e vocabolario) attraverso situazioni concrete e contestualizzate all’ambito “legal”:

    A career in law, Contract law, Tort law, Criminal law, Company law, Commercial law, Real property law, Litigation and arbitration, International law, Comparative law.

    (Per dettagli consultare il programma d’aula)


    Risultati di Apprendimento Attesi (RAA) / Intended Learning Outcomes (ILO)
    CONOSCENZA E COMPRENSIONE / KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

    B2 Level - (post intermediate) legal

    Knowledge

    Students will acquire a good level of knowledge of the legal language to be used in the working environment (independent users).

     

     

    B2 - Livello intermedio superiore legal

    Conoscenze

    Lo studente avrà acquisito una conoscenza di buon livello del linguaggio giuridico da utilizzare nell’ambiente di lavoro che consente adeguata autonomia di espressione e comprensione.

     

    CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE / APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
    Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di... / At the end of the course student will be able to...

    B2 Level - (post intermediate) legal

    Skills

    Students will be able to interact in the legal environment in written and oral form with sufficient confidence and effectiveness (write documents and mails in a proper legal style, read and understand the meaning of legal documents, make oral presentations with correct use of language and pronunciation; understand the point of view of other persons and actively participate during meetings).

     

     

    B2 - Livello intermedio superiore legal

    Capacità di applicare le conoscenze

    Lo studente sarà in grado di interagire in forma scritta ed orale con sufficiente disinvoltura ed efficacia in un contesto lavorativo che richiede conoscenze giuridiche (produrre corrispondenza usando il registro giuridico, leggere e comprendere il significato di base di documentazione giuridica, presentare relazioni con linguaggio e pronuncia appropriati e corretti, comprendere la posizione assunta dai vari interlocutori e partecipare in modo sufficientemente attivo ai meeting di lavoro).

     


    Modalità didattiche / Teaching methods
    • Face-to-face lectures
    • Online lectures
    • Exercises (exercises, database, software etc.)
    • Individual assignments
    • Interactive class activities (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
    DETTAGLI / DETAILS
    • Face-to-face lectures: given by the assigned professor
    • Exercises (Exercises, database, software etc.): from the materials at the professor's disposal
    • Individual assignments: assigned by course professor
    • Interactive class activities :role playing, simulations

    Metodi di valutazione dell'apprendimento / Assessment methods
      Continuous assessment Partial exams General exam
  • Written individual exam (traditional/online)
  •     x
  • Oral individual exam
  •     x
    STUDENTI FREQUENTANTI / ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Students can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     

    STUDENTI NON FREQUENTANTI / NOT ATTENDING STUDENTS

    The assessment method (in case of Bocconi internal assessment) consists of an exam focused on reading, writing, listening and speaking competencies as with international certifications.

    The mark is expressed out of 30.

    Students can sit the exam (“general” mode) as from the end of second semester (after the end of the teaching period).

    5 exam sessions are scheduled throughout the year (May-Jun, Jun-Jul, Aug-Sept, Oct, Jan-Feb).

    The exam consists of two linked parts: written (focused on writing, reading, listening) and oral (final part focused on speaking).

    Please note that:

    • In order to sit for the exam, it is required to register via Punto Blu (one single registration, valid for both written and oral part)
    • Both Written and oral part have to be taken in the same exam session as the oral part is the final step of a single, complete exam (the same as with international certification)
    • Final grade: result of the written part + result of the oral part + result of active participation (only for attending students; only in case of active participation)
    • The written part is the same for attending and non-attending students

     

     

     

    La valutazione dell’apprendimento (effettuata attraverso l’esame Bocconi) è finalizzata a valutare quattro capacità: espressione / comprensione, rispettivamente scritta e orale, in analogia al modello delle certificazioni internazionali.

    La valutazione prevede voto in trentesimi.

    L’esame può essere superato attraverso prove generali a partire dal primo appello successivo al termine della didattica (maggio).

    Sono previsti 5 appelli all’anno (maggio-giugno, giugno-luglio, agosto-settembre, ottobre, gennaio-febbraio).

    La prova generale si compone di due parti collegate: parte scritta (reading, writing, listening) e parte orale (speaking).

    Si ricorda che:

    • per sostenere l’esame, è richiesta iscrizione tramite Punto Blu (una sola iscrizione valida sia per la parte scritta che quella orale)
    • le parti scritta ed orale devono essere sostenute nello stesso appello; la parte orale è infatti la parte conclusiva finalizzata unicamente a valutare la quarta capacità (espressione orale)
    • voto finale: risultato della parte scritta + risultato della parte orale + eventuale risultato frequenza attiva (solo per studenti frequentanti; solo in caso di frequenza attiva)
    • la parte scritta prevede un unico testo d’esame per frequentanti e non.

     

    Per maggiori informazioni (in particolare regole di dettaglio e metodo di calcolo del voto finale) consultare il programma d’aula.

     


    Materiali didattici / Teaching materials
    STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI / ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS

    Textbooks:

    Teaching materials are the same for both attending and non-attending students; namely:

     

    Textbook

    ·       KROIS LINDNER, M. FLIRTH, Introduction to International Legal English, Cambridge University Press

    ·       Professors’ own materials

     

    Sono previsti gli stessi materiali didattici per studenti frequentanti e non; in particolare:

     

    Testo adottato

    ·       KROIS LINDNER, M. FLIRTH, Introduction to International Legal English, Cambridge University Press

    ·       Professors’ own materials