20480 - PERFORMANCE MEASUREMENT E CORPORATE STRATEGY - MODULO II (CORPORATE STRATEGY) / PERFORMANCE MEASUREMENT AND CORPORATE STRATEGY - MODULE II (CORPORATE STRATEGY)
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
GUIDO GIUSEPPE CORBETTA
Classe 1: GUIDO GIUSEPPE CORBETTA, Classe 2: PAOLO MOROSETTI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Conoscenze pregresse consigliate
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
Il corso si svolge nelle seguenti parti:
- Introduzione alla Corporate Strategy.
- Le risorse nella Corporate Strategy.
- Le decisioni di portfolio strategy.
- Le alternative di crescita: sviluppo interno, acquisizioni e alleanze.
- Proprietà e decisioni di parenting strategy.
- La trasformazione della Corporate Strategy.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Identificare i contenuti della Corporate Strategy suddivisi in portfolio strategy e parenting strategy.
- Riconoscere le diverse matrici di portafoglio per presentare e valutare la Corporate Strategy.
- Identificare i contenuti della Corporate Social Responsibility.
- Identificare le risorse di valore di un'azienda.
- Individuare il core business di un'azienda.
- Riconoscere i diversi possibili percorsi di crescita di un'azienda.
- Comprendere obiettivi e fasi delle operazioni di acquisizione e di alleanza
- Riconoscere i diversi assetti proprietari.
- Comprendere le principali regole per corporate governance e leadership efficaci.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Scegliere la Corporate Strategy più adatta alle risorse corporate di valore di un’impresa o di un gruppo.
- Applicare correttamente le diverse matrici di portafoglio per presentare e valutare la Corporate Strategy.
- Scegliere la strategia di crescità più adatta alle risorse aziendali e ai contesti economici e sociali.
- Realizzare una strategia di M&A e di alleanze.
- Realizzare un processo di cambiamento strategico.
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Testimonianze (in aula o a distanza)
- Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
- Lavori/Assignment individuali
- Lavori/Assignment di gruppo
DETTAGLI
Il corso si avvale di testimonianze relative a due temi specifici (M&A e alleanze strategiche, rapporti con il mercato finanziario) e al percorso di crescita con approccio sinergico-organizzativo o finanziario di un gruppo italiano di grandi dimensioni.
- La discussione dei casi avviene ponendo in anticipo alcune domande sulle quali gli studenti possano prepararsi. I casi, scritti per la maggior parte dai docenti del corso, vengono scelti proponendo una varietà di assetti proprietari, portfolio strategy e parenting strategy.
- Il lavoro di gruppo è assegnato a team di cinque studenti che devono analizzare la Corporate Strategy di un’azienda rispondendo ad alcune domande consegnate tempestivamente. I lavori vengono presentati durante le sessioni finali del corso.
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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STUDENTI FREQUENTANTI
Gli studenti che decidono di frequentare assiduamente il corso sono valutati come segue:
- Test online di valutazione individuale svolto a circa metà del corso volto alla verifica del grado di apprendimento delle conoscenze. Tale test è articolato unicamente in domande chiuse o multiple choice e avrà una durata massima di 20 minuti. Il test mira a verificare la capacità deglistudenti di comprendere i concetti chiave della prima metà del corso distinguendoli da altri simili (max 4 punti)
- Lavori di gruppo: ogni gruppo di studenti, composto da 5 studenti, è valutato sulla base di un lavoro collegiale di analisi e presentazione in aula di casi aziendali assegnati dai docenti. Il lavoro intende verificare la capacità degli studenti di applicare teorie e strumenti del corso a un caso aziendale specifico e di presentarli in modo efficace e sintetico (max 10 punti)
- Esame finale: 2 domande (max 17 punti). Una domanda fa riferimento a un caso non discusso in aula. L’altra domanda fa riferimento ai contenuti teorici del corso. Esame finale scritto. L'esame finale si propone di valutare sia le conoscenze di teorie e strumenti presentati che la loro applicazione a un caso aziendale non trattato durante il corso
STUDENTI NON FREQUENTANTI
Lavoro individuale su un caso assegnato dai docenti. Il lavoro intende verificare la capacità degli studenti di applicare teorie e strumenti del corso a un caso aziendale specifico
Esame finale come per gli studenti frequentanti più domanda su libro integrativo. L'esame finale si propone di valutare sia le conoscenze di teorie e strumenti presentati che la loro applicazione a un caso aziendale non trattato durante il corso
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI
Il materiale didattico del corso è costituito dal libro:
- G. CORBETTA, P. MOROSETTI, Le vie della crescita. Corporate strategy e diversificazione del business, Egea, Milano, 2018.
- Altri materiali che sono messi a disposizione sul sito del corso (Bboard platform).
STUDENTI NON FREQUENTANTI
Il materiale didattico del corso è costituito dal libro:
- G. CORBETTA, P. MOROSETTI, Le vie della crescita. Corporate strategy e diversificazione del business, Egea, Milano, 2018.
- P. PURANAM, B. VANNESTE, Corporate Strategy. Tools for analysis and decision - making, Cambridge University Press, Cambridge, 2016.
Class group/s taught in English
Suggested background knowledge
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
The course is structured in the following parts:
- Introduction to Corporate Strategy.
- Resources in Corporate Strategy.
- Portfolio strategy decisions.
- Growth alternatives: internal development, acquisitions, and alliances.
- Main characteristics and decisions of parenting strategy.
- Transforming Corporate Strategy.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Identify the contents of Corporate Strategy: portfolio strategy and parenting strategy.
- Recognize the different portfolio matrices that allow to present and evaluate Corporate Strategy.
- Recognize how to integrate Corporate Social Responsibility into Corporate Strategy.
- Identify and describe operational and financial synergies and valuable corporate resources.
- Identify the core business of a company or group.
- Recognize the growth paths of companies with a synergistic-organizational approach.
- Recognize the growth paths of companies with a financial approach.
- Distinguish the alternative approaches to growth as internal development, alliances, and acquisitions.
- Recognize the different implementation phases of M&A operations.
- Recognize the different implementation phases of strategic alliances.
- Recognize the impact of the geographical context in the Corporate Strategy.
- Distinguish the different ownership structures and identify their impact on Corporate Strategy choices.
- Recognize the different roles and functioning of boards of directors.
- Recognize the different roles and functioning of Corporate Headquarters.
- Recognize the positive and negative Leadership models.
- Describe the different phases of a company's strategic and organizational transformation.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Choose the Corporate Strategy that is best suited to a firm’s corporate resources.
- Apply the different portfolio matrices correctly to present and evaluate Corporate Strategy.
- Assess the corporate resources of a company or a group.
- Apply the possible different definitions of core business.
- Measure the conglomerate discount.
- Evaluate M&A transactions using the various tools presented in the course.
- Demonstrate recognition of the motivations of strategic alliances.
- Compare the advantages and disadvantages of the various ownership structures.
- Design an effective and efficient Board of Directors.
- Designing the structure of the Corporate Headquarters also according to the different modes of relationship between these and the individual business units.
- Compare the advantages and disadvantages of the different models of Leadership.
- Design a successful strategic and organizational transformation by overcoming resistance to change.
- Learn to work in a group of students defending opinions and learning from the opinions of others.
- Learn how to effectively present the set of slides related to the work of your team.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Guest speaker's talks (in class or in distance)
- Case studies /Incidents (traditional, online)
- Group assignments
DETAILS
Besides class lectures, the course includes guest lectures on specific themes.
- The discussion of cases revolves around discussion questions that allow students to prepare in advance. The cases are chosen with the aim of proposing a variety of ownership structures, portfolio strategy and parenting strategy. Depending on the contribution given by each student to the discussion of cases, at the end of the course an additional point is assigned in the final evaluation.
- The group work is assigned to teams of five students who have to analyze the Corporate Strategy of a company by answering some questions. The works are presented during the final sessions of the course.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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ATTENDING STUDENTS
Students who decide to attend the course assiduously are evaluated as follows:
- Online Individual Test. The test aims to verifiy the capability of the students to understand the key concepts of the course distinguish them from other similar concepts (max 4 points).
- Group work: each group of students is evaluated on the basis of a collective work of analysis and presentation in the classroom of business cases. The group work aims to check the capability of the students to apply theories and tools to one specific firm and to present them in a synthetic way(max 10 points).
- Written final exam: 2 open questions. The final exam aims to evalutate the understanding of the theoretical contents of the course and to apply them to one company (max 17 points).
NOT ATTENDING STUDENTS
The evaluation of students who choose the non-attending method is based on the same contents of the students attending.
- Unlike attending students, non-attending students are required to submit an individual work consisting of a Word document aimed at analyzing the case of a multi-business enterprise. Individual work must be delivered no later than one week before the date on which the final exam is to be held. It is the responsibility of the non-attending student to ask the subject matter of the individual work. The individual work aims to check the capability of the student to apply theories and tools to one specific firm (max 6 points).
- The final exam for non-attending students includes, in addition to what is expected for attending students, one question on an additional book. The finale exam aims to evaluate the understanding of the theoretical contents of the course and to apply them to one company (in total max 25 points).
Teaching materials
ATTENDING STUDENTS
- G. CORBETTA, P. MOROSETTI, Corporate Strategy for a sustainable growth, EGEA, 2020.
- Course materials on the course Bboard platform.
NOT ATTENDING STUDENTS
- G. CORBETTA, P. MOROSETTI, Corporate Strategy for a sustainable growth, EGEA, 2020.
- P. PURANAM, B. VANNESTE, Corporate strategy. Tools for analysis and decision making, Cambridge University Press, 2016.
- Course materials on the course Bboard platform.