20158 - ORGANIZZAZIONE D'IMPRESA / ORGANIZATION
M - IM
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
GIUSEPPE SODA
Classe 1: VINCENZO PERRONE, Classe 2: GIUSEPPE SODA, Classe 3: ROSSELLA CAPPETTA, Classe 4: VINCENZO MORABITO, Classe 5: FRANCESCA PRANDSTRALLER
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso di organizzazione d'impresa ha l'obiettivo di costruire una piattaforma di conoscenze attraverso cui poter riconoscere, analizzare e risolvere un problema organizzativo generale così come aspetti più specifici. Questa piattaforma è articolata su una complessa varietà di conoscenze, in particolare: la progettazione delle strutture e dei meccanismi organizzativi, il governo dei processi di trasformazione, crescita e crisi, la creazione di condizioni strutturali di efficienza.
Programma sintetico del corso
- Le basi organizzative del vantaggio competitivo
- Organizzazione e Stakeholders
- Sfide di design organizzativo
- Progettare l'organizzazione d'impresa
- Progettare i confini dell'impresa e i network interorganizzativi
- Governare cultura ed etica dell'organizzazione
- Governare la relazione tra strategia e organizzazione
- Nascita, crescita, sviluppo e declino organizzativo
- Organizzare per l'innovazione e il cambiamento
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti
Prova scritta finale articolata su casi e domande aperte (una delle domande aperte verterà sulla Fiera di Organizzazione si veda il programma dettagliato del corso).
Per i non frequentanti
Esame scritto sui testi:
- G. Jones, Organizzazione: teoria, progettazione, cambiamento, Edizione italiana a curadi G. Soda, Egea, 2007 (tutti i capitoli, compresi i casi).
- L’organizzazione Strategica, a cura di G. Soda, Egea, a.a.2011/2012.
La prova scritta sarà articolata su casi e domande aperte e a scelta multipla.
Testi d'esame
Per i frequentanti
- G. Jones, Organizzazione: teoria, progettazione, cambiamento, Edizione italiana a cura di G. Soda, Egea 2007.
- Dispensa "L’organizzazione Strategica", a cura di G. Soda, Egea, 2011/2012
Altro materiale didattico complementare e di approfondimento distribuito attraverso la piattaforma elettronica Learning Space.
Per i non frequentanti
- G. Jones, Organizzazione: teoria, progettazione, cambiamento, Edizione italiana a cura di G. Soda, Egea 2007 (tutti i capitoli compresi i casi).
- L’organizzazione Strategica, a cura di G. Soda, Egea, 2011/2012
FABRIZIO CASTELLUCCI
Class group/s taught in English
Course Objectives
Modern organizations carry out almost every task that we need in order to function as a society from education, to healthcare, to security, to the production of goods and services. Many of the achievements of our world would not have been possible without a sophisticated understanding of how to organize vast amounts of resources and the efforts of vast numbers of people in order to carry out complex tasks. Symmetrically, many of the failures and disasters of modern society are the failures and disasters of organizations. The objective of this course is to give students the fundamental tools to understand how organizations operate, how they can be designed to achieve their goals, and what are the processes and the phenomena that affect their functioning. Some of them can be designed, but others can only be influenced. We do this by combining a rigorous theoretical approach with the discussion of cases, simulations and exercises that enable students to gain a solid understanding and command of the complexities of modern organizations, with a particular emphasis on the specificities of organizations operating in an international context.
Course Content Summary
Designing organizational structures:- differentiation, integration, centralization, standardization, authority and control
- basic organizational structure
- cordinating work by strategic linking
Power and politics in organizations:
- the role of social networks
- conflict
- aligning people’s interests
- power and influence
Culture:
- organizational culture
- the role of national culture
Corporate governance
Ethics in organizations
Detailed Description of Assessment Methods
Final grade for both attending and non-attending students will be determined as follows:
- Group assignment, written report and presentation 30%
- Final exam (written) 70 %
- 0-2 additional points for class participation
The exam will be the same for both attending and non-attending students.
The exam will consist of a case with 2 to 4 open questions.
Textbooks
- Jones, Organizational theory, design, and change, Pearson, sixth edition, chapters listed in the syllabus only
- Additional readings listed in the syllabus and available through CourseReserve
- Cases discussed in class and available through CourseReserve
- All other material distributed during classes or made available on the course e-learning space, unless otherwise specified.