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Insegnamento a.a. 2017-2018

20503 - SCENARI MACROECONOMICI / MACROECONOMIC TRENDS


AFC
Dipartimento di Economia / Department of Economics


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 11 - 12 - 13

AFC (6 cfu - II sem. - OB  |  SECS-P/01)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
DONATO MASCIANDARO

Classi: 11 (II sem.) - 12 (II sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 11: DONATO MASCIANDARO, Classe 12: DONATO MASCIANDARO

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Il corso si propone di arricchire la formazione economica di studenti che intendano operare nell’ambito manageriale. L’obiettivo è quello di fornire gli strumenti per interpretare le problematiche più rilevanti della realtà economica contemporanea, al fine di meglio comprendere la dinamica degli attuali scenari macroeconomici.


Risultati di Apprendimento Attesi
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Programma sintetico del corso
  • Introduzione: scenari macroeconomici e decisioni d'impresa.
  • La grande moderazione: crescita, mercati efficienti e regole di politica economica.
  • La grande deviazione: politica monetaria e deregolamentazione finanziaria.
  • La grande recessione: crisi finanziaria e recessione.
  • Dopo la grande recessione: gli approcci di politica economica.

Modalità didattiche
Clicca qui per visualizzare le modalità didattiche

Modalità di accertamento dell'apprendimento

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

Le modalità di esame sono uguali per tutti gli studenti (frequentanti e non, in corso e non). Gli esami si svolgono esclusivamente in forma scritta e devono essere sostenuti con una prova generale sull’intero programma. La prova generale (durata 100 minuti) consiste in quattro domande, ciascuna di esse vale 7.50/30. L'esame si considera superato con 18/30. Esempi di domande per l'esame vengono discussi durante le lezioni.


Testi d'esame

I lucidi di tutte le lezioni e due dispense rappresentano l’unico testo obbligatorio ai fini dell’esame. Sul sito web del Corso vengono messe a disposizione le dispense – dopo essere state trattate in aula - nonché i lucidi, anch’essi messi a disposizione di volta in volta alla fine di ogni settimana.


Prerequisiti
Le conoscenze proprie di un corso di macroeconomia triennale sono indispensabili ed obbligatorie (ad esempio: O. BLANCHARD, A. AMIGHINI, F. GIAVAZZI: Macroeconomia).
Modificato il 25/05/2017 12:11

Classes: 13 (II sem.)
Instructors:
Class 13: MARCO MAFFEZZOLI

Class group/s taught in English

Course Objectives

The course mainly focuses on some relevant contemporary macroeconomic issues: the causes of the Great Recession and the role of credit market imperfections, the sustainability of public debt and the European sovereign debt crisis, the determinants of long-run growth. In order to organise the discussion in a logically coherent framework, we introduce some basic elements of the modern intertemporal approach to macroeconomics, building mainly on tools already developed in the typical first-year macro and micro courses. The presentation relies on real world data and examples, highlighting in particular the possible policy implications of our analysis. The aim of the course is to develop sound economic intuitions, supported by empirical evidence and theoretical results.


Intended Learning Outcomes
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Course Content Summary
A simple toolbox.
  • Consumption-savings decisions.
  • Credit market imperfections.
  • Investment decisions.
  • The current account.
  • Money and monetary policy.
  • Financial intermediation and banking.
  • The Great Recession of 2007-10.
  • Public debt dynamics.
  • The European sovereign debt crisis: problems and solutions.
  • Long-run growth and its determinants.

Teaching methods
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Assessment methods
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Detailed Description of Assessment Methods

Written General Exam.

The exam texts is the same for all the students, including those who attended the course in the previous years.

The questions of the exam are four and compulsory (time 100 minutes). The grade of each question is 7.50/30; to pass the exam the overall grade has to be at least 18/30.

Mock exam questions are discussed during the course.


Textbooks
  • S.D. Williamson, Macroeconomics, Pearson, 2013, 5th ediction.
  • Further readings are suggested during the course.

Prerequisites

Previous exposure to a first-year undergraduate macroeconomic course is desirable.

Last change 25/05/2017 12:15