Insegnamento a.a. 2017-2018
20214 - FINANCIAL REPORTING AND ANALYSIS / FINANCIAL REPORTING AND ANALYSIS
CLEFIN-FINANCE
Dipartimento di Accounting / Department of Accounting
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CLEFIN-FINANCE (6 cfu - I sem. - OB | SECS-P/07)
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso si propone di fornire le competenze necessarie per comprendere, analizzare e interpretare bilanci sia individuali sia di gruppo. I contenuti sono progettati principalmente per coloro che prevedono di utilizzare le informazioni di bilancio nel proprio ambito professionale, e in particolar modo per coloro che intendono operare come analisti finanziari.
La conoscenza della terminologia e degli strumenti di base della contabilità e del bilancio è fortemente consigliata.
Nel corso si fa costante riferimento sia ai principi nazionali sia ai principi internazionali (IAS/IFRS), evidenziandone analogie e differenze. Le principali problematiche di reporting e valutazione introdotte dai principi internazionali sono particolare oggetto di attenzione, al fine di fornire agli studenti gli strumenti necessari per una migliore comprensione dei bilanci redatti secondo tali standard e per una più efficace analisi della earnings quality.
Risultati di Apprendimento Attesi
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Conoscenza e comprensione
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di:
Comprendere i contenuti dei bilanci di impresa e di gruppo (redatti in base ai principi contabili italiani, internazionali e statunitensi) e conoscere i metodi e gli strumenti di analisi di bilancio.
Capacita' di applicare conoscenza e comprensione
Al termine dell'insegnamento, lo studente sarà in grado di:
Leggere e analizzare criticamente i bilanci d'impresa e di gruppo, utilizzando le tecniche di riclassificazione e di analisi per indici, nonche' le tecniche di analisi della earnings quality. Conoscere il contenuto delle principali differenze tra IAS/IFRS e principi contabili italiani e statunitensi, ai fini di una completa lettura di bilanci di gruppi multinazionali.
Programma sintetico del corso
In breve, il corso affronta i seguenti argomenti
- L'analisi di bilancio: finalità e strumenti.
- Principali problematiche di reporting e valutazione introdotte dai principi internazionali e confronto con i principi nazionali.
- La valutazione della earnings quality.
- Problematiche di costruzione e di analisi del bilancio consolidato secondo i principi nazionali e internazionali.
Modalità didattiche
Clicca qui per visualizzare le modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Testimonianze esterne (in aula o a distanza)
- Esercitazioni in aula
- Discussioni di teorie e/o casi di studio (in aula o a distanza)
- Presentazioni orali di lavori individuali o di gruppo
- Assignment di gruppo
Modalità di accertamento dell'apprendimento
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Gli studenti devono svolgere un compito di gruppo sulle analisi di bilancio. Il lavoro di gruppo è valutato e influisce sul voto totale. L'esame finale è in forma scritta.
Testi d'esame
- Lucidi.
- Note didattiche.
- Casi.
- Esercizi aggiuntivi preparati dai docenti e disponibili sull’e-Learning.
Modificato il 17/05/2017 16:23
Classes:
16 (I sem.) -
17 (I sem.)
Class group/s taught in English
Course Objectives
The main objective of this course is to develop participants' skills in understanding, analysing and interpreting individual and consolidated financial statements. Contents are designed primarily for those who expect to be users of financial statements as part of their professional responsibilities, in particular for those aiming at operating as financial analysts in different forms of financial institutions. Students are expected to already know the basic terminology and the essential financial accounting concepts and tools.
References are made to international standards (IAS/IFRS) and whenever needed to US GAAP. Main reporting and valuation issues introduced by the international accounting standards are presented and discussed, in order to give students the necessary knowledge to understand and analyse financial statements prepared according to such standards and to assess earnings quality.
Intended Learning Outcomes
Click here to see the ILOs of the course
Knowledge and understanding
At the end of the course student will be able to do:
Understand companies' and groups' financial statements (prepared both according to Italian, international accounting standards - IAS/IFRS and USA Generally Accepted Accounting Principles - GAAPs) and know financial statement analysis tools and methods.
Applying knowledge and understanding
At the end of the course student will be able to do:
Read and critically analyze individual companies' and groups' financial statements, using reformulation and ratio analysis tools along with earnings quality analysis techiniques.
Understanding the main differences among IAS/IFRS, Italian and USA GAAPs, especially important to read and analyze multinational groups Financial statements.
Course Content Summary
In short, the course addresses the following main issues:
- Financial statement analysis: purposes and tools.
- Major reporting and valuation issues in international accounting standards and comparison with US GAAP.
- Earnings quality assessment.
- Reporting and analysis issues related to consolidated financial statements according to international accounting standards (IAS/IFRS).
Teaching methods
Click here to see the teaching methods
- Face-to-face lectures
- Guest speaker's talks (in-class or in distance)
- In-class exercises
- Theories and/or case studies discussions (in-class or in distance)
- Oral presentations of individual/group assignments
- Group assignments
Detailed Description of Assessment Methods
Students are required to work on a group assignment on financial statement analysis. The group assignment is evaluated and contributes to the final grade. The final exam is written.
Textbooks
- Teaching notes, cases and exercises prepared by instructors and available on e-Learning.
- A textbook on consolidated financial statements (to be indicated by the instructors at the beginning of the course).
Last change 17/05/2017 16:26