20139 - DIRITTO PER IL MARKETING / LEGAL ISSUES IN MARKETING
MM
Dipartimento di Studi Giuridici / Department of Law
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For the instruction language of the course see class group/s below
MARIATERESA MAGGIOLINO
Class group/s taught in English
Course Objectives
The course aims at showing how the US and EU legal systems oppose hurdles and offer opportunities to those who develop marketing activities.
Course Content Summary
The course analyses the following legal topics: data protection and data processing; protection and exploitation of the value of trademarks; the on-line use of distinctive signs; the exploitation of IP assets (right of publicity, copyright etc.), including sponsorship agreements; Internet Intermediaries liability; advertising and unfair commercial practices; e-commerce and antitrust matters.
The approach is comparative, therefore the topics are analyzed taking into account the EU and US experience.
Detailed Description of Assessment Methods
As to the final exam, it is a closed book exam consisting in two open questions.
Textbooks
As to what is needed to pass the final exam, attendance is highly recommended, but not compulsory, and that the ppt presentations used in class are the only compulsory materials required.
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso si propone di analizzare alcuni degli aspetti giuridici che un marketing manager può dover affrontare nel corso della sua attività lavorativa.
Il corso tratta quindi dei seguenti temi: uso dei dati personali per la profilazione dei clienti; protezione e circolazione del valore creato dall'azienda tramite il marchio; la comunicazione pubblicitaria; l’e-commerce.
La prospettiva del corso è comparata, quindi i temi vengono affrontati alla luce dell'esperienza europea e statunitense, e tenendo conto anche dei suggerimenti che provengono da altre giurisdizioni.
Programma sintetico del corso
Il corso tratta quindi dei seguenti temi: protezione e trattamento dei dati personali; protezione e circolazione del valore creato dall'azienda tramite il marchio; l'uso di segni distintivi on-line; lo sfruttamento di IP asset (right of publicity, copyright etc.) anche mediante accordi di sponsorship; la responsabilità degli intermediari internet; la comunicazione pubblicitaria e le pratiche commerciali scorrette; l’e-commerce e i profili antitrust.
La prospettiva del corso è comparata quindi i temi vengono affrontati alla luce dell'esperienza europea e statunitense.
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Esame scritto (al termine del semestre).Testi d'esame
- Slides utilizzate nel corso delle lezioni disponibili in e-learning.
- Materiali selezionati disponibili in e-learning.