30264 - SCIENZA DELLE FINANZE / PUBLIC FINANCE
Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences
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For the instruction language of the course see class group/s below
CARLO DEVILLANOVA
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Conoscenze pregresse consigliate
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
Il corso ha per oggetto l’analisi delle modalità di intervento pubblico nel sistema economico. I problemi dell’intervento pubblico sono esaminati attraverso lo studio dei principali strumenti tributari e di spesa pubblica che caratterizzano l’economia, in particolare, quella italiana:
- Le spese pubbliche. Le entrate pubbliche. Il debito pubblico.
- Esternalità e beni pubblici.
- Disuguaglianza e distribuzione del reddito.
- L’assicurazione sociale ed il sistema sanitario.
- Il sistema pensionistico.
- Elementi costitutivi e progressività delle imposte.
- L’imposta personale sul reddito delle persone fisiche.
- L’imposta sul reddito delle società.
- L’imposta sul valore aggiunto.
L’obiettivo finale è quello di fornire agli studenti le conoscenze necessarie per comprendere e discutere criticamente gli elementi chiave del dibattito sul ruolo dello Stato nelle economie di mercato. Particolare attenzione viene data a quegli strumenti fiscali e di spesa utilizzabili per incentivare i settori delle arti, della cultura e della comunicazione.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Descrivere la dimensione dell'intervento pubblico nelle economie di mercato e la sua evoluzione nel tempo.
- Identificare le determinanti della evoluzione del debito pubblico.
- Descrivere le principali imposte applicate in Italia e spiegare le scelte istituzionali che hanno portato a disegnare il sistema fiscale in un certo modo.
- Illustrare le ragioni e le caratteristiche dell'intervento pubblico nell'ambito della sanità e delle pensioni.
- Illustrare i principali strumenti fiscali e di spesa pubblica nei settori delle arti, della cultura e della comunicazione.
- Comprendere l'impatto dell'intervento pubblico sulla disuguaglianza.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Comprendere e discutere criticamente gli elementi chiave del dibattito sul ruolo dell’operatore pubblico nelle economie di mercato.
- Comparare modalità diverse di intervento pubblico sia sul fronte della spesa che sul fronte delle entrate e valutarne l'appropriatezza a seconda degli obiettivi che l'operatore pubblico si pone.
- Analizzare proposte alternative di riforma dell'intervento pubblico, esaminandone le implicazioni.
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Lezioni online
DETTAGLI
Lezioni frontali.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
- L'esame si svolge su BBoard con Respondus Monitor, nelle date riportate dal calendario ufficiale;
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Ciascuna prova d’esame si articola in domande a risposta chiusa (per un totale di 20 punti) ed una o più domande a risposta aperta (per un totale di 11 punti). Il voto viene arrotondato all’intero più vicino. Il voto massimo conseguibile è 31;
-
L’esame può essere sostenuto in un’unica prova generale o in due prove parziali. Le precedenti regole generali valgono indistintamente per i due tipi di prova;
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Il voto complessivo delle due prove parziali è dato dalla media dei due voti, arrotondata all'intero più vicino. Non è previsto alcun vincolo di voto minimo della prima prova parziale per poter sostenere la seconda;
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In base alle regole dell’Ateneo è consentito sostenere la seconda prova parziale una sola volta.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
J. Gruber, Scienza delle finanze, EGEA, ultima edizione.
F. Dal Santo, L. Micheletto (a cura di), Scienza delle Finanze Esercizi, ToolsEGEA, ultima edizione.
Nella pagina Bboard vengono caricate le slide usate a lezione, i testi e le soluzioni delle esercitazioni ed eventuali aggiornamenti ed ulteriori materiali didattici. I materiali didattici on-line sono obbligatori per il corso.
Class group/s taught in English
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
The pros and cons of Government intervention are analysed from a Public Economics perspective, covering the most important topics, such as:
- Government expenditure, Deficit and Debt.
- Education.
- Social and Health Insurance.
- Pension Systems.
- Taxation and Progressivity.
- Taxation incidence.
- Income Taxation.
- Consumption Taxation.
- Inequality and Redistribution.
The goal of the course is to equip the student with the necessary tools to critically assess the main issues related to the role of Government intervention in the economy, with a specific focus on art and communication.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Define the characteristics of Government intervention in the economy, including its evolution in history.
- Identify the determinants of the evolution of public debt.
- Understand the taxation system and identify the main institutional decisions behind its construction.
- Understand the main characteristics of Government intervention in the main macro areas of education, health and pensions.
- Know how taxation works in the arts, culture and communication.
- Understand the role of Government intervention on inequality.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Understand and critically assess the key elements of the debate over the role of Government intervention in the economy.
- Compare different approaches to public intervention, on the side of both expenditure and revenues collection.
- Analyse the alternative reform proposals of Government intervention, understanding its implications.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
DETAILS
Lectures.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
- Students are assessed based on two partial online exams. No minimum grade is required in the first partial exam in order to gain access to the second. The overall grade is the sum of the grades of two partial exams.
- Maximum overall grade is 31.
- Alternatively, students can choose to take a one-shot examination covering the entire programme at the end of the course.
- Questions are based both on specific exercises and on the general theory. They test the knowledge of the students on the different topics covered throughout the course. Questions also test students’ ability to apply the acquired knowledge to the public debate on the role and the implications of the different approaches to Government intervention.
Teaching materials
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
- J. GRUBER, Public finance and public policy, New York, Worth Publishers, a Macmillan Education Imprint.
- Slides and additional material are uploaded on the Bboard. On-line teaching materials are compulsory.
PAOLA PROFETA
Classe 1: PAOLA PROFETA, Classe 2: SIMONA SCABROSETTI, Classe 3: CARLO DEVILLANOVA, Classe 4: GIAMPAOLO ARACHI, Classe 5: MARTA ANGELICI, Classe 6: FRANCESCO DAL SANTO, Classe 7: RICCARDO PUGLISI, Classe 8: SIMONE GHISLANDI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Conoscenze pregresse consigliate
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
Il corso ha per oggetto l’analisi delle modalità di intervento pubblico nel sistema economico. I problemi dell’intervento pubblico sono esaminati attraverso lo studio dei principali strumenti tributari e di spesa pubblica che caratterizzano l’economia, in particolare quella italiana. Qui di seguito i principali argomenti che sono affrontati:
Concetti introduttivi di Scienza delle finanze.
La finanza pubblica:
- Le spese pubbliche. Le entrate pubbliche. Il debito pubblico.
Le grandi aree di spesa pubblica, aspetti teorici e istituzionali:
- L'istruzione.
- Il sistema sanitario.
- Il sistema pensionistico.
Il sistema tributario, aspetti teorici e istituzionali:
- Terminologia e classificazioni delle imposte.
- Elementi costitutivi e progressività delle imposte.
- Descrizione e analisi critica del sistema tributario italiano.
- L’imposta personale sul reddito delle persone fisiche.
- L’imposta sul reddito delle società.
- L’imposta sul valore aggiunto.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Descrivere la dimensione dell'intervento pubblico nelle economie di mercato e la sua evoluzione nel tempo.
- Identificare le determinanti dell'evoluzione del debito pubblico.
- Illustrare le ragioni e le caratteristiche dell’intervento pubblico nell'istruzione e nei sistemi sanitari e pensionistici.
- Descrivere le principali imposte applicate in Italia e spiegare le scelte istituzionali che hanno portato a disegnare il sistema fiscale in un determinato modo.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Comprendere e discutere criticamente gli elementi chiave del dibattito sul ruolo dell’operatore pubblico nelle economie di mercato.
- Comparare le diverse modalità di intervento pubblico sia sul fronte della spesa che sul fronte delle entrate, e valutarne l'appropriatezza a seconda degli obiettivi che l'operatore pubblico si pone.
- Analizzare le proposte alternative di riforma dell'intervento pubblico, esaminandone le implicazioni.
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
DETTAGLI
Lezioni frontali ed esercitazioni svolte in classe.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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x | x |
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
La prova scritta ha la finalità di esaminare:
- la conoscenza delle variabili determinanti per l'evoluzione del debito pubblico;
- la conoscenza e i meccanismi dell’intervento pubblico nell'istruzione e nei sistemi sanitari e pensionistici;
- la conoscenza e i meccanismi di calcolo delle principali imposte applicate in Italia.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
- J. GRUBER, Scienza delle finanze, Egea, 2018, prima edizione (capitoli specificati nel programma dettagliato disponibile su Blackboard).
- F. DAL SANTO, L. MICHELETTO (a cura di), Scienza delle Finanze Esercizi, Tools EGEA, ultima edizione.
- Nella pagina Blackboard vengono caricate le slide, i testi e le soluzioni delle esercitazioni, eventuali aggiornamenti ed ulteriori materiali didattici. I materiali didattici online sono obbligatori per il corso.
MASSIMO ANELLI
Class group/s taught in English
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
- In the first part of the course, we cover the main motivations for government intervention in the economy:
- We discuss equity and efficiency rationales.
- We analyze the different types of market failures, such as externalities and underprovision of public goods.
- We discuss how to measures the benefits and the costs of government interventions (cost-benefit analysis).
- Which is the optimal government level for intervention (fiscal federalism).
- Why governments intervene in the way they do (political economy).
- We conclude the first part by analyzing an impure type of public good that is provided by governments of all developed economies: education.
- In the second part of the course, we discuss the social insurance framework and focus on the main welfare state programs:
- Pensions.
- Healthcare.
- Unemployment benefits.
- Anti-poverty programs.
- Finally, we discuss how governments raise the resources needed for intervention, by analyzing taxation issues:
- Tax incidence.
- Tax efficiency.
- Distortionary effects of taxation.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Illustrate the economic rationales of government intervention in market economies.
- Define Public Goods.
- Identify in which instances government intervention is needed to correct market failures.
- Explain how social insurance programs are designed.
- Estimate economic costs and benefits of government intervention.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Discuss the role and extent of government intervention in market economies based on normative theory and empirical evidence.
- Analyze empirical evidence of academic research that evaluates the effects of government intervention.
- Evaluate effectiveness of public policies.
- Compare different policy/reform proposals for both public expenditure and taxation.
- Evaluate why governments intervene in the way they do.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Exercises (exercises, database, software etc.)
- Group assignments
- Interactive class activities (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
DETAILS
We solve and discuss numerical exercises and theoretical questions in class through the course. The goal is to put the concepts and theory of public finance "at work". We use theoretical and empirical tools learned during the course for in-class debates prepared in teams on recent public policy discussions.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
For both attending and not-attending students, written individual exams are a mix of open ended essays, numerical or graphical excercises, and "True" or "False" questions aimed at assessing students' ability to illustrate the economic rationales of government intervention in market economies, identify market failures and propose viable correcting public policies, estimate economic costs and benefits of the proposed policies and explain how social insurance programs are designed. The assessment will also be aimed at testing students' developed ability to analyze empirical evidence of academic research that evaluates the effects of government intervention, compare different policy/reform proposals for both public expenditure and taxation and evaluate why governments intervene in the way they do.
The optional in-class debate is aimed at assessing whether students develop adequate skills to read, analyze and discuss technical reports and academic research papers on several public policy current issues. The debate will also strenghten team work, critical thinking and presentation skills.
Four options available for the assessment, based on student’s preference:
Option A: partial exam (50%) on the first half of the course + partial exam (50%) on the second half of the course. The final grade is the average of the two grades if and only if they are both above 18
Option B: general exam (100%) on all the topics
Option C: partial exam (40%) on the first half of the course + final (40%) on the second half of the course + in-class debate (20%). The final grade is the weighted average of the exam and debate grades. The debate grade can only improve the grades obtained in the exams. If debate grade is lower than the average grade in the exams, the debate grade will not be considered. In any case the student is required to pass both partial exam (i.e. if and only if both partial exams are above 18)
Option D: general exam (80%) on all the topics + in-class debate (20%). The final grade is the weighted average of the exam and debate grades. The debate grade can only improve the grades obtained in the exams. If debate grade is lower than the average grade in the exams, the debate grade will not be considered. In any case the student is required to pass the general exam (i.e. if and only if the general exam is above 18)
Teaching materials
ATTENDING AND NOT ATTENDING STUDENTS
- J. GRUBER, Public Finance and Public Policy, Palgrave Macmillan, 6th edition.
- I upload the slides used for lectures on Bboard. Online teaching materials are compulsory for the course. Optional textboook excercises and solutions are posted on Bboard.