20167 - PRODUCT INNOVATION AND MARKET CREATION / PRODUCT INNOVATION AND MARKET CREATION
MM
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology
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SALVATORE VICARI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Nonostante l'innovazione giochi un ruolo di primo piano per la conquista e il sostenimento del vantaggio competitivo, poche aziende hanno sviluppato in maniera adeguata la loro capacita' di identificare, creare e sfruttare delle opportunita' per innovare in maniera sistematica.
Perché alcune aziende sono sistematicamente piu' innovative di altre? Che tipo di capacita' devono essere possedute? Queste problematiche vengono affrontate in questo corso.
Il corso fornisce un framework integrato e un insieme di strumenti idonei a configurare e gestire in maniera efficace le strategie, i processi, e le strutture organizzative necessarie ad innovare. In particolare il corso sviluppa tanto la struttura concettuale necessaria alla comprensione della natura e delle caratteristiche di differenti tipologie di innovazione, quanto gli strumenti pratici necessari a costruire e gestire il processo di innovazione all'interno di un'organizzazione.
Programma sintetico del corso
I Parte L’Innovation Plan
- Le strategie di innovazione
- La definizione del processo innovativo step-by-step
- Gli aspetti organizzativi del processo
II Parte - L'Ideazione
- La generazione delle idee: tecniche e strumenti per l’ identificazione delle opportunità
III Parte - Il Design e il Testing
- Il design del prodotto
- Testing: la selezione del concept, il test di prodotto e di mercato
IV Parte Il Lancio
- Le strategie di lancio dell’innovazione
- Innovare l’innovazione: trends e hot topics on innovation
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Studenti frequentanti
La valutazione finale è basata sulla partecipazione, sulla soluzione e discussione di casi, e su un esame scritto individuale.
Studenti NON frequentanti
Esame scritto individuale
Testi d'esame
Studenti Frequentanti:
- I testi d'esame saranno indicati dai docenti all'inizio del corso
Studenti NON Frequentanti:
-
M. CRAWFORD, A. DI BENEDETTO, New Products Management, MacGraw Hill, 8th Ed, 2003. (Tutti i capitoli)
Class group/s taught in English
Course Objectives
Despite the relevance innovation has for organizational market success, few companies have mastered their ability to identify, create and exploit opportunities for innovation on a systematic basis. Why are some organizations routinely more innovative than others? What capabilities must be developed? These issues are explored in this course.
The course provides a set of integrated frameworks and tools to effectively design and manage the strategies, processes, and organizational structures required for innovation. It provides the conceptual tools to understand the nature and characteristics of different types of innovation, as well as practical insights on how to design and manage a new product development process.
Course Content Summary
I Part - Innovation Strategy
- Defining innovation strategies;
- New product development as a proactive process.
II Part - Opportunities Identification and Development
- Market analysis and identification of innovation opportunities;
- Idea generation: concept and tools.
III Part - New Product Design and Test
- Perceptual mapping and key benefits identification;
- Methods and tools for eliciting consumer needs;
- New product design: concept and techniques;
- Product and market testing.
IV Part - Process Implementation
- Organizing for new product development.
Detailed Description of Assessment Methods
Attending students
Final evaluation is based on a participation, case solutions and discussion, and an individual written exam.
Not attending students
Individual written exam.
Textbooks
Attending students
Final evaluation is based on a class participation, a group project, and an individual written exam.
Not attending students
Individual written exam.