Insegnamento a.a. 2013-2014

20158 - ORGANIZZAZIONE D'IMPRESA / ORGANIZATION


M - IM

Dipartimento di Management e Tecnologia / Department of Management and Technology


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
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M (6 cfu - I sem. - OB  |  SECS-P/10)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
GIUSEPPE SODA

Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.) - 4 (I sem.) - 5 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: LEONARDO CAPORARELLO, Classe 2: GIUSEPPE SODA, Classe 3: DIEGO CAMPAGNOLO, Classe 4: VINCENZO MORABITO, Classe 5: ROSSELLA CAPPETTA


Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

Il corso di organizzazione d'impresa ha l'obiettivo di costruire una piattaforma di conoscenze attraverso cui poter riconoscere, analizzare e risolvere un problema organizzativo generale così come aspetti più specifici. Questa piattaforma è articolata su una complessa varietà di conoscenze, in particolare: la progettazione delle strutture e dei meccanismi organizzativi, il governo dei processi di trasformazione, crescita e crisi, la creazione di condizioni strutturali di efficienza.


Programma sintetico del corso

  • Le basi organizzative del vantaggio competitivo
  • Organizzazione e Stakeholders
  • Sfide di design organizzativo
  • Progettare l'organizzazione d'impresa
  • Progettare i confini dell'impresa e i network interorganizzativi
  • Governare cultura ed etica dell'organizzazione
  • Governare la relazione tra strategia e organizzazione
  • Nascita, crescita, sviluppo e declino organizzativo
  • Organizzare per l'innovazione e il cambiamento

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

Per i frequentanti

Prova scritta finale: 100%
La prova scritta è articolata in tre parti:

  1. Una sezione di domande aperte;
  2. Un caso da risolvere
  3. Mini-Casi e esercizi.


Per i non frequentanti
Una prova scritta articolata su Casi, Esercizi e domande aperte sui testi:

  • G. Jones, Organizzazione: teoria, progettazione, cambiamento, Edizione italiana a cura di G. Soda, Egea, 2013 (tutti i capitoli, compresi i casi). 
  • G. Soda (a cura di), "L’organizzazione Strategica",  Dispensa, Egea, 2013/2014.

 La prova scritta è articolata su casi e domande aperte. 


Testi d'esame

Per i non frequentanti

  • G. Jones, Organizzazione: teoria, progettazione, cambiamento, Edizione italiana a cura di G. Soda, Egea 2012 (tutti i capitoli compresi i casi).
  • G. Soda (a cura di), "L’organizzazione Strategica", Dispensa, Egea, 2013/2014.

Per i frequentanti

  • G. Jones, Organizzazione: teoria, progettazione, cambiamento, Edizione italiana a cura di G. Soda, Egea 2012, con particolare riferimento ai capitoli indicati nel programma.
  • G.Soda (a cura di), "L’organizzazione Strategica", Dispensa, Egea, 2013/2014.

Altro materiale didattico complementare e di approfondimento distribuito attraverso la piattaforma elettronica Learning Space.

Testi d'esame & Articoli on line (verifica disponibilità in Biblioteca) / Exam textbooks & Online Articles (check availability at the Library)
Modificato il 29/03/2013 14:54
IM (6 cfu - I sem. - OB  |  ING-IND/35)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
FRANCESCA PRANDSTRALLER

Classes: 6 (I sem.) - 7 (I sem.)
Instructors:
Class 6: FRANCESCA PRANDSTRALLER, Class 7: FRANCESCA PRANDSTRALLER


Class group/s taught in English

Course Objectives

Modern organizations carry out almost every task that we need in order to function as a society, from education, to healthcare, to security, to the production of goods and services. Many of the achievements of our world would not have been possible without a sophisticated understanding of how to organize vast amounts of resources and the efforts of vast numbers of people in order to carry out complex tasks. Symmetrically, many of the failures and disasters of modern society are the failures and disasters of organizations. The objective of this course is to give students the fundamental tools to understand how organizations operate, how they can be designed to achieve their goals, and what are the processes and the phenomena that affect their functioning. Some of them can be designed, but others can only be influenced. We do this by combining a rigorous theoretical approach with the discussion of cases, simulations and exercises that enable students to gain a solid understanding and command of the complexities of modern organizations, with a particular emphasis on the specificities of organizations operating in an international context and on the HR management policies of international assignees.


Course Content Summary

Designing organizational structures:
  • differentiation, integration, centralization, standardization, authority and control
  • basic organizational structure
  • structure of international firms
  • coordinating work by strategic linking
  • selection, training, compensation and career paths of internatinal human resources

Power and politics in organizations:

  • the role of social networks
  • conflict
  • aligning people's interests
  • power and influence

Culture:

  • organizational culture
  • the role of national culture
  • cultural adjustment in international assignments

Detailed Description of Assessment Methods

Final grade for attending students will be determined as follows:
  • Final exam (written) 70 %
  • Class participation and assignments 30 %

Final grade for non-attending students will be determined as follows:
  • Final exam (written) 100 %

The exam will consist of a case with 2 to 5 open, short-essay questions. The exam will be based on:
  • Readings listed in the syllabus and available through CourseReserve
  • Cases discussed in class and available through CourseReserve
  • All other material distributed during classes or made available on the course e-learning space, unless otherwise specified.

The case material for the exam will be the same for attending and non-attending students. The exam questions, however, will be different. To compensate for their lack of contributions during class discussions and class assignments, non-attending students will receive exam questions that require them to explain, apply, and evaluate more concepts and theories from the course than attending students. Non-attending students will also be asked to provide a systematic comparison of conflicting theoretical perspectives in the final exam.

Textbooks

  • There is no textbook in this course but only readings listed in the syllabus and available through Course Reserve
  • Cases discussed in class and available through Course Reserve
  • All other material distributed during classes or made available on the course e-learning space, unless otherwise specified.
Testi d'esame & Articoli on line (verifica disponibilità in Biblioteca) / Exam textbooks & Online Articles (check availability at the Library)
Last change 17/07/2013 12:03