20503 - SCENARI MACROECONOMICI / MACROECONOMIC TRENDS
AFC
Dipartimento di Economia / Department of Economics
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DONATO MASCIANDARO
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso si propone di arricchire la formazione economica di studenti che intendano operare nell’ambito manageriale. L’obiettivo è quello di fornire gli strumenti per interpretare le problematiche più rilevanti della realtà economica contemporanea, al fine di meglio comprendere la dinamica degli attuali scenari macroeconomici.
Programma sintetico del corso
- Introduzione: Scenari Macroeconomici e Decisioni d’Impresa
- La Grande Moderazione: Crescita, Mercati Efficienti e Regole di Politica Economica
- La Grande Deviazione: Politica Monetaria e Deregolamentazione Finanziaria
- La Grande Recessione: Crisi Finanziaria e Recessione
- Dopo la Grande Recessione: Gli Approcci di Politica Economica
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Le modalità di esame sono uguali per tutti gli studenti (frequentanti e non, in corso e non). Gli esami si svolgono esclusivamente in forma scritta e devono essere sostenuti con una prova generale sull’intero programma. La prova generale (durata = 100 minuti) consiste in quattro domande, ciascuna di esse vale 7.50/30. L'esame si considera superato con 18/30. Esempi di domande per l'esame verranno discusse durante le lezioni.
Testi d'esame
I lucidi di tutte le lezioni e due dispense rappresentano l’unico testo obbligatorio ai fini dell’esame. Sul sito web del Corso saranno messe a disposizione le dispense – dopo che verranno trattate in aula - nonché i lucidi, anch’essi messi a disposizione di volta in volta alla fine di ogni settimana.
Prerequisiti
Le conoscenze proprie di un corso di macroeconomia triennale sono indispensabili ed obbligatorie (ad esempio: O. BLANCHARD, A. AMIGHINI, F. GIAVAZZI: Macroeconomia).Class group/s taught in English
Course Objectives
The course mainly focuses on some relevant contemporary macroeconomic issues: the causes of the Great Recession and the role of credit market imperfections, the sustainability of public debt and the European sovereign debt crisis, the determinants of long-run growth. In order to organise the discussion in a logically coherent framework, we introduce some basic elements of the modern intertemporal approach to macroeconomics, building mainly on tools already developed in the typical first-year macro and micro courses. The presentation relies on real world data and examples, highlighting in particular the possible policy implications of our analysis. The aim of the course is to develop sound economic intuitions, supported by empirical evidence and theoretical results.
Course Content Summary
A simple toolbox:- Consumption-savings decisions
- Credit market imperfections
- Investment decisions
- The current account
- Money and monetary policy
- Financial intermediation and banking
- The Great Recession of 2007-10
- Public debt dynamics
- The European sovereign debt crisis: problems and solutions
- Long-run growth and its determinants.
Detailed Description of Assessment Methods
Written General Exam. The exam texts will be the same for all the students, including those who attended the course in the previous years. The questions of the exam are four and compulsory (time=100 minutes). The grade of each question is 7.50/30; to pass the exam the overall grade has to be at least 18/30. Mock exam questions will be discussed during the course.
Textbooks
- S.D. Williamson, Macroeconomics, Pearson, 2013, 5th Ed.
- Further readings will be suggested during the course.
Prerequisites
Previous exposure to a first-year undergraduate macroeconomic course is desirable