5082 - SISTEMI INFORMATIVI AZIENDALI/MANAGEMENT INFORMATION SYSTEMS
Dipartimento di Management e Tecnologia/Department of Management and Technology
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
FERDINANDO PENNAROLA
Classe 1: LUIGI PROSERPIO, Classe 2: VINCENZO MORABITO, Classe 3: DA DEFINIRE, Classe 4: FERDINANDO PENNAROLA, Classe 5: PAOLA BIELLI, Classe 6: SEVERINO MEREGALLI, Classe 7: PAOLO PASINI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
I sistemi informativi informatizzati, che impiegano le tecnologie dell'informatica e delle telecomunicazioni per la gestione delle aziende e per il loro accesso ai mercati, rivestono oggi un ruolo vitale per ogni tipo di azienda. Scopo del corso e' quello di offrire una visione di ampio respiro della disciplina dei sistemi informativi, per permettere a tutti gli studenti e futuri manager, di acquisire la conoscenza tecnica e gestionale per velocizzare il processo di allineamento fra tecnologia e caratteristiche organizzative dell'azienda. L'allineamento fra informatica e organizzazione, infatti, richiede, da un lato, la capacita' di scegliere, progettare e gestire i componenti tecnologici che meglio soddisfano le esigenze aziendali; dall'altro lato implica la comprensione delle nuove opportunita' strategiche ed organizzative offerte dall'innovazione tecnologica. Questa mutua dipendenza tra tecnologia e organizzazione e' causa di una corrispondenza sistematica fra investimenti in IT e cambiamento organizzativo. All'IT viene in teoria attribuito un ruolo di catalizzatore del cambiamento; tuttavia questo e' vero se le aziende sono in grado di sfruttare le nuove opportunita' offerte dall'informatica con una adeguata gestione della tecnologia secondo gli obiettivi organizzativi. In quest'ottica il corso e' strutturato in tre parti. |
Programma sintetico del corso
Prima Parte: Quadro concettuale introduttivo
-
Quadro concettuale della disciplina: l'approccio organizzativo ai SI
-
Le tecnologie per l'informazione a supporto della produzione caratteristica dell'impresa
-
Le tecnologie per l'informazione per la produzione di servizi IT
-
Le tecnologie dell'informazione per la modifica in chiave strategica della catena del valore di attuali prodotti e servizi
Seconda Parte: Il portafoglio IT
-
L'infrastruttura tecnologica
-
Il portafoglio delle applicazioni (applicazioni operative e applicazioni direzionali)
-
Le competenze per la conduzione dei progetti informatici
-
La funzione sistemi informativi in azienda: professionalita' e modelli organizzativi
-
I processi di adozione delle tecnologie informatiche
-
Pianificazione e governo dei sistemi informativi
-
Scelte di make or buy dei SI
Terza Parte: Sistemi informativi per l'innovazione organizzativa
-
La progettazione delle reti
-
La gestione dei dati
-
La connettivita' wireless
Testi d'esame
Per i frequentanti
-
LAUDON, LAUDON, Management dei Sistemi Informativi, Pearson, Prentice Hall, 2003, edizione italiana a cura di Ferdinando Pennarola e Vincenzo Morabito.
Per i non frequentanti
-
K. LAUDON, J. LAUDON, Mangement dei sistemi informativi, Pearson prentice Hall, 2003 (Edizione italiana a cura di F. Pennarola e V. Morabito).
-
D. SCIUTO, G. BUONANNO, W. FORNACIARI, L. MARI, Introduzione ai sistemi informatici, Milano, McGraw Hill, 2002, seconda edizione.
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti Per i non frequentanti |
Class group/s taught in English
Course Objectives
The computer based information systems, that employ the technologies of the computer science and the telecommunications for the management of the firm and for their access to the markets, have an important role for every type of firm. The scope of the course is to offer an ample breath of the discipline of informative systems, to allow all students and future managers, to acquire the technical and managerial knowledge to make faster the process of alignment between technology and organizational characteristics of the firm. The alignment between computer science and organization, in fact, requires, from one side, the ability to choose, plan and manage the technological components that better fit the business demands; from the other side, it requires the understanding of the new strategic and organizational opportunities offered by technological innovation. This mutual dependence between technology and organization implies a systematic correspondence among IT investments and organizational change. Information Technology has the role of catalyst of the change, in theory; nevertheless this is true if firms are able to exploit the new opportunities offered by computer science with a suitable management of the technology according to the organizational objectives. On these bases the course is structured in three parts.
The first part is based on the presentation of a conceptual framework as a point of reference to the discipline of informative systems and also to the information system concept.
The second part introduces a complete vision of the IT portfolio or rather of the hardware and software technology available on the market, of management and IT strategies.
The third part of the course is related to the IT aspects that imply on the organizational innovation: network planning, data management and wireless connectivity.
Course Content Summary
First Part: Introduction of the conceptual framework
-
Conceptual schema of the discipline: the organizational approach to the Information Systems
-
The technologies for the information to support of the characteristic activity of the firm
-
The technologies for the information for the production/realization of IT services
-
The technologies of the information for the change in strategic view of the value chain of actual products and services
Second Part: The IT portfolio
-
The technological infrastructure
-
The applications portfolio (operational and directional applications)
-
The skills for the computer projects management
-
The information systems function of a firm: skills and organizational models
-
The processes of adoption of the computer technologies
-
Planning and government of the information systems
-
Make or buy choices about/of Information Systems
Third Part: Information systems for the organizational innovation
-
Networks planning
-
Data management
- Wireless connectivity
Textbooks
Attending students:
- LAUDON & LAUDON, Management Information Systems, 8th edition, Prentice Hall, 2004.
Non-attending students:
- LAUDON & LAUDON, Management Information Systems, 8th edition, Prentice Hall, 2004.
- HUTCHINSON, Computer essentials, McGraw-Hill, 1995.
Detailed Description of Assessment Methods
Attending students
Two partial exams: the first one in the period of suspension of the lessons for partial exams and the second one at the end of the course. For the students who do not pass the partial exams can take the general exam.
Non-attending students
A general written exam.
ALFREDO BIFFI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso introduce i concetti fondamentali dei sistemi informativi aziendali e le tecnologie ICT (tecnologie dell'informazione e della comunicazione) piu' interessanti ed utili per le aziende della comunicazione, dell'editoria, dell'intrattenimento e della cultura, della moda. L'obiettivo del corso e' quello di guidare lo studente verso la conoscenza e la comprensione dei modelli di sistemi informativi automatizzati utili alla gestione di tali aziende. Nel corso sono descritti e discussi il ruolo e le caratteristiche principali assunte da tali sistemi e le funzioni fondamentali del portafoglio applicativo delle differenti tipologie delle aziende suddette: vengono, inoltre, introdotte le logiche di base per la pianificazione e la progettazione dei sistemi.
Programma sintetico del corso
-
Concetti di sistemi informativi aziendali: il ruolo delle tecnologie dell'informazione e della comunicazione nelle imprese; aspetti definitori e componenti dei sistemi
-
Descrizione delle principali tecnologie hardware, software, di telecomunicazione
-
Sistemi informativi operativi e sistemi informativi direzionali
-
Il ruolo strategico dei sistemi informativi
-
Il ruolo organizzativo dei sistemi informativi
-
L'evoluzione dei sistemi informativi nell'era dell'e-business
-
Concetti di progettazione manageriale dei sistemi informativi
-
Ruoli e responsabilita' per lo sviluppo e la gestione dei sistemi informativi
-
Modelli di SI nelle aziende dell'arte, della moda, del turismo, nelle istituzioni culturali e nelle istituzioni non profit
Testi d'esame
Per i frequentanti
-
P.F. CAMUSSONE, Il sistema informativo aziendale, Milano, Etas libri, 1998, (solamente i capitoli indicati nel programma dal docente).
-
A. BIFFI, Materiale scaricabile dal sito del corso Letture e casi integrativi.
Per i non frequentanti
-
P.F. CAMUSSONE, Il sistema informativo aziendale, Milano, Etas Libri, 1998, capp. 1 - 18.
-
P.F. CAMUSSONE, A. BIFFI, Il commercio diventa elettronico, Milano, Edipi, 1999, capp. 1-13, (tranne il capitolo 8).
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
L'esame consiste in una prova orale sui rispettivi programmi. E' prevista una prova intermedia scritta, nelle modalita' suddette, sulle parti del programma gia' svolto.
Per i frequentanti
A scelta dello studente frequentante che abbia partecipato alla prova intermedia scritta, la prova orale potra' essere svolta presentando un piccolo lavoro di ricerca individuale da concordare preventivamente con il responsabile del corso.
Class group/s taught in English
Course Objectives
The course presents the fundamentals of information systems, describing the information and communication technologies (ICT) used in a modern enterprises, focusing on those enterprises operating in the business areas of communication, publishing, entertainment, culture and fashion.
The course aims to teach the students some reference models used in ICT design in order to allow them evaluating different solutions for an enterprise to implement an effective and efficient information system.
Course Content Summary
- The strategic and organizational role of information and communication technology
-
Basic technology elements definition: hardware, software, telecommunication systems
-
Applied information systems in the enterprise: support for operational and management activities
-
Elements of information systems design
-
User's and ICT specialists' role in developing and managing an information system
-
Some models of information systems for an enterprise in the business areas of the art, culture and tourism
Textbooks
The following textbooks will be used, as a reference, for lectures and tutorials; please note that the textbooks are different with respect to the class lectures attendance by the student :
Attending students
-
E. MAROGNA, Readings and selected papers available on the course web site.
Non attending students
-
LAUDON, LAUDON, Management Information Systems, Pearson, Prentice Hall.
Detailed Description of Assessment Methods
Attending students
Assessment consists of a partial written exam on the contents and material discussed in class and an oral exam. For the oral exam students can choose to be examined on the contents and material discussed in class or to be examined on an individual original research work, agreed in advance with the teacher.
Non attending students
Assessment consists of a partial written exam and an oral exam covering the textbook.
Students taking exams in the exam sessions after the end of the course can only take an oral exam covering the textbook.