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Insegnamento a.a. 2011-2012

30031 - ECONOMIA INDUSTRIALE / INDUSTRIAL ECONOMICS


CLEAM - CLEF - BIEMF - BESS-CLES
Dipartimento di Economia / Department of Economics


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 14 - 15 - 31

CLEAM (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/06) - CLEF (6 cfu - I sem. - OP  |  SECS-P/06) - BIEMF (6 cfu - I sem. - OBCURS  |  SECS-P/06)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
CHIARA FUMAGALLI

Classes: 31 (I sem.)
Instructors:
Class 31: MONICA BONACINA

Class group/s taught in English

Course Objectives

Industrial organization is the study of industry and firm behaviour. Using the basic tools of microeconomic theory and game theory, this course focuses on the analysis of imperfectly competitive markets (monopoly and oligopoly). 

  • The first part of the course explores the relationships among firms in an industry by examining the nature of the strategic interaction among them and then analyzes the strategies and methods that the firms use to preserve their monopolistic positions (deterring entry into an industry or driving rivals out of an industry), and examines the outcomes they produce.
  • The last part of the course deals with the dynamic aspects of competition that represent critical issues in high-tech and informational technology industries: innovation and persistence of market dominance, network externalities and strategies in advertising and standardization.

Some examples of how economic concepts have been used in real world business and legal settings are discussed. Six lectures are devoted to problem sets to ease the understanding of the theoretical models. The aim of this is to help students to develop a working knowledge of market structures and strategies of firms.


Course Content Summary
  • Introduction to the analysis of industrial organization  
  • Monopoly and price discrimination  
  • Price competition and the Bertrand model  
  • Quantity competition and the Cournot model  
  • Tacit collusion  
  • Product differentiation
  • Advertising and market structure  
  • Strategic entry deterrence  
  • Predatory pricing  
  • Research and Development and Innovation  
  • Networks and standards

Detailed Description of Assessment Methods

Students will be evaluated according to a written examination, which can be taken in two parts: a midterm (on the topics covered in the first half of the course) and a final (on the topics covered in the second half of the course). Students will need to pass the midterm in order to be able to sit for the final. Subject to this, the midterm and the final have the same weight in determining the final mark.
Those who do not pass or decide not to sit for the midterm can take the exam at the end of the course: this will cover all the topics presented in the lectures.

Written exam (2 intermediate exams or one final exam)


Textbooks

Selected Chapters  from: 

  • L. Cabral, Introduction to Industrial Organization, Cambridge , MIT Press, 2000
  • J. Tirole, The theory of industrial organization, MIT Press
  • M. Motta, Competition Policy, Theory and Practice, CUP Press

Further supplementary readings may be made available during the course.


Prerequisites
 

Microeconomics

Last change 04/07/2011 16:41

BESS-CLES (6 cfu - I sem. - OB  |  SECS-P/06)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
CHIARA FUMAGALLI

Classi: 14 (I sem.) - 15 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 14: CHIARA FUMAGALLI, Classe 15: STEFANO BRESCHI

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

L'economia industriale fa uso dell'analisi economica per studiare il funzionamento dei mercati non perfettamente concorrenziali (monopolio e oligopolio). Il corso analizza le scelte attuate dalle imprese in tali mercati e gli effetti di queste decisioni sull’esito del mercato e sul benessere sociale. Le principali domande a cui il corso dà risposta sono:

  • Quali sono le fonti del potere di mercato?
  • Quali strategie possono essere adottate dalle imprese per acquisire o mantenere potere di mercato?
  • Quali sono le conseguenze del potere di mercato e qual è il ruolo dell’operatore pubblico in relazione ad esso?

A tal fine, vengono discussi in classe i principali modelli sviluppati dalla letteratura teorica, affiancati da esempi e casi relativi a settori specifici. Il corso si propone di offrire agli studenti una piena comprensione dei principali temi che si presentano nell'analisi della concorrenza nei mercati e di stimolare l’applicazione dei concetti teorici all’analisi di casi concreti.


Programma sintetico del corso
  • Concorrenza oligopolistica (modello di Bertrand; modello di Cournot)
  • Differenziazione e posizionamento del prodotto
  • Costi di ricerca e switching costs
  • La pubblicità
  • Costi di entrata e struttura del mercato
  • Comportamento strategico, entrata ed uscita
  • Gli accordi collusivi
  • Ricerca e sviluppo e innovazione
  • Reti e standard

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

L’esame si svolge in forma scritta e può essere sostenuto in un'unica prova generale oppure in due prove intermedie (da svolgersi esclusivamente nelle date indicate dal calendario). Non sono previste differenze nella modalità e nel programma d'esame per i frequentanti e i non frequentanti.


Testi d'esame
  • M. MOTTA, Competition Policy, Theory and Practice, Cambridge University Press, 2004.

Informazioni su eventuale materiale aggiuntivo vengono fornite durante il corso. 

Modificato il 16/05/2011 13:14