30015 - MARKETING / MARKETING
CLEAM - BIEM - CLEF - BESS-CLES - WBB - BIEF
Dipartimento di Marketing / Department of Marketing
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ENRICO VALDANI
ENRICO VALDANI
Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.) - 4 (I sem.) - 5 (I sem.) - 6 (I sem.) - 7 (I sem.) - 8 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: DAVID MARIO DINO JARACH, Classe 2: ENRICO VALDANI, Classe 3: LUCA BUCCOLIERO, Classe 4: GIOVANNA PADULA, Classe 5: VALENTINA FORNARI, Classe 6: ROBERTA DE SANCTIS, Classe 7: CHIARA SOLERIO, Classe 8: ARIANNA BRIOSCHI
Classe 1: DAVID MARIO DINO JARACH, Classe 2: ENRICO VALDANI, Classe 3: LUCA BUCCOLIERO, Classe 4: GIOVANNA PADULA, Classe 5: VALENTINA FORNARI, Classe 6: ROBERTA DE SANCTIS, Classe 7: CHIARA SOLERIO, Classe 8: ARIANNA BRIOSCHI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Marketing significa apprendere cosa sia il valore, come esso si generi e come si trasferisca al cliente, in modo profittevole e sostenibile. Il Marketing è l’interfaccia professionale tra impresa-cliente e il ponte fra le varie funzioni aziendali (finanza, R&D, produzione, risorse umane). Ponendo il cliente al centro dei processi aziendali, il Marketing contribuisce allo sviluppo economico, sociale e culturale della collettività, delle imprese e delle persone.
La struttura del corso ripercorre il flusso di valore dall’impresa al cliente, attraverso tre passaggi fondamentali:
- Upstream Marketing: la ricerca delle fonti del valore. Analisi del valore per il cliente e dell’ambiente competitivo.
- Downstream Marketing: la generazione del valore:
- Progettazione, creazione e trasferimento di valore al cliente;
- Innovazione del valore: attivazione di nuovi mercati e nuove proposizioni di valore.
- Marketing dashboard: le metriche per misurare i risultati e i contributi degli investimenti di Marketing.
- Distinguere le peculiarità del Marketing e il suo contributo per la generazione di valore per l’impresa, per il cliente e la società.
- Condividere la centralità del cliente quale filosofia gestionale strategica per l’azienda.
- Comprendere il metodo strategico e gli strumenti operativi del Marketing.
- Sperimentare l’applicazione degli strumenti gestionali del Marketing.
- Individuare percorsi di futuro approfondimento nel Marketing e di crescita professionale nell’ambito del Marketing.
Risultati di Apprendimento Attesi
Programma sintetico del corso
- Il valore dell’orientamento al mercato.
- Customer Insight: processo di acquisto e comportamento di consumo.
- Market Sensing: la segmentazione del mercato, competitive intelligence e posizionamento competitivo, ricerche qualitative e quantitative di marketing.
- Generare valore per il futuro: analisi dei trend, sviluppo di nuovi prodotti e servizi, green marketing e marketing sostenibile.
- Generare valore per il cliente: manovre di marketing, Customer Value Proposition, product management, price management, brand management.
- Comunicare valore al cliente: comunicazione di marketing, etica della comunicazione.
- Trasferire valore al cliente: retailing, multichannel management, e-commerce.
- Marketing dashboard: piano di marketing e marketing metrics.
Modalità didattiche
Modalità di accertamento dell'apprendimento
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i Frequentanti e Non frequentanti:
L’esame può essere sostenuto in modalità applicata (frequentanti) ed autodidatta (non frequentanti).
I discenti sono valutati attraverso una prova scritta finale, con domande aperte e a risposta multipla. Le prove per le due modalità d’esame sono diverse e basate sui capitoli indicati nel syllabus ufficiale. Non è prevista una prova integrativa orale.
L’esame può essere sostenuto in modalità applicata (frequentanti) ed autodidatta (non frequentanti).
I discenti sono valutati attraverso una prova scritta finale, con domande aperte e a risposta multipla. Le prove per le due modalità d’esame sono diverse e basate sui capitoli indicati nel syllabus ufficiale. Non è prevista una prova integrativa orale.
- Per quanti sostengono l’esame in modalità applicata è obbligatoria, durante il corso, la partecipazione ad un business game, le cui modalità operative sono dettagliatamente illustrate nel syllabus. Il voto finale in trentunesimi è determinato dalla media del voto della prova scritta finale (50%) e di quello conseguito nel business game determinato sulla base della classifica e della qualità del team report (50%). Il syllabus ufficiale costituisce l’unico riferimento per la comprensione delle modalità d’esame e per la preparazione dello stesso.
Testi d'esame
Per i frequentanti e non frequentanti:
- E. VALDANI, Marketing@Bocconi, Milano, EGEA, 2016, (i capitoli richiesti a chi sostiene l’esame in modalità applicata (frequentanti) ed in modalità autodidatta (non frequentanti) sono indicati nel syllabus ufficiale che costituisce l’unico riferimento per la preparazione dell’esame).
Modificato il 13/06/2016 12:29
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ZEHRA GULEN SARIAL ABI
ZEHRA GULEN SARIAL ABI
Instructors:
Class 31: ROBERTA DE SANCTIS, Class 32: ZACHARY ESTES, Class 34: IOANNIS EVANGELIDIS
Class 31: ROBERTA DE SANCTIS, Class 32: ZACHARY ESTES, Class 34: IOANNIS EVANGELIDIS
Class group/s taught in English
Course Objectives
The course is designed to provide a broad understanding of marketing management and the role of marketing in the society. The course has two main purposes: first, it drives participants to understand the basic principles of marketing; second, it offers attendees with models and tools to manage the exchange process between firms and customers.
The course provides students with a learning experience reflecting the true marketing management process existing within firms.
Consistently, the first part of the course is dedicated to the diagnostic nature of marketing activity. Here, the course is a walk through the main strategic decisions falling under the marketing domain: developing marketing strategies and plans, capturing marketing insights, understanding consumer and business markets, and identifying targets and segments.
The second section of the course is focused on the implementation side of the marketing, where main strategic policies are concretely realized and oriented to the market: it mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.
The course provides students with a learning experience reflecting the true marketing management process existing within firms.
Consistently, the first part of the course is dedicated to the diagnostic nature of marketing activity. Here, the course is a walk through the main strategic decisions falling under the marketing domain: developing marketing strategies and plans, capturing marketing insights, understanding consumer and business markets, and identifying targets and segments.
The second section of the course is focused on the implementation side of the marketing, where main strategic policies are concretely realized and oriented to the market: it mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.
Intended Learning Outcomes
Course Content Summary
- Developing Marketing Strategies and Plans.
- Gathering Information and Scanning the Environment.
- Market Research.
- Consumer Markets and Consumer Buying Behavior.
- Business Markets and Business Buying Behavior.
- Identifying Targets and Segments.
- Branding.
- Setting Product Strategy.
- Designing and Managing Services.
- Pricing.
- Managing Retailing, Wholesaling, and Logistics.
- Designing and Managing Integrated Marketing Communications.
- Social Responsibility and Ethics.
Teaching methods
Assessment methods
Detailed Description of Assessment Methods
For attending students:
- Case Report (10%)
- Group project (50%)
- Final written exam (40%)
- Final written Exam.
Textbooks
Attending students:- P.T. KOTLER, Principles of Marketing: Global Edition, Pearson Higher Education, 16th. Ed.
- Additional cases to be announced and distributed in class.
- P.T. KOTLER, G. ARMSTRONG, Principles of Marketing: Global Edition, Pearson Higher Education 16th Ed.
Last change 21/03/2016 12:31
CLEF (6 cfu - I sem. - OP | SECS-P/08) - BESS-CLES (6 cfu - I sem. - OP | SECS-P/08) - WBB (6 cfu - I sem. - OBCUR | SECS-P/08) - BIEF (6 cfu - I sem. - OP | SECS-P/08)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ZEHRA GULEN SARIAL ABI
ZEHRA GULEN SARIAL ABI
Class group/s taught in English
Course Objectives
The course is designed to provide a broad understanding of marketing management and the role of marketing in the society. The course has two main purposes: first, it drives participants to understand the basic principles of marketing; second, it offers attendees with models and tools to manage the exchange process between firms and customers.
The course provides students with a learning experience reflecting the true marketing management process existing within firms.
Consistently, the first part of the course is dedicated to the diagnostic nature of marketing activity. Here, the course is a walk through the main strategic decisions falling under the marketing domain: developing marketing strategies and plans, capturing marketing insights, understanding consumer and business markets, and identifying targets and segments.
The second section of the course is focused on the implementation side of the marketing, where main strategic policies are concretely realized and oriented to the market: it mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.
The course provides students with a learning experience reflecting the true marketing management process existing within firms.
Consistently, the first part of the course is dedicated to the diagnostic nature of marketing activity. Here, the course is a walk through the main strategic decisions falling under the marketing domain: developing marketing strategies and plans, capturing marketing insights, understanding consumer and business markets, and identifying targets and segments.
The second section of the course is focused on the implementation side of the marketing, where main strategic policies are concretely realized and oriented to the market: it mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.
Course Content Summary
- Developing Marketing Strategies and Plans.
- Gathering Information and Scanning the Environment.
- Market Research.
- Consumer Markets and Consumer Buying Behavior.
- Business Markets and Business Buying Behavior.
- Identifying Targets and Segments.
- Branding.
- Setting Product Strategy.
- Designing and Managing Services.
- Pricing.
- Managing Retailing, Wholesaling, and Logistics.
- Designing and Managing Integrated Marketing Communications.
- Social Responsibility and Ethics.
Detailed Description of Assessment Methods
Attending students:- Final Exam (40%)
- 3 Cases (3 hand ins) (10% each = 30%)
- 1 Final Group Project (Marketing Plan) (30%)
- Final Exam (100%)
Textbooks
Attending students:- P.T. KOTLER, G. ARMSTRONG, Principles of Marketing: Global Edition, Pearson Higher Education,16th Ed.
- Additional cases to be announced and distributed in class.
- P.T. KOTLER. G. ARMSTRONG, Principles of Marketing: Global Edition, Pearson Higher Education, 16th Ed.
Last change 20/04/2016 16:45