20206 - STRATEGIC MARKETING AND MARKETING PLAN - MODULE 2 / STRATEGIC MARKETING AND MARKETING PLAN - MODULE 2
Dipartimento di Marketing / Department of Marketing
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LUCA BUCCOLIERO
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Prerequisiti
Mission e Programma sintetico
MISSION
PROGRAMMA SINTETICO
I principali temi affrontati durante il corso sono i seguenti:
- Il marketing strategico, tra cicli competitivi e ipercompetizione.
- Le stagioni della Competition Based View: il gioco di movimento, il gioco di imitazione e il gioco di posizione.
- Il gioco di movimento: le opportunità e le barriere.
- Stategie di marketing verticale e strategie di marketing laterale per il gioco di movimento.
- Il gioco di imitazione: gli attori e le opzioni strategiche. I vantaggi e gli svantaggi di prima e di seconda mossa.
- Il gioco di posizione: le strategie per la quota di mercato.
- Le strategie di difesa ex-ante ed ex-post.
Risultati di Apprendimento Attesi (RAA)
CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Riconoscere le opportunità e le insidie di mercato negli attuali contesti ipercompetitivi.
- Distinguere le diverse fasi dei cicli competitivi.
- Identificare le strategie più opportune per affrontare il gioco di movimento.
- Descrivere differenti strategie di marketing verticale e laterale.
- Definire le strategie di marketing più adeguate per affrontare il gioco di imitazione.
- Spiegare le dinamiche e gli strumenti di analisi idonei per il gioco di posizione.
- Descrivere le strategie di difesa utili per prevenire o rispondere agli attacci di mercato dei concorrenti.
CAPACITA' DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE
- Interpretare le dinamiche competitive emergenti in un mercato.
- Analizzare rischi e opportunità legati a differenti opzioni strategiche di marketing.
- Comparare scenari e strategie alternative in momenti storici differenti di un ciclo competitivo.
- Formulare strategie di marketing offensive e difensive.
- Preparare e valutare un piano strategico di marketing.
Modalità didattiche
- Lezioni frontali
- Testimonianze (in aula o a distanza)
- Analisi casi studio / Incidents guidati (tradizionali, multimediali)
- Lavori/Assignment di gruppo
- Altre attivita' d'aula interattive (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
DETTAGLI
Oltre all'utilizzo di testimonianze e alla discussione in aula di casi reali, il corso fa ampio impiego di un business game quale modalità per l'apprendimento attivo da parte degli studenti. A tal fine la classe viene suddivisa in gruppi che si sfidadano attraverso una simulazione al computer (Markstrat).
Metodi di valutazione dell'apprendimento
Accertamento in itinere | Prove parziali | Prova generale | |
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STUDENTI FREQUENTANTI
Lo studente frequentante deve:
- Partecipare arrivamente al business game Marstrat (attività di gruppo con rilevamento delle presenze). Al termine della simulazione, ciascun gruppo deve preparare una presentazione e un report finale. La valutazione è proporzionale alla performance ottenuta, tenuto conto dell'impegno e della qualità degli output consegnati.
- Superare con successo un esame scritto finale che prevede un set di domande aperte, semiaperte e chiuse.
Gli aspetti di maggior dettaglio sono riportati all'interno del Syllabus.
STUDENTI NON FREQUENTANTI
Lo studente non frequentante è valutato attraverso una prova di accertamento scritta che prevede un set di domande aperte, semiaperte e chiuse. Le domande fanno riferimento ai contenuti dei testi, da preparare integralmente, e a una selezione ulteriore di articoli. Gli aspetti di maggior dettaglio sono riportati all'interno del Syllabus.
Materiali didattici
STUDENTI FREQUENTANTI
- E. VALDANI, A. ARBORE, Strategie e giochi competitivi. Gestire il presente, immaginare il futuro, Milano, EGEA, 2014.
STUDENTI NON FREQUENTANTI
- E. VALDANI, A. ARBORE, Strategie e giochi competitivi. Gestire il presente, immaginare il futuro, Milano, EGEA, 2014.
- E. VALDANI, F. ANCARANI, Marketing Strategico, Vol. 3, Milano, Egea, 2009.
Class group/s taught in English
Mission & Content Summary
MISSION
CONTENT SUMMARY
The main topics discussed during the course include:
- Hypercompetition and the main challenges of the current era.
- The competitive seasons of the Customer Based View: the game of Movement, the game of Imitation, and the game of Position.
- The game of movement: opportunities and barriers.
- Vertical and lateral marketing strategies for the war of movement.
- The war of imitation: main players and strategic options. Second movers' advantages and disadvantages.
- The war of position: market sharing strategies.
- Defensive marketing strategies: from preeemptive competition to counterattack.
Intended Learning Outcomes (ILO)
KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Recognize opportunities and risks in hypercompetitive arenas.
- Distinguish the different stages of a competitive cycle.
- Identify the most effective marketing strategies for a war of movement.
- Describe lateral and vertical marketing strategies.
- Define the most appropriate marketing strategies for a war of imitation.
- Explain the dynamics and the tools to manage the game of position.
- Describe the most effective ex-ante and ex-post defensive strategies.
APPLYING KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
- Interpret the competitive dynamcs of a market.
- Analyze risks and opportunities related to different strategic marketing options.
- Compare different marketing strategies and scenarios in different moments of a competitive cycle.
- Formulate both offensive and defensive marketing strategies.
- Prepare and evaluate a strategic marketing plan.
Teaching methods
- Face-to-face lectures
- Guest speaker's talks (in class or in distance)
- Case studies /Incidents (traditional, online)
- Group assignments
- Interactive class activities (role playing, business game, simulation, online forum, instant polls)
DETAILS
The course uses a mix of lectures, discussion of incidents, and group activities. Specifically, to enhance the learning experience, a business game (Markstrat) is used.
Assessment methods
Continuous assessment | Partial exams | General exam | |
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ATTENDING STUDENTS
The student is requied to:
- Attend all the lab sessions related to the business game Markstrat (attendance verified in class). This simulation is a group activity (ten teams). At the end of the business game, each group has to prepare a final report and presentation.
- Pass the final written exam. This exam has a mix of open questions, semi-open questions, multiple choices and short cases. A sample is available online. The questions have different weights and are related to the readings highlighted in the section above (attending students). The maximum mark is 31 out of 30.
NOT ATTENDING STUDENTS
The student is evaluated based on a written exam. The exam has a mix of open questions, semi-open questions, multiple choices and short cases. The questions have different weights and are based on the readings highlighted in the section above (non-attending students). The maximum mark is 31 out of 30.
Teaching materials
ATTENDING STUDENTS
- E. Valdani, A. Arbore, Competitive Strategies, Palgrave Macmillan, 2013 (chapters in the syllabus only);
- Best, Roger, Market Based Management (International Edition), 6th edition, 2013, Pearson, Prentice Hall (chapters in the syllabus only);
- Kampas & Rafii, “How to Identify Your Enemies Before They Destroy You”, Harvard Business Review, Nov. 2002;
- Day & Schoemaker, "Scanning the Periphery," Harvard Business Review, Nov. 2005.
- Teacher’s handouts.
NOT ATTENDING STUDENTS
- E. VALDANI, A. ARBORE, Competitive Strategies, Palgrave Macmillan, 2013 (all chapters).
- R. BEST, Market Based Management (International Edition), 6th edition, Feb. 2012, Pearson, Prentice Hall (all chapters).
The following articles (available in the library’s electronic databases): - “Curing the Addiction to Growth”, Harvard Business Review, Jan-Feb 2017.
- “The Ultimate Marketing Machine”, Harvard Business Review, July-August 2014.
- Nunes, P. & Breene, T., “Reinvent Your Business Before It’s Too Late”, Harvard Business Review, Jan-Feb 2011.
- Comstock B., Gulati R., Liguori S. (2010), "Unleashing The Power Of Marketing". Harvard Business Review, 88(11), p.90-98.
- Moon, Y. (2005). “Break free from the product life-cycle”. Harvard Business Review, Vol. 83 Issue 5.
- Day & Schoemaker, "Scanning the Periphery," Harvard Business Review, Nov. 2005;
- Reichheld F.F., “The One Number You Need to Grow”, Harvard Business Review, Dec 2003.
- Kampas P. & Rafii F., “How to Identify Your Enemies Before They Destroy You”, Harvard Business Review, Nov. 2002.
- Cook, S., “The Contribution Revolution: Letting Volunteers Build Your Business”, Harvard Business Review, Oct 2008.