8462 - STRATEGIC MARKETING AND MARKETING PLAN - MODULE 2 / STRATEGIC MARKETING AND MARKETING PLAN - MODULE 2
MM-LS
Dipartimento di Marketing / Department of Marketing
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ENRICO VALDANI
Classe 7: ENRICO VALDANI, Classe 8: ENRICO VALDANI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso si propone di presentare il marketing strategico sia come una responsabilità manageriale, sia come orientamento di un'organizzazione. Minore enfasi viene posta sulle specifiche attività operative svolte all'interno delle specifiche funzioni di marketing, vendita e comunicazione. All'interno del corso si assume, quindi, la prospettiva del General Manager e del Direttore Marketing per approfondire i seguenti temi:
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Formulazione di strategie di segmentazione e di focalizzazione.
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Gestione del business per raggiungere un vantaggio competitivo difendibile.
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Identificazione ed esplorazione delle opportunità di crescita .
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Gestione delle relazioni di valore con i clienti.
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Gestione dei canali per garantirsi l'accesso ai mercati serviti.
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Allineamento dell'organizzazione alla costante evoluzione dei bisogni del mercato.
L'unità di analisi è la business unit, focalizzandosi sulla sua rete, sulle relazioni con i clienti e sulle alleanze che la riguardano.
L'apprendimento dei partecipanti è stimolato attraverso un'attiva partecipazione e discussione dei temi proposti. Il corso si avvale di strumenti pedagogici interattivi, tra cui il business game Markstrat.
Programma sintetico del corso
Il corso prevede la lettura e l'analisi di casi, lezioni/dibattiti, testimonianze esterne e progetti in gruppi. Queste attività didattiche hanno, quale comune denominatore, quattro temi trasversali all'intero corso. Il primo: le strategie di mercato di successo si traducono in un valore superiore per il cliente; il secondo: l'efficace implementazione di queste strategie richiede un alto livello di orientamento al mercato un'impresa orientata al mercato detiene capacità superiori nel comprendere, attrarre e mantenere i clienti; il terzo: Internet trasforma la maggior parte dei mercati attraverso l'introduzione di nuovi modelli di business che permettono la personalizzazione dell'offerta; da ultimo, i mercati in cui le strategie vengono implementate assumono sempre più connotazioni e dimensioni globali.
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Il marketing strategico tra quantum leap e ipercompetizione.
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L'impresa proattiva ed i suoi paradigmi: Resource Based View, Customer Based View e Competition Based View.
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Le stagioni della Competition Based View: il gioco di movimento; il gioco di imitazione e il gioco di posizione.
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Il gioco di movimento: le origini, le barriere, le manovre di attacco e le manovre di difesa.
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Il gioco di imitazione: le manovre di inseguimento all'innovatore e le manovre di difesa dagli imitatori.
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Il gioco di posizione: le manovre offensive dirette e indirette e le manovre difensive.
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti
Esame in forma scritta, integrato da lavori individuali e di gruppo.
Per i non frequentanti
Esame in forma scritta.
Testi d'esame
Frequentanti:
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E. Valdani, A. Arbore, Strategie competitive. Giochi di movimento, imitazione, posizione, Milano, Egea, 2008.
Non Frequentanti:
- E. Valdani, A. Arbore, Strategie competitive. Giochi di movimento, imitazione, posizione, Milano, Egea, 2008.
- E. VALDANI, F. ANCARANI, Marketing Strategico, Vol. 2, Milano, Egea, 2009.
Class group/s taught in English
Course Objectives
We look at strategic marketing as both a general management responsibility and an orientation of an organization. Relatively less attention is given to the specific activities of the marketing department, sales group, or advertising function in implementing strategic decisions.
We take the viewpoint of the general manager and the senior marketing executive to address the issues of:
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Formulating segmentation and focus strategies
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Positioning the business to achieve a durable advantage over competitors
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Identifying and exploring growth opportunities
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Managing relationships with valuable customers
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Managing the channels for gaining access to the served markets, and
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Aligning the organization to changing market requirements.
Our focus is based on the business unit and its network of channels, customer relationships, and alliances, rather than the whole organization.
To enhance the learning experience, a business game are used.
Course Content Summary
The course uses a mix of cases, lecture/discussion, guest speakers, and group projects. This material is integrated throughout the course with four over-riding themes. First, successful market strategies deliver superior customer value; second, successful implementation of these strategies requires a high level of market orientation a market-driven firm has superior skills in understanding, attracting, and keeping customers; third, the internet transforms most markets by introducing new business models and enabling personalization of offerings; and fourth, the market arena in which the strategies are implemented is increasingly global.
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Hyper-competition and the proactive firm: new challenges for a new world.
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Customer Based View, Resource Based View and Competition Based View: three paradigms for a proactive firm.
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Co-evolution and meta-markets.
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The competitive seasons of the Customer Based View: the game of Movement, the game of Imitation, and the game of Position.
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Attack and defense strategies within the game of Movement.
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Attack and defense strategies within the game of Imitation.
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Attack and defense strategies within the game of Position.
Detailed Description of Assessment Methods
Attending students
The course grade is based on written exam and group presentation
Non Attending students
The final grade is entirely based on a written exam
Textbooks
Attending students
- Best, Roger, Market Based Management Strategies for Growing Customer Value and Profitability, 5th edition 2008, Pearson, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ (chapters in the syllabus only)
- Collection of readings (available online at http://lwp.unibocconi.it/):
- Shankar V., Berry L., Dotzel, T. (2009). "A Practical Guide to Combining Products + Services". Harvard Business Review, Vol. 87, Issue 11.
- Levitt, T. Innovative Imitation, Harvard Business Review; Sep/Oct66, Vol. 44 Issue 5, p63-70, 8p
Non - Attending students
- Best, Roger, Market Based Management Strategies for Growing Customer Value and Profitability, 5th edition 2008, Pearson, Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ (all chapters)
Readings:
- Shankar V., Berry L., Dotzel, T. (2009). "A Practical Guide to Combining Products + Services". Harvard Business Review, Vol. 87, Issue 11.
- Moon, Y. (2005). Break free from the product life-cycle. Harvard Business Review, Vol. 83 Issue 5.
- Day & Schoemaker, "Scanning the Periphery," Harvard Business Review, Nov. 2005;
- Reichheld, The One Number You Need to Grow, Harvard Business Review, December 2003.
- Kampas & Rafii, How to Identify Your Enemies Before They Destroy You, Harvard Business Review, Nov. 2002;
(the readings are available in the library’s electronic databases)