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Insegnamento a.a. 2015-2016

20167 - PRODUCT INNOVATION AND MARKET CREATION / PRODUCT INNOVATION AND MARKET CREATION


MM
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 8 - 9 - 10

MM (5 cfu - II sem. - OB  |  SECS-P/08)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
SALVATORE VICARI

Classi: 8 (II sem.) - 9 (II sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 8: SALVATORE VICARI, Classe 9: SALVATORE VICARI

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

L'innovazione gioca oggi un ruolo di primo piano per la conquista e il sostenimento del vantaggio competitivo, ed è pertanto necessario per le imprese sviluppare in maniera adeguata la capacità di identificare, creare e sfruttare le opportunità per innovare in maniera sistematica.
Perché alcune aziende sono sistematicamente più innovative di altre? Che tipo di capacità devono essere possedute? Quali attività devono essere condotte per condurre il nuovo prodotto sul mercato? E quali test sono necessari per incrementare le probabilità di successo? Queste problematiche vengono affrontate in questo corso.
Il programma fornisce uno schema integrato e un insieme di strumenti idonei a configurare e gestire in maniera efficace le strategie, i processi, e le strutture organizzative necessari all’innovazione. In particolare, il corso sviluppa tanto la struttura concettuale necessaria alla comprensione della natura e delle caratteristiche di differenti tipologie d’innovazione, quanto gli strumenti operativi necessari a costruire e gestire il processo di innovazione all'interno di un'organizzazione.


Programma sintetico del corso

I Parte: L’innovazione e le strategie d’innovazione

  • Il concetto d’innovazione.
  • Il ruolo strategico dell’innovazione.
  • Il processo innovativo.
  • Creatività e fonti delle idee di prodotto: la closed innovation.
  • Le fonti delle idee di prodotto: l’Open Innovation.
  • L’errore nel processo d’innovazione.
II Parte: Il processo di sviluppo e il lancio del nuovo prodotto
  • Il processo di selezione delle nuove idee di prodotto.
  • Il design del nuovo prodotto.
  • Verso il mercato: il product test.
  • Verso il mercato: il Market Test.
  • L’ingresso nel mercato: il lancio del prodotto.

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i Frequentanti:
L’esame è in forma scritta, comprendendo domande a risposta chiusa o aperta sulla base del materiale obbligatorio da studiare. L’esito finale comprende anche la valutazione su quanto illustrato in aula e sulla partecipazione in classe, sui progetti sul campo e sulla partecipazione alle attività didattiche proposte (blog, casi, ecc.).

Per i Non frequentanti:
La valutazione finale è definita sulla base dell’esame finale individuale in forma scritta con domande a risposta chiusa o aperta sulla base dei libri di testo.

Testi d'esame
Per i Frequentanti:
Materiale Obbligatorio:
  • S. Vicari , P. Cillo , D. Raccagni , Product innovation. Dall’idea al lancio del nuovo prodotto, Egea, 2013.
  • Casi e materiale didattico distribuiti attraverso E-learning e il sito Egea collegato al libro.
  • Testimonianze.
Letture consigliate:
  • M. Crawford , A. Di Benedetto, New Products Management, McGraw-Hill, 9th edition.
Per i Non frequentanti:
  • S. Vicari , P. Cillo , D. Raccagni , Product innovation. Dall’idea al lancio del nuovo prodotto, Egea, 2013.
  • M. Crawford , A. Di Benedetto , New Products Management, McGraw-Hill, 9th, capp. 1,2,3,6,11,13,16,17,19.
Modificato il 03/07/2015 12:07

Classes: 10 (II sem.)
Instructors:
Class 10: BORIS DURISIN

Class group/s taught in English

Course Objectives

Despite the relevance innovation has for organizational market success, few companies have mastered their ability to identify, create and exploit opportunities for innovation on a systematic basis. Why are some organizations routinely more innovative than others? What capabilities must be developed? These issues are explored in this course.
This course explores how companies shape, implement, and change resource allocation processes to introduce new products. It provides a set of integrated frameworks and tools to help a manager more effectively design and manage the interpretative schema, decision making processes, and operating routines required for identifying opportunities and introducing new products.


Course Content Summary

  • Strategy for market creation innovation, basics of new product innovation process:
    • Defining innovation strategies.
    • New product development as a proactive process.
  • Opportunities identification and concept generation; concept evaluation and testing:
    • Market analysis and identification of innovation opportunities.
    • Idea generation: concept and tools.
    • Perceptual mapping and key benefits identification.
    • Methods and tools for eliciting consumer needs.
    • Concept evaluation.
  • Design, Testing, and Launch of New Products:
    • Market sizing.
    • Product and market testing.

Detailed Description of Assessment Methods

For Non Attending students:

Individual written exam. 

For Attending Students:

Final evaluation is based on class participation, a class assignment, case solutions, and an individual written exam.

Textbooks

For Attending Students:

Required material:
  • M. CRAWFORD , A. DI BENEDETTO, New Products Management. McGraw-Hill, International Edition, most current edition.
  • Material handout.
  • Cases.
  • Articles.
  • Personal class notes.
  • Personal case preparation material.

Note: It is assumed that students are familiar with the content of:

  • J. TIDD, J. BESSANT, K. PAVITT, Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change. Chichester: Wiley & Sons, most current edition.

For Non attending Students:

Required material:
  • M. CRAWFORD , A. DI BENEDETTO, New Products Management. McGraw-Hill, International Edition, most current edition (all chapters).
  • C. TERWIESCH , K. ULRICH Innovation Tournaments: Creating and Selecting Exceptional Opportunities. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2009 (all chapters).

Note: It is assumed that students are familiar with the content of:

  • J. TIDD, J. BESSANT, K. PAVITT, Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change, Chichester, Wiley & Sons, most current edition
Last change 03/07/2015 12:14