Insegnamento a.a. 2022-2023

30036 - ANTROPOLOGIA CULTURALE E DELLO SVILUPPO / CULTURAL ANTHROPOLOGY

Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
Vai alle classi / Go to class group/s: 11 - 12
CLEACC (6 cfu - I sem. - OB  |  M-DEA/01)
Docente responsabile dell'insegnamento / Course Director:
LEOPOLDO IVAN BARGNA

Classi: 11 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 11: LEOPOLDO IVAN BARGNA

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Mission e Programma sintetico

MISSION

Scopo del corso è quello di fornire agli studenti una comprensione adeguata del mondo contemporaneo da una prospettiva culturale. Dopo un’introduzione all’antropologia culturale in cui se ne esaminano le origini, i fondamenti teorici e metodologici e le relazioni con le altre scienze sociali e umane, si tratta delle dinamiche culturali dei processi di globalizzazione. Basandosi su una serie di casi di studio riferiti a diverse aree del pianeta, il corso illustra il ruolo svolto da simboli e oggetti nella definizione delle relazioni sociali (uguaglianza, disuguaglianza, gerarchia) e delle identità culturali in contesti diversi (politici, economici, religiosi, etnici).

PROGRAMMA SINTETICO

  • Campi dell’antropologia.
  • La ricerca antropologica, i suoi fondamenti teorici e le sue basi metodologiche.
  • Il concetto antropologico di cultura.
  • Diversità culturale e politiche culturali.
  • Comunicazione e significato.
  • Potere e risorse.
  • La competizione per le risorse economiche e materiali.
  • Dono, scambio, merce.
  • Modelli di consumo culturale.
  • L’arte come sistema culturale.
  • Identità, sviluppo e globalizzazione.

Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)

CONOSCENZA E COMPRENSIONE

Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Conoscere in modo adeguato i concetti e i metodi basilari dell'antropologia culturale.
  • Comprendere i rapporti culturalmente significativi che si instaurano tra individui o tra comunità.
  • Comprendere il collegamento esistente tra lo scambio e l'uso di immagini, di oggetti, di merci, di doni e le forme di relazione sociale improntate a fattori quali uguaglianza, disuguaglianza, gerarchia in rapporto a dinamiche di tipo economico, religioso, interetnico ecc.

CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE

Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di...
  • Utilizzare strumenti antropologici adeguati per collocare le conoscenze acquisite nel contesto dell'iter formativo previsto dal corso di laurea, in riferimento soprattutto agli aspetti socio-culturali connessi con gli eventi artistici e culturali e con speciale attenzione per la comunicazione inter-culturale.

Modalità didattiche

  • Lezioni frontali
  • Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)

DETTAGLI

  • Lezioni frontali con utilizzo di software e/o tecnologia innovativa.
  • Discussioni di teorie e/o casi di studio anche in riferimento ad etnografie condotte in prima persona dal docente.

Metodi di valutazione dell'apprendimento

  Accertamento in itinere Prove parziali Prova generale
  • Prova individuale orale
    x

STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

Il docente attraverso domande accerta la conoscenza  e comprensione dei contenuti del corso (la bibliografia dell'esame comune a  studenti frequentanti e non frequentanti, ma che per questi  ultimi prevede un testo aggiuntivo). Gli studenti frequentanti devono anche dimostrare la conoscenza e comprensione degli specifici argomenti  trattati in aula.


Materiali didattici


STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI

Fabietti U., Storia dell'antropologia, Zanichelli, Bologna, 2020

Bargna I., a cura, Mediascapes. Pratiche dell'immagine e antropologia culturale, Mimesis, Milano, 2018

Bargna I,, Forme del sacro e arte contemporanea fra materiale e immateriale,
Antropologia, 6, 1, 2019

Bargna I., Collecting Practices in Bandjoun, Cameroon. Thinking about Collecting as a Research Paradigm, African Arts, 49, 2, 2016

Plattner S., A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art, American Anthropologist, 100, 2, 1988

 

Ai non frequentanti è richiesta inoltre la lettura di:

 

Geertz C., Mono globale, mondi locali, Il Mulino, Bologna, 2009

Modificato il 29/05/2022 10:47

Classes: 12 (I sem.)
Instructors:
Class 12: ROBERTO MALIGHETTI

Class group/s taught in English

Mission & Content Summary

MISSION

The course aims to exercise the comparative and ethnographic approach to understand the complexity of the contemporary world. It explores how the globalizing ideas and practices are appropriated and inserted into the local actions and forms. In the first part it provides the students with the main theoretical tools (concept of culture and ethnographic method). In the second part, drawing from ethnographic case-studies, it examines the application of the anthropological perspective to some selected topics.

CONTENT SUMMARY

PART ONE: BUILDING AN ANTHROPOLOGICAL PERSPECTIVE

The Anthropological Perspective

The Ethnographic Method

The Contributions of Anthropology to the Scientific Dialogue.

The Concept of Culture.

Globalization from a Cultural Perspective.

Multiculturalism and Identity.

 

PART TWO:  APPLYING  ANTHROPOLOGICAL THEORIES

Applied Anthropology

Anthropology of Organizations and Cross-cultural Management

Anthropology of Development and Cross-cultural Management

Anthropology of Fashion

Anthropology of Finance

Anthropology of Art


Intended Learning Outcomes (ILO)

KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

At the end of the course student will be able to...

After successful completion of this course students will be able to:

- understand the complexity of contemporary world using the anthropological theories and methods;

- understand the impact of globalization on the selected topics: culture, organizations, international cooperation and development, finance, art;

- integrate cultural anthropology into an interdisciplinary approach;

- work, interact and communicate in intercultural contexts.

 

APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

At the end of the course student will be able to...

Place the anthropological conceptual tools in the context of the educational process, with particular reference to socio-cultural and artistic aspects as well as to inter-cultural communication.


Teaching methods

  • Face-to-face lectures
  • Guest speaker's talks (in class or in distance)
  • Case studies /Incidents (traditional, online)

DETAILS

 


Assessment methods

  Continuous assessment Partial exams General exam
  • Oral individual exam
    x

ATTENDING STUDENTS

Oral exam, (100% of the finale grade) based on open questions. It aims to assess the student's skills to elaborate the contents proposed by the course, discussed in class and analysed by the required readings. It verifies the ability to apply the theoretical contributions to case studies and to the topics selected by the course as well as to one's own educational and work projects.


NOT ATTENDING STUDENTS

Oral exam, (100% of the finale grade) based on open questions. It aims to assess the student's skills to elaborate the contents proposed by the required readings. It verifies the ability to apply the theoretical contributions to case studies and to the topics selected by the course as well as to one's own educational and work projects.


Teaching materials


ATTENDING STUDENTS

All reading materials will be provided by the instructor at the beginning pof the course and will be available on BBboard. 

 


NOT ATTENDING STUDENTS

Not attending students should add to the readings for attending students the following text: Ingold T. 2018, Anthropology: Why It Matters, Polity Press, Cambridge.

Not attending students are invited to study the texts following the order suggested by the Syllabus

Last change 10/06/2022 19:50