20148 - BUSINESS HISTORY / BUSINESS HISTORY
M
Dipartimento di Scienze sociali e politiche / Department of Social and Political Sciences
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
Docente responsabile dell'insegnamento/Course Director:
ANDREA COLLI
ANDREA COLLI
Class group/s taught in English
Course Objectives
The course focuses on the evolution of the industrial firm during the past two centuries using a long term perspective that emphasizes continuity and change, technological discontinuities and socio-economic transformations - all seen as factors that have a strong influence on companies' strategies and structures.
The modern industrial corporation is studied in a wide comparative perspective centered on the three macro-regions of the world economy: the United States, Europe and Asia
Intended Learning Outcomes
Course Content Summary
- Issues and problems. The evolution of business history between enterprise and entrepreneurship.
- The company in the first industrial revolution: technology and society in front of the factory. The emergence and consolidation of big business. Reflections on structures and strategies. National patterns in the spread of big business.
- Regional variations between state and market: United States, Europe, Japan.
- The company in the age of the narrow space: from World War II to the Third Industrial Revolution.
- The age of globalization: new forms, new challengers.
Teaching methods
Assessment methods
Detailed Description of Assessment Methods
For attending students- Written exam (T/F questions and open questions): up to 30 points.
- Class participation: up to 1 point.
- Written exam (T/F questions and open questions): up to 31 points.
Textbooks
For attending students
- F. AMATORI, A. COLLI, Business History: complexities and comparisons, Routledge, 2010.
- Articles available at Course Reserve.
- Cases and incidents available on Blackboard.
- F. AMATORI, A. COLLI, Business History: complexities and comparisons, Routledge, 2010.
- Articles available at Course Reserve.
- Cases and incidents available on Blackboard.
- W. BAUMOL, R. LITAN, C. SCHRAMM, Good Capitalism, Bad Capitalism and the Economics of Growth and Prosperity, Yale U.P., 2007.
Last change 16/05/2017 09:34
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso esamina l’origine e l’evoluzione dell’impresa industriale moderna lungo gli ultimi due secoli. La prospettiva di lungo periodo consente di sottolineare continuità e mutamenti, soffermandosi sul ruolo rivestito dalla tecnologia e dagli elementi socio-istituzionali nell’influenzare le strategie e le strutture a livello corporate. L’unità di indagine è, dunque, l’impresa, al centro di un’analisi di ampio respiro finalizzata a porre in evidenza i legami esistenti tra le dinamiche in atto a livello micro e quelle più generali, attinenti alla ricchezza della nazione. La prospettiva adottata è, inoltre, ampiamente comparativa e fa perno sulle macro-regioni alla testa dell’economia mondiale, ovvero Stati Uniti, Europa e Asia.
Risultati di Apprendimento Attesi
Programma sintetico del corso
- Temi e problemi. La storia d’impresa tra evoluzione dell’impresa e dell’imprenditorialità.
- L’impresa nella prima rivoluzione industriale: tecnologia e società di fronte alla fabbrica.
- La nascita e il consolidamento della grande impresa. I riflessi sulle strutture e sulle strategie.
- Pattern nazionali nella diffusione della grande impresa.
- Varianti regionali tra Stato e mercato: Stati Uniti, Europa, Giappone.
- L’impresa nell’età dello spazio stretto: dalla seconda guerra mondiale alla terza rivoluzione industriale.
- Gli anni della globalizzazione: nuove forme, nuovi sfidanti.
Modalità didattiche
Modalità di accertamento dell'apprendimento
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
Per i frequentanti
- Esame in forma scritta (domande Vero/Falso e domande aperte): fino a 30 punti.
- Partecipazione d’aula: fino a 1 punto.
- Esame in forma scritta (domande Vero/Falso e domande aperte): fino a 31 punti.
Testi d'esame
Per i frequentanti
- F. AMATORI, A.COLLI, Storia d'impresa: complessità e comparazioni, Milano, Bruno Mondadori, 2011.
- Articoli disponibili in Course Reserve.
- Casi e incidents disponibili su Blackboard.
- F. AMATORI, A.COLLI, Storia d'impresa: complessità e comparazioni, Milano, Bruno Mondadori, 2011.
- Articoli disponibili in Course Reserve.
- Casi e incidents disponibili su Blackboard.
- W. BAUMOL, R. LITAN, C. SCHRAMM,Capitalismo buono capitalismo cattivo. L'imprenditorialità e i suoi nemici, Egea, 2013.
Modificato il 16/05/2017 09:44