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Insegnamento a.a. 2005-2006

8016 - PERFORMANCE MEASUREMENT (VALUTAZIONE E GESTIONE DELLE PERFORMANCE) / PERFORMANCE MEASUREMENT (PERFORMANCE EVALUATION AND MANAGEMENT)


GM-LS
Dipartimento di Accounting / Department of Accounting


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

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GM-LS (8 cfu - I sem. - CC)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
FRANCO AMIGONI

Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: ANDREA DOSSI, Classe 2: FRANCO AMIGONI, Classe 3: GIUSEPPE PEZZINO

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Il corso si propone come scopo primario quello di illustrare il ruolo dei Performance Measurement Systems (PMS) nei processi di governo delle imprese e delle loro relazioni con gli stakeholder. Condizione di sopravvivenza di ogni impresa e' la sua capacita' di generare idee strategiche di successo, assicurarne una coerente implementazione da parte del management, governare il sistema di rischi che le caratterizza, ed infine generare fiducia negli stakeholder della sostenibilita' della strada intrapresa. In tutto questo un ruolo critico e' giocato dai performance measurement systems, e dai meccanismi su cui si fondano: da un lato pianificazione,  programmazione e budgeting nel definire le performance di cui ogni manager e' responsabile (accountable), in coerenza con le strategie da perseguire e con le scelte organizzative attuate, e dall'altro sistemi di reporting per comunicare sia al management, sia agli stakeholder le performance conseguite, cosi' che sia possibile imparare dall'esperienza, correggere comportamenti disfunzionali al raggiungimento degli obiettivi, e generare fiducia negli stakeholder.


Programma sintetico del corso

I temi principali affrontati sono:

  • I PMS ed il loro ruolo nel governo delle imprese
  • Strategie di successo e scelte organizzative: i riferimenti per la progettazione dei PMS
  • Profit plan, budget e reporting nel governo delle performance delle funzioni
  • Prezzi di trasferimento, sistemi di allocazione delle risorse discrezionali, reporting strategico nel governo delle performance dei responsabili di business
  • Strategic Measurement System e sistemi di incentivi
  • La Balanced Score Card
  • Sistemi di pianificazione e controllo diagnostici ed interattivi
  • Sistema di controllo e identificazione e governo dei rischi strategici ed operativi
  • Una visione integrata delle leve di controllo
  • Il fair value: l'impatto degli IAS sul reporting delle performance aziendali
  • Il Corporate Social Reporting

Nell'illustrazione dei temi affrontati rilevante spazio viene dato all'analisi di casi di studio.


Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

La valutazione finale del corso e' costituita dagli esiti di una prova scritta, di lavori svolti nel corso dell'anno, dalla partecipazione attiva e discussione durante le lezioni. 


Testi d'esame
  • R. SIMONS, Performance Measurement and Control Systems for Implementing Strategy  (in fase di traduzione, presso EGEA).
  • Raccolta di letture e di casi di studio (in fase di predisposizione).
Modificato il 25/05/2005 00:00

Classes: 4 (I sem.)
Instructors:
Class 4: ARIELA CAGLIO

Class group/s taught in English

Course Objectives

The course aims to explore the role of Performance Measurement Systems (PMS) in supporting governance processes and managing stakeholder relationships.
It is widely acknowledged that the survival of any firm depends on its capabilities to generate successful strategic ideas, to motivate its managers to implement strategies, to identify and manage strategic risks and, finally, to create stakeholders' trust. In these respects, performance measurement systems play a crucial role. On the one hand, through strategic planning, programming and budgeting, performance targets are set, coherently with strategic and organizational choices, and used to evaluate managers' accountability. On the other hand, reporting systems serve to communicate to both managers and stakeholders actual performance in a way that fosters learning from experience, enables redirecting ineffective behaviours and supports the generation of stakeholders' trust.


Course Content Summary

The course begins with the definition of the functions of PMS and planning and control systems within governance processes, with particular reference to strategic and organisational choices. Then, PMS are studied by highlighting their role in influencing the generation of strategic ideas and in securing their correct implementation. More specifically, the core of the course is focused on the design and use of profit plans, segment reporting, asset allocation systems and corporate planning systems, strategic profitability analysis and transfer pricing. The course is dedicated to both illustrating the most innovative solutions regarding performance measurement (such as business process control, Balanced Scorecard, etc.) and clarifying their role in managing business risks together with internal control systems.The course concludes with the analysis of PMS in the light of the most recent developments related to stakeholder management such as: value reporting, voluntary disclosure, risk communication, fair value communication and IAS, Corporate Social Responsibility, etc. 
The main topics of the course are:

  • The PMS and their role in governance processes
  • How to design PMS consistently with successful strategies and organisational choices
  • Profit plans, budgets and reporting: their role in managing functional performance
  • Transfer prices, asset allocation systems and strategic reporting: their role in managing business units performance
  • Strategic Measurement Systems and incentive systems
  • The Balanced Scorecard
  • Interactive and diagnostic planning and control systems
  • Management control systems and strategic and operational risks identification
  • The levers of control: a comprehensive view
  • The notion of fair value: the impact of IAS on performance reporting systems
  • Corporate Social Reporting 

The topics are thoroughly explored and developed by using case studies.


Detailed Description of Assessment Methods

The final mark will result from a weighted evaluation of a written exam, group presentations of home assignments, individual participation in case discussions and in all class activities.


Textbooks
  • R. SIMONS, Performance Measurement and Control Systems for Implementing Strategy - Text and Cases, Prentice Hall.
  • R. SIMONS, Performance Measurement and Control Systems for Implementing Strategy, EGEA (preparation currently in progress).
  • Collection of articles and case studies (preparation currently in progress).
Last change 17/06/2005 00:00