8024 - FINANZA AZIENDALE (INTRODUZIONE ALLE VALUTAZIONI) / CORPORATE FINANCE (BUSINESS VALUATION)
CLEFIN-LS - MM-LS - OSI-LS - AFC-LS - CLAPI-LS - CLELI-LS - CLEACC-LS - DES-LS - CLEMIT-LS - CLG-LS - M-LS
Dipartimento di Finanza / Department of Finance
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
MARIO MASSARI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso analizza gli approcci adottati nella financial community internazionale da analisti finanziari, investment e merchant banks e grandi societa' di consulenza ai fini della valutazione di imprese, acquisizioni, IPO, business combinations e si pone l'obiettivo di sviluppare una sensibilita' a tali aspetti fondata su un chiaro modello teorico.
Programma sintetico del corso
-
Assumptions e scenari per la costruzione di business plan. Il problema dell'incertezza nella valutazione di iniziative nuove o collocate in mercati in rapida crescita. L'organizzazione dell'analisi per business units.
-
La proiezione dei flussi di cassa. La definizione del profilo dei flussi nel lungo termine. Esempi tipici di profili dei flussi in alcuni settori.
-
Valutazione del capitale operativo o dell'equity. Approcci e metodi.
-
Procedimenti per la stima del costo-opportunita' del capitale nelle valutazioni aziendali. Il trattamento dei rischi specifici.
-
Discounted Cash Flow (DCF): tipiche modalita' di applicazione nella financial community.
-
L'approccio Adjusted Present Value (APV) e l'analisi del profilo del debito ai fini della valorizzazione degli scudi fiscali.
-
Problemi teorici e applicativi dell'uso dei multipli (stock market e deal multiples).
-
Come funziona il mercato del controllo: valori di acquisizione e Fair Market Values. Premi e sconti nelle valutazioni aziendali.
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti
La valutazione dell'apprendimento e' realizzata attraverso homeworks e lavori di gruppo e una prova finale in forma scritta.
Per i non frequentanti
Prova scritta.
Testi d'esame
- M. MASSARI, L. ZANETTI, Valutazione di business, Mc Graw Hill (in corso di pubblicazione)
- Materiale di supporto comunicato all'inizio del corso e disponibile su Weblearning.
Class group/s taught in English
Course Objectives
In this course we apply financial and accounting tools and techniques to estimate the value of public equities, private businesses, and other economic assets. The primary valuation methodologies discussed are discounted cash flows, stock market multiples and deal multiples. We discuss the factors that affect firm value and explore ways in which businesses can increase shareholder value. We also discuss the advantages and disadvantage of adding complexity to a valuation model and identify various forms of bias that are inherent in most valuations. We understand how sensitive valuations are to key factors such as growth, returns and risk.
Course Content Summary
-
Theoretical framework. Assumptions and scenarios in the business plan development. Uncertainty and company valuation. Relationship between uncertainty and value in innovative projects and high growth companies. Overall profile or profiles related to specific business units.
-
Business plan and cash flow projections. Developing forecast assumptions. From business models to cash flow models. Problems with the assessment of cash flow models. Typical cash flow patterns in some industries.
-
Approaches and methods for business valuation. Relationships between leverage and value. Alternative valuation techniques. The choice between the asset-side vs. the equity-side standpoint.
-
Estimating the opportunity cost of capital. Dealing with specific risk.
-
Discounted Cash Flow. Typical procedures in the financial community.
-
The Adjusted Present Value approach (APV). Debt profile analysis in valuing tax shields. Different alternatives.
-
Stock market and deal multiples. Theoretical framework and practical issues.
-
Value and prices in the market for corporate control. Acquisition values and fair market values. Premia and discounts in company valuation.
Detailed Description of Assessment Methods
Grading will be based on class participation, case discussion, group assignments and a final written exam (the proportion will be communicated at the beginning of the course).
Textbooks
- M. MASSARI, L. ZANETTI, Financial Valuation, McGraw-Hill (forthcoming).
- Supplementary readings will be communicated at the beginning of the course.
- Additional reading material will be distributed in class and posted on Weblearning.
MARIO MASSARI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso analizza gli approcci adottati nella financial community internazionale da analisti finanziari, investment e merchant banks e grandi societa' di consulenza ai fini della valutazione di imprese, acquisizioni, IPO, business combinations e si pone l'obiettivo di sviluppare una sensibilita' a tali aspetti fondata su un chiaro modello teorico.
Programma sintetico del corso
- Assumptions e scenari per la costruzione di business plan. Il problema dell'incertezza nella valutazione di iniziative nuove o collocate in mercati in rapida crescita. L'organizzazione dell'analisi per business units.
- La proiezione dei flussi di cassa. La definizione del profilo dei flussi nel lungo termine. Esempi tipici di profili dei flussi in alcuni settori.
- Valutazione del capitale operativo o dell'equity. Approcci e metodi.
- Procedimenti per la stima del costo-opportunita' del capitale nelle valutazioni aziendali. Il trattamento dei rischi specifici.
- Discounted Cash Flow (DCF): tipiche modalita' di applicazione nella financial community.
- L'approccio Adjusted Present Value (APV) e l'analisi del profilo del debito ai fini della valorizzazione degli scudi fiscali.
- Problemi teorici e applicativi dell'uso dei multipli (stock market e deal multiples).
- Come funziona il mercato del controllo: valori di acquisizione e Fair Market Values. Premi e sconti nelle valutazioni aziendali.
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti
La valutazione dell'apprendimento e' realizzata attraverso homeworks e lavori di gruppo e una prova finale in forma scritta.
Per i non frequentanti
Prova scritta.
Testi d'esame
- M. MASSARI, L. ZANETTI, Valutazione di business (in corso di pubblicazione)
- materiale di supporto comunicato all'inizio del corso e disponibile su Weblearning.
Class group/s taught in English
Course Objectives
In this course we apply financial and accounting tools and techniques to estimate the value of public equities, private businesses, and other economic assets. The primary valuation methodologies discussed are discounted cash flows, stock market multiples and deal multiples. We discuss the factors that affect firm value and explore ways in which businesses can increase shareholder value. We also discuss the advantages and disadvantage of adding complexity to a valuation model and identify various forms of bias that are inherent in most valuations. We understand how sensitive valuations are to key factors such as growth, returns and risk.
Course Content Summary
-
Theoretical framework. Assumptions and scenarios in the business plan development. Uncertainty and company valuation. Relationship between uncertainty and value in innovative projects and high growth companies. Overall profile or profiles related to specific business units.
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Business plan and cash flow projections. Developing forecast assumptions. From business models to cash flow models. Problems with the assessment of cash flow models. Typical cash flow patterns in some industries.
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Approaches and methods for business valuation. Relationships between leverage and value. Alternative valuation techniques. The choice between the asset-side vs. the equity-side standpoint.
-
Estimating the opportunity cost of capital. Dealing with specific risk.
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Discounted Cash Flow. Typical procedures in the financial community.
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The Adjusted Present Value approach (APV). Debt profile analysis in valuing tax shields. Different alternatives.
-
Stock market and deal multiples. Theoretical framework and practical issues.
-
Value and prices in the market for corporate control. Acquisition values and fair market values. Premia and discounts in company valuation.
Detailed Description of Assessment Methods
Grading will be based on class participation, case discussion, group assignments and a final written exam (the proportion will be communicated at the beginning of the course).
Textbooks
-
M. MASSARI, L. ZANETTI, Financial Valuation, McGraw-Hill (forthcoming).
-
Supplementary readings will be communicated at the beginning of the course.
-
Additional reading material will be distributed in class and posted on Weblearning.