20167 - PRODUCT INNOVATION AND MARKET CREATION / PRODUCT INNOVATION AND MARKET CREATION
MM
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology
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SALVATORE VICARI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Nonostante l'innovazione giochi un ruolo di primo piano per la conquista e il sostenimento del vantaggio competitivo, poche aziende hanno sviluppato in maniera adeguata la loro capacità di identificare, creare e sfruttare delle opportunità per innovare in maniera sistematica.
Perché alcune aziende sono sistematicamente più innovative di altre? Che tipo di capacità devono essere possedute? Queste problematiche vengono affrontate in questo corso.
Il corso fornisce un framework integrato e un insieme di strumenti idonei a configurare e gestire in maniera efficace le strategie, i processi, e le strutture organizzative necessarie ad innovare. In particolare, il corso sviluppa tanto la struttura concettuale necessaria alla comprensione della natura e delle caratteristiche di differenti tipologie di innovazione, quanto gli strumenti pratici necessari a costruire e gestire il processo di innovazione all'interno di un'organizzazione.
Programma sintetico del corso
La Strategia di Innovazione
- Le strategie di innovazione.
- Lo sviluppo di un nuovo prodotto come processo proattivo.
L' Identificazione delle Opportunità
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La definizione del mercato e la strategia di ingresso.
- La generazione delle idee: concetti e metodologie.
- Le mappe percettive e l'identificazione dei benefici chiave.
- Valutazione dei concetti.
Il Design e il Test del Prodotto
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Metodi e tecniche per l'esplicitazione dei bisogni dei clienti.
- I test di prodotto e di mercato.
La Realizzazione del Processo
- Aspetti organizzativi dell'innovazione.
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i non frequentanti
Prova scritta individuale.
Per i frequentanti
La valutazione finale degli studenti tiene conto di: partecipazione; soluzione e discussione di casi; prova scritta individuale.Testi d'esame
Per i frequentanti
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M. CRAWFORD, A. DI BENEDETTO, New Products Management, McGraw-Hill, International Edition, ultima edizione.
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Materiale didattico.
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Casi.
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Articoli.
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Appunti personali del corso.
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Personal case preparation material.
Si richiede conoscenza previa del seguente testo:
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J. TIDD, J. BESSANT, K. PAVITT, Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change, Chichester, Wiley & Sons, 2009, 4th ed.
Per i non frequentanti
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M. CRAWFORD, A. DI BENEDETTO, New Products Management, McGraw-Hill, International Edition, ultima edizione (tutti i capitoli).
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C. TERWIESCH, K. ULRICH, Innovation Tournaments: Creating and Selecting Exceptional Opportunities, Boston, MA, Harvard Business School Press, 2009 (tutti i capitoli).
Si richiede conoscenza previa del seguente testo:
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J. TIDD, J. BESSANT, K. PAVITT, Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change, Chichester, Wiley & Sons, 2005, 4th ed.
Class group/s taught in English
Course Objectives
Despite the relevance innovation has for organizational market success, few companies have mastered their ability to identify, create and exploit opportunities for innovation on a systematic basis. Why are some organizations routinely more innovative than others? What capabilities must be developed? These issues are explored in this course.
The course provides a set of integrated frameworks and tools to effectively design and manage the strategies, processes, and organizational structures required for innovation. It provides the conceptual tools to understand the nature and characteristics of different types of innovation, as well as practical insights on how to design and manage a new product development process.
Course Content Summary
Strategy for market creation innovation, basics of new product innovation process
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Defining innovation strategies;
- New product development as a proactive process.
Opportunities identification and concept generation; concept evaluation and testing
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Market analysis and identification of innovation opportunities;
- Idea generation: concept and tools
- Perceptual mapping and key benefits identification;
- Methods and tools for eliciting consumer needs;
- Concept evaluation.
New Product Design and Test
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New product design: concept and techniques;
- Product and market testing.
Process Implementation
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Organizing for new product development.
Detailed Description of Assessment Methods
For non attending students
Individual written exam.
Individual written exam.
For Attending students
Textbooks
For Attending
Required material:
Required material:-
M. CRAWFORD & A. DI BENEDETTO, New Products Management. McGraw-Hill, International Edition, most current edition
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Material handout
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Cases
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Articles
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Personal class notes
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Personal case preparation material
Note: It is assumed that students are familiar with the content of:
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J. TIDD, J. BESSANT,K. PAVITT, Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change. Chichester: Wiley & Sons, 2009, 4th ed.
Course Material: For Non attending
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M. CRAWFORD & A. DI BENEDETTO, New Products Management. McGraw-Hill, International Edition, most current edition (all chapters).
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C. TERWIESCH & K. ULRICH Innovation Tournaments: Creating and Selecting Exceptional Opportunities. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2009 (all chapters).
Note: It is assumed that students are familiar with the content of:
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J. TIDD, J. BESSANT, K. PAVITT, Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change, Chichester, Wiley & Sons, 2005, 4th ed.