Insegnamento a.a. 2006-2007

5004 - ECONOMIA DELLE AZIENDE E DELLE AMMINISTRAZIONI PUBBLICHE / PUBLIC MANAGEMENT


CLEA

Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
Vai alle classi/Go to class group/s: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
CLEA (6 cfu - I sem. - CC)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ELIO BORGONOVI

Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.) - 4 (I sem.) - 5 (I sem.) - 6 (I sem.) - 7 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: LUCA BUCCOLIERO, Classe 2: GIOVANNI FOSTI, Classe 3: GIOVANNI VALOTTI, Classe 4: FABRIZIO PEZZANI, Classe 5: FRANCESCO LONGO, Classe 6: ELIO BORGONOVI, Classe 7: FEDERICO LEGA


Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Nella societa' esiste una forte domanda di maggiore funzionalita' ed efficienza delle amministrazioni pubbliche e una loro azione piu' attiva nei processi di sviluppo economico e sociale. La liberalizzazione dei settori dei servizi pubblici, la privatizzazione della loro gestione (anche in forma mista pubblico-privato), il rafforzamento delle funzioni di indirizzo e controllo dei risultati da parte degli organi che "rappresentano la comunita'" sono indirizzi largamente condivisi. Anche l'integrazione europea richiede una maggiore omogeneizzazione di livelli di efficienza e funzionalita'  delle amministrazioni pubbliche.
In questo quadro il corso ha l'obiettivo di far comprendere le logiche strutturali di funzionamento delle amministrazioni pubbliche e, soprattutto, di mettere in evidenza i processi di riforma in atto e cosa  manager di impresa devono sapere sui processi decisionali del settore pubblico per interagire positivamente con esso. 


Programma sintetico del corso

Il corso propone, anche con la discussione di casi e di altro materiale tratto dalla realta' concreta, tre grandi blocchi di conoscenze, riguardanti rispettivamente:

  • le caratteristiche strutturali e funzionali delle Amministrazioni Pubbliche come rilevante variabile d'ambiente per le imprese;
  • i cambiamenti relativi all'affermarsi di un nuovo orientamento al cittadino/utente/cliente; 
  • le nuove relazioni con le imprese (programmazione concertata, sportello unico per le imprese, ecc.) e le modalita' di sviluppo del comparto non profit.

Nel corso e' prevista una classe con modalita' didattiche sperimentali parzialmente in distance learning concordate con la Maxwell School di Syracuse University (USA).


Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

Per i frequentanti 
Una prova intermedia in forma scritta a meta' corso e una seconda prova in forma orale a fine corso. 
Saranno presi in considerazione eventuali altri elementi di valutazione raccolti dai docenti durante lo svolgimento delle lezioni (per esempio partecipazione a cicli di testimonianze, svolgimento di ricerche, discussione di casi).

Per i non frequentanti
Esame in forma orale sul testo indicato.


Testi d'esame

  • E. BORGONOVI, Principi e sistemi aziendali per l'amministrazione pubblica, Milano, EGEA, 2005.
Testi d'esame & Articoli on line (verifica disponibilità in Biblioteca) / Exam textbooks & Online Articles (check availability at the Library)
Modificato il 15/06/2006 00:00

Classes: 8 (I sem.)
Instructors:
Class 8: VALENTINA MELE


Class group/s taught in English

Course Objectives

The main purpose of this course is to introduce students to basic principles and recent developments in the field of public management. Public sector is a crucial component of the business environment, as an economic actor, in terms of impacts on the private sector and in terms of impacts on the citizens' daily life. Public management has changed enormously in recent years as a result of reform initiatives in many countries. Therefore, this course will examine both empirical developments and new theories of public management with an international perspective. Through active participation in this course students should gain the theoretical foundation and the managerial skills needed to understand public sector organizations. The course will ultimately enable students to deal consciously with public administrations as individual citizens, as entrepreneurs, as private sector employees, as public sector consultants/suppliers or as public sector employees.


Course Content Summary

  • Public administration and globalization: emerging themes. Public Management and Governance. Public Management reforms and New Public Management
  • Public and private management: What's the difference?
  • The concept of citizenship and implications for public management. Business-Government relationships. The role and features of Non Profit Organizations.
  • The Diversity of Public Organizations: Typologies and Classifications.
  • Policy cycles and decision making in public sector: rationalism, incrementalism and garbage cans.
  • Planning & Control in the public sector.
  • Human Resource Management for government: peculiarities of public sector personnel .
  • Strategic Public Management.
  • Centralisation and decentralisation. Imitation or Innovation. Change Management in the Public Sector. Introduction to Electronic Government.
  • New Public Management in developing countries.


Detailed Description of Assessment Methods

Attending students

  • Partial exams
    There are two written partial exams, taking place respectively in November (1st partial exam) and in January (2nd partial exam).
    Students that attend lessons are strongly encouraged to take partial exams. In order to pass the partial exams students have to obtain an average of 18/30 and more than 15/30 in each single exam. You can not integrate the written exam with an oral exam. Those who pass only one test must sustain the general exam. Cum laude (lode) will be given to those that reach 31. 
  • Individual assignment 
    In addition to the written exam (either partial or general) attending students can decide to work on individual assignments. They are designed in order to keep students on track and to make them practice concepts and techniques of Public Management. They are included in the evaluation (30% of the final grade). Early in the course, the topic and contents of the individual assignments will be explained, and the instructions will be posted online. Individual assignments must be turned in printed and stapled, on the assigned day.

Non-attending students

  • General exam
    Consists of a written exam whose dates and time will be posted in the University exam timetable.

Textbooks

  • T. BOVAIRD, E. LOEFFLER (eds), Public Management and Governance, London, Routledge, 2003.
  • V. MELE, L. METCALFE, Innovation in Public Management and Governance, Course Collection, 2006.
Testi d'esame & Articoli on line (verifica disponibilità in Biblioteca) / Exam textbooks & Online Articles (check availability at the Library)
Last change 23/05/2006 00:00