Info
Foto sezione
Logo Bocconi

Insegnamento a.a. 2006-2007

8030 - BUSINESS - GOVERNMENT RELATIONS (RELAZIONI PUBBLICO-PRIVATO) / BUSINESS - GOVERNMENT RELATIONS


M-LS
Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences


Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below

Vai alle classi/Go to class group/s: 1 - 2 - 3 - 4

M-LS (6 cfu - I sem. - CC)
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ELIO BORGONOVI

Classi: 1 (I sem.) - 2 (I sem.) - 3 (I sem.)
Docenti responsabili delle classi:
Classe 1: ELIO BORGONOVI, Classe 2: LUCA BUCCOLIERO, Classe 3: FABIO MICHELE AMATUCCI

Classe/i impartita/e in lingua italiana

Obiettivi formativi del corso

L'interdipendenza tra imprese ed amministrazioni pubbliche e' un fattore cruciale nell'evoluzione delle economie moderne, e costituisce una variabile critica nella competizione internazionale. Saper cogliere le caratteristiche dell'interazione tra pubblico e privato rappresenta pertanto un elemento fondamentale nella formazione di un manager moderno. L'importanza di tali competenze e' ulteriormente accentuata dalla globalizzazione, che richiede di comprendere i processi decisionali delle due classi di attori in contesti istituzionali molto diversi. Gli obiettivi del corso sono pertanto:

  • comprendere l'evoluzione nel tempo delle relazioni tra imprese e amministrazioni pubbliche, con particolare attenzione per il ruolo dello Stato nella promozione dell'imprenditorialita';
  • cogliere come tali relazioni influenzano sia le strategie e le performance delle imprese che i processi di formulazione ed implementazione delle politiche pubbliche;
  • sviluppare la capacita' di gestire tali relazioni in modo efficace, soprattutto a livello internazionale.

Programma sintetico del corso
  • Il quadro generale per la lettura dell'interazione tra imprese ed amministrazioni pubbliche: dalla contrapposizione alla cooperazione alla partnership.
  • Modalita' innovative di erogazione dei servizi di interesse collettivo: deregolamentazione e privatizzazione.
  • Politiche industriali e sviluppo economico: competizione vs armonizzazione.
  • Governo e gestione della collaborazione pubblico-privato.
  • Il ruolo del pubblico e del privato nello sviluppo delle infrastrutture e del capitale umano.
  • Le relazioni finanziarie tra imprese e amministrazioni pubbliche a sostegno dello sviluppo.
  • Le relazioni di scambio: il marketing rivolto alle amministrazioni pubbliche e gli acquisti pubblici.
  • Le relazioni istituzionali e le relazioni informali: regolazione e lobbying.
  • La funzione public affairs e la dimensione etica delle relazioni tra imprese e amministrazioni pubbliche. Il ruolo della corporate social responsibility.

Descrizione dettagliata delle modalità d'esame

Per i frequentanti
La valutazione degli studenti frequentanti avverra' per il 30% sulla base di  discussione di casi e assignment assegnati agli studenti e per il restante 70% sulla base di un esame scritto al termine del  corso.

Per i non frequentanti
L'esame si svolgera' in forma orale  sul libro di testo e la raccolta di letture e casi.


Testi d'esame
  • E. BORGONOVI, M. MARSILIO, F. MUSÌ,  Le relazioni tra imprese e amministrazioni pubbliche: un modello di analisi e strumenti, EGEA, 2006.
  • Raccolta di letture integrative e casi.
Modificato il 23/05/2006 00:00

Classes: 4 (I sem.)
Instructors:
Class 4: LUCA GIOVANNI BRUSATI

Class group/s taught in English

Course Objectives

Interdependence between private enterprises and public institutions is a crucial factor in the evolution of modern economies; it appears in many different forms and is a key variable in international competition. An understanding of the features of the interaction between private companies and public institutions is therefore a key factor in the education of a modern manager. The importance of these skills is further enhanced by globalization, which makes it necessary to understand governmental decision-making processes across different institutional settings. Therefore, the objectives of the course are twofold:

  • to understand how business-government relations affect both the strategies and performance of private enterprises;
  • to develop concrete skills to manage these relations effectively, especially in the international arena, by influencing and participating to public policy making and by interacting as a supplier, as a customer and as a consultant with government.

Course Content Summary
  • Understanding of business-government relations: a framework for analysis. Government as a regulator/deregulator at the national and international level. The role of government in corporate governance. Decision-making in the public sector: policy, problems and politics. Skills set: Analysis of business-related public policy. 
  • From competitive advantage to collaborative advantage: partnering with public sector for service delivery. Public-private partnerships: towards joined-up governance. Skills set: Managing Public-Private Partnership.
  • The role of Government in stimulating the local competitiveness through incentives and ad-hoc programmes. Commercial relationships: public procurement. Contracting in and contracting out: recognising market opportunities. Consulting Government: peculiarities of public organizations. Skills set: Exploiting incentives and marketing to governmental agencies.
  • Institutional and informal relationships. Theories of lobbying. The public affairs function and the ethical aspects of business-government relations. The role of corporate social responsibility. Corruption and malpractices: Transparency International and the UN Global Compact. The role of Foundations: nurturing philanthropy or shaping the international agenda? Skills set: Developing responsible lobbying.

Detailed Description of Assessment Methods

Attending students
Students attending classes on a regular basis will be assessed on the following base:

  • written individual assignments and case discussion (30% of the final grade). Points that you collect with the individual assignments will be added to the final grade until july 2007. They are designed in order to make students practice concepts and techniques of Business-Government Relations Management. Early in the course topic and contents of the individual assignments will be explained, and the instructions will be posted online. Individual assignments must be turned in on the assigned day.
  • two written partial exams (70% of the final grade). The partial exams take place in November (1st partial exam) and in January (2nd partial exam). Students that attend lessons are strongly encouraged to sit partial exams. In order to pass the partial exams students have to obtain an average of 18/30 and more than 15/30 in each single exam. Those who pass only one test must sit the general exam. Honors (lode) will be given to those that reach 31.

Non-attending students
For these students the final mark will be based on a comprehensive written exam.


Textbooks
  • L. BRUSATI, V. MELE, Managing Business-Government Relations, Course Collection, EGEA, 2006.
Last change 16/06/2006 00:00