20148 - BUSINESS HISTORY / BUSINESS HISTORY
M
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
Class group/s taught in English
The course focuses on the evolution of the industrial firm during the past two centuries, using a long term perspective that emphasizes continuity and change, technological discontinuities and socio-economic transformations - all seen as factors that have a strong influence on companies' strategies and structures.
The modern industrial corporation is studied in a wide comparative perspective centered on the three macro-regions of the world economy: the United States, Europe and Asia. Case studies are discussed with special attention to the evolution of the Italian corporate environment thus putting the development of the Italian economy within the broader picture of economic globalization.
- Issues and problems. The evolution of business history between enterprise and entrepreneurship.
- The company in the first industrial revolution: technology and society in front of the factory.
- The emergence and consolidation of big business. Reflections on structures and strategies.
- National patterns in the spread of big business.
- Regional variations between state and market: United States, Europe, Japan.
- The company in the age of the narrow space: from World War II to the Third Industrial Revolution.
- The age of globalization: new forms, new challengers.
No partial exams are scheduled.
-
F. Amatori, A. Colli, Business History: complexities and comparisons, Routledge 2010.
Classe 31: GIUSEPPE BERTA, Classe 32: MARIO PERUGINI, Classe 33: MARINA NICOLI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
- Comprendere, attraverso un approccio dinamico e comparativo, le dinamiche di continuità e cambiamento che influenzano le scelte imprenditoriali.
- Sottolineare il rilievo di inerzie e rigidità in seno ai processi decisionali, soprattutto in situazioni di incertezza e complessità.
- Enfatizzare il ruolo dei contesti nazionali nel fornire le opportunità e nel porre vincoli all’azione delle imprese e degli imprenditori.
- Identificare e gestire, in una prospettiva di lungo periodo, i tornanti critici nei sentieri di sviluppo di un’impresa. Valutare criticamente le scelte imprenditoriali in rapporto a variabili di natura spazio-temporale, tecnologica e culturale che contribuiscono a condizionarne la fisionomia.
-
Temi e problemi. La storia d’impresa tra evoluzione dell’impresa e dell’imprenditorialità.
-
L’impresa nella prima rivoluzione industriale: tecnologia e società di fronte alla fabbrica.
-
La nascita e il consolidamento della grande impresa. I riflessi sulle strutture e sulle strategie. Pattern nazionali nella diffusione della grande impresa.
-
Varianti regionali tra Stato e mercato: Stati Uniti, Europa, Giappone.
-
L’impresa nell’età dello spazio stretto: dalla seconda guerra mondiale alla terza rivoluzione industriale.
-
Gli anni della globalizzazione: nuove forme, nuovi sfidanti.
Non sono previste prove parziali.
-
F. Amatori, A. Colli, Storia d'impresa: complessità e comparazioni, Milano, Bruno Mondadori, 2011.
Valido sia per i frequentanti che non frequentanti.