30012 - STRATEGIA COMPETITIVA / BUSINESS STRATEGY
CLEAM - CLEF - BESS-CLES - BIEF - BIEM - BIG - CLMG - WBB
Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology
La classe 33 e' riservata agli studenti in scambio (incoming)
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
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Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
GIORGIO INVERNIZZI
GIORGIO INVERNIZZI
Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.) - 4 (I sem.) - 5 (I sem.) - 6 (I sem.) - 7 (I sem.) - 8 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: FEDERICO VISCONTI, Classe 2: PAOLO RUSSO, Classe 3: IRENE DAGNINO, Classe 4: ANTONELLO GARZONI, Classe 5: ESTHER ROCA BATLLORI, Classe 6: GIORGIO INVERNIZZI, Classe 7: GIORGIO INVERNIZZI, Classe 8: ANTONELLO GARZONI
Classe 1: FEDERICO VISCONTI, Classe 2: PAOLO RUSSO, Classe 3: IRENE DAGNINO, Classe 4: ANTONELLO GARZONI, Classe 5: ESTHER ROCA BATLLORI, Classe 6: GIORGIO INVERNIZZI, Classe 7: GIORGIO INVERNIZZI, Classe 8: ANTONELLO GARZONI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso si propone di introdurre lo studente alla problematica strategica delle aziende a livello di singola area strategica di attività. Le domande fondamentali intorno a cui esso è progettato sono le seguenti: perché l'azienda ha successo? Come l'azienda lo ha costruito nel tempo? Il successo di oggi può essere mantenuto in futuro? Come un'azienda, oggi in difficoltà, può reinserirsi in un sentiero di crescita profittevole? Tali domande sono evocative del sentiero di sviluppo didattico del corso, che intende mettere in relazione la dimensione statica della strategia competitiva con quella dinamica, per cogliere il potenziale esplicativo e di comportamento manageriale che essa contiene.
Risultati di Apprendimento Attesi
Programma sintetico del corso
Strategia e performance
- La strategia aziendale: definizioni a confronto.
- L'individuazione dell'assetto strategico dell'impresa.
- Le determinanti della redditività operativa.
- La valutazione della formula imprenditoriale.
- La gestione strategica.
Strategia competitiva
- L'analisi della struttura del settore.
- La mappa del sistema delle attività: le attività correnti e quelle di set up.
- Le risorse aziendali nella sostenibilità del vantaggio competitivo.
- Costruire e sostenere un vantaggio competitivo di prezzo.
- Le strategie incentrate sul vantaggio di costo.
Dinamica strategica
- L'analisi della evoluzione del settore.
- L'analisi dinamica delle risorse.
- La dinamica competitiva.
- L'innovazione strategica.
Valutazione della strategia
- Principi e strumenti.
Modalità didattiche
Modalità di accertamento dell'apprendimento
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti
La prova di esame si svolge in forma scritta nel primo e secondo appello. Solo per i frequentanti, e limitatamente al terzo e quarto appello, la prova di esame si svolge in forma orale secondo le modalità illustrate in aula.
Per i non frequentanti
(e per tutti gli studenti fuori corso del codice 30012 e dei codici 459-748-4061-5084-6115-6295)
La prova di esame è sempre in forma scritta.
Per il volume di Coda, Invernizzi, Russo (CIR) si tratterà di 30 domande a risposta chiusa e di una domanda a risposta aperta; mentre per il testo di J. Perfetti si tratterà di una domanda a risposta aperta. Esempi di domande a risposta chiusa e aperta sono pubblicati sulla piattaforma e-learning, nella home page del corso. Per l'attivazione dell'accesso all'e-learning gli studenti non frequentanti devono inviare una mail di richiesta alla segreteria del corso: mariangela.garanzini@unibocconi.it
La prova di esame si svolge in forma scritta nel primo e secondo appello. Solo per i frequentanti, e limitatamente al terzo e quarto appello, la prova di esame si svolge in forma orale secondo le modalità illustrate in aula.
Per i non frequentanti
(e per tutti gli studenti fuori corso del codice 30012 e dei codici 459-748-4061-5084-6115-6295)
La prova di esame è sempre in forma scritta.
Per il volume di Coda, Invernizzi, Russo (CIR) si tratterà di 30 domande a risposta chiusa e di una domanda a risposta aperta; mentre per il testo di J. Perfetti si tratterà di una domanda a risposta aperta. Esempi di domande a risposta chiusa e aperta sono pubblicati sulla piattaforma e-learning, nella home page del corso. Per l'attivazione dell'accesso all'e-learning gli studenti non frequentanti devono inviare una mail di richiesta alla segreteria del corso: mariangela.garanzini@unibocconi.it
Testi d'esame
Per i frequentanti
- G. INVERNIZZI (a cura di), Strategie Competitive, Milano, McGraw-Hill, 2014, escluse le appendici A, B e C.
- I. DAGNINO (a cura di), Strategia e Politica Aziendale - Casi, Milano, Egea, 2008.
Per i non frequentanti
(e per tutti gli studenti fuori corso del codice 30012 e dei codici 459-748-4061-5084-6115-6295):
- V. CODA, G. INVERNIZZI, P. RUSSO, La strategia aziendale, Milano, McGraw-Hill, 2017.
- J. PERFETTI, L'impresa concentrica: strategie competitive ai tempi del caos, Milano, McGraw-Hill, 2016.
Modificato il 23/03/2017 10:40
CLEF (6 cfu - II sem. - OP | SECS-P/07) - BESS-CLES (6 cfu - II sem. - OP | SECS-P/07) - BIEF (6 cfu - II sem. - OBCUR | SECS-P/07) - BIEM (6 cfu - II sem. - OB | SECS-P/07) - BIG (6 cfu - II sem. - OP | SECS-P/07)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
MARCO TORTORIELLO
MARCO TORTORIELLO
Instructors:
Class 15: MARCO TORTORIELLO, Class 16: MYRIAM MARIANI, Class 17: GIOVANNI BERTI, Class 18: NILANJANA DUTT, Class 31: ANDREA FOSFURI, Class 32: MARCO TORTORIELLO
Class 15: MARCO TORTORIELLO, Class 16: MYRIAM MARIANI, Class 17: GIOVANNI BERTI, Class 18: NILANJANA DUTT, Class 31: ANDREA FOSFURI, Class 32: MARCO TORTORIELLO
Class group/s taught in English
Course Objectives
The focus of this course is on how managers could enhance and sustain superior business performance by making sound strategic decisions. The course covers analytical and conceptual models that help in the development of strategic thinking. The main goal of the course is, in fact, to improve students’ analytical skills and to foster the development of strategic thinking.
Intended Learning Outcomes
Course Content Summary
- What is strategy?
- Industry Analysis.
- The internal sources of competitive advantage.
- Differentiation vs cost strategies.
- Growth strategies.
- Diversification: the scope of the firm.
- Vertical integration.
- Strategy implementation.
Teaching methods
Assessment methods
Detailed Description of Assessment Methods
For attending students
The final grade consists of these elements:
The final grade consists of these elements:
- Final individual exam, evaluated on the basis of points attributed to each question, weighted for importance. The individual exam(s) are held in class, with closed books.
- Additional points can be earned from teamwork during class hours.
- Final individual exam, evaluated on the basis of points attributed to each question, weighted for importance. The individual exam(s) are held in class, with closed books. A sufficient grade in the individual exam is required in order to pass the course.
Textbooks
- R. GRANT, Contemporary Strategy Analysis, Wiley, 2016, 9th edition, chapters, 1-16.
- Case studies available on blackboard.
For non attending students
- R.GRANT, Contemporary Strategy Analysis, Wiley, 2016, 9th edition, chapters, 1-16.
Last change 09/05/2017 12:09
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
MARCO TORTORIELLO
MARCO TORTORIELLO
Class group/s taught in English
Course Objectives
This course is designed to expose students to fundamental and advanced topics in business strategy and enable them to analyze business situations from the point of view of the practicing general manager. General managers engage in identifying opportunities and threats in the competitive environment, developing and allocating critical resources, and interacting with competitors. They also identify opportunities for forming strategic alliances, and plan how to create and capture value from alliances, especially when collaborating with competitors. The course will also reveal how managers should negotiate alliance agreements and govern the firm’s alliance portfolio.
Course Content Summary
• What is strategy?• Industry analysis
• Competitive dynamics and co-opetition
• Cost leadership
• Differentiation advantage
• Creating value from resources and capabilities
• Sustainability of competitive advantage
• Motivation for alliance formation
• Selecting the right partners
• Creating and capturing value from alliances
• Collaborating with competitors
• Negotiating and governing alliances
• Managing alliance portfolios.
Detailed Description of Assessment Methods
For Attending students:The final grade will consist of these elements:
- Class attendance is mandatory. Students are allowed to miss only one session. 20% of the grade is based on class participation, with 80% of the grade based on five group case analyses. There is no exam.
- An individual project involving analysis of the competitive environment and the internal organization of a real company. The grade will be based on an oral presentation of the project following the conclusion of the course. A sufficient grade in the project is required in order to pass the course.
Textbooks
For attending students• R. GRANT, Contemporary Strategy Analysis, 8th edition.
• Additional readings and case studies available on the Blackboard platform.
For non attending students
• R. GRANT, Contemporary Strategy Analysis, 8th edition.
Last change 16/05/2017 16:32