30036 - ANTROPOLOGIA CULTURALE E DELLO SVILUPPO / CULTURAL ANTHROPOLOGY
Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
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LEOPOLDO IVAN BARGNA
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
- Campi dell’antropologia.
- La ricerca antropologica, i suoi fondamenti teorici e le sue basi metodologiche.
- Il concetto antropologico di cultura.
- Diversità culturale e politiche culturali.
- Comunicazione e significato.
- Potere e risorse.
- La competizione per le risorse economiche e materiali.
- Dono, scambio, merce.
- Modelli di consumo culturale.
- L’arte come sistema culturale.
- Identità, sviluppo e globalizzazione.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Conoscere in modo adeguato i concetti e i metodi basilari dell'antropologia culturale.
- Comprendere i rapporti culturalmente significativi che si instaurano tra individui o tra comunità.
- Comprendere il collegamento esistente tra lo scambio e l'uso di immagini, di oggetti, di merci, di doni e le forme di relazione sociale improntate a fattori quali uguaglianza, disuguaglianza, gerarchia in rapporto a dinamiche di tipo economico, religioso, interetnico ecc.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Utilizzare strumenti antropologici adeguati per collocare le conoscenze acquisite nel contesto dell'iter formativo previsto dal corso di laurea, in riferimento soprattutto agli aspetti socio-culturali connessi con gli eventi artistici e culturali e con speciale attenzione per la comunicazione inter-culturale.
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
DETTAGLI
- Lezioni frontali con utilizzo di software e/o tecnologia innovativa.
- Discussioni di teorie e/o casi di studio anche in riferimento ad etnografie condotte in prima persona dal docente.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
Il docente attraverso domande accerta la conoscenza e comprensione dei contenuti del corso (la bibliografia dell'esame comune a studenti frequentanti e non frequentanti, ma che per questi ultimi prevede un testo aggiuntivo). Gli studenti frequentanti devono anche dimostrare la conoscenza e comprensione degli specifici argomenti trattati in aula.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI E NON FREQUENTANTI
Fabietti U., Storia dell'antropologia, Zanichelli, Bologna, 2020
Bargna I., a cura, Mediascapes. Pratiche dell'immagine e antropologia culturale, Mimesis, Milano, 2018
Bargna I,, Forme del sacro e arte contemporanea fra materiale e immateriale,
Antropologia, 6, 1, 2019
Bargna I., Collecting Practices in Bandjoun, Cameroon. Thinking about Collecting as a Research Paradigm, African Arts, 49, 2, 2016
Plattner S., A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art, American Anthropologist, 100, 2, 1988
Ai non frequentanti è richiesta inoltre la lettura di:
Geertz C., Mono globale, mondi locali, Il Mulino, Bologna, 2009
Class group/s taught in English
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
PART ONE: BUILDING AN ANTHROPOLOGICAL PERSPECTIVE The Anthropological Perspective The Ethnographic Method The Contributions of Anthropology to the Scientific Dialogue. The Concept of Culture. Globalization from a Cultural Perspective. Multiculturalism and Identity.
PART TWO: APPLYING ANTHROPOLOGICAL THEORIES Applied Anthropology Anthropology of Organizations and Cross-cultural Management Anthropology of Development and Cross-cultural Management Anthropology of Fashion Anthropology of Finance Anthropology of Art |
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
After successful completion of this course students will be able to:
- understand the complexity of contemporary world using the anthropological theories and methods;
- understand the impact of globalization on the selected topics: culture, organizations, international cooperation and development, finance, art;
- integrate cultural anthropology into an interdisciplinary approach;
- work, interact and communicate in intercultural contexts.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Place the anthropological conceptual tools in the context of the educational process, with particular reference to socio-cultural and artistic aspects as well as to inter-cultural communication.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Guest speaker's talks (in class or in distance)
- Case studies /Incidents (traditional, online)
DETAILS
- Attendance: some of the assigned readings feature a high degree of theoretical complexity. Therefore, students’ attendance is strongly recommended. No formal prerequisites are required. The lectures provide students the necessary background to understand the contents of the teaching materials.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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ATTENDING STUDENTS
Oral exam, (100% of the finale grade) based on open questions. It aims to assess the student's skills to elaborate the contents proposed by the course, discussed in class and analysed by the required readings. It verifies the ability to apply the theoretical contributions to case studies and to the topics selected by the course as well as to one's own educational and work projects.
NOT ATTENDING STUDENTS
Oral exam, (100% of the finale grade) based on open questions. It aims to assess the student's skills to elaborate the contents proposed by the required readings. It verifies the ability to apply the theoretical contributions to case studies and to the topics selected by the course as well as to one's own educational and work projects.
Teaching materials
ATTENDING STUDENTS
All reading materials will be provided by the instructor at the beginning pof the course and will be available on BBboard.
NOT ATTENDING STUDENTS
Not attending students should add to the readings for attending students the following text: Ingold T. 2018, Anthropology: Why It Matters, Polity Press, Cambridge.
Not attending students are invited to study the texts following the order suggested by the Syllabus