20139 - DIRITTO PER IL MARKETING / LEGAL ISSUES IN MARKETING
MM
Dipartimento di Studi Giuridici / Department of Legal Studies
Per la lingua del corso verificare le informazioni sulle classi/
For the instruction language of the course see class group/s below
MARIATERESA MAGGIOLINO
Classe 8: MARIA LILLA' MONTAGNANI, Classe 9: MARIA LILLA' MONTAGNANI
Classe/i impartita/e in lingua italiana
Obiettivi formativi del corso
Il corso si propone di analizzare alcuni aspetti giuridici che un marketing manager può trovarsi a dover affrontare nel corso della sua attività lavorativa. Il corso quindi tratta i seguenti temi: a) protezione e circolazione del valore creato dall'azienda tramite il marchio e le sue licenze (quale il merchandising) e il customer database; b) i contratti di distribuzione; c) la comunicazione pubblicitaria; d) il marketing diretto. La prospettiva del corso è comparata quindi i temi verranno affrontati alla luce dell'esperienza europea e statunitense.
Programma sintetico del corso
- Il marchio, il merchandising e il franchising
- Il customer database
- La comunicazione pubblicitaria
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Il direct marketing
Descrizione dettagliata delle modalità d'esame
One compulsory written exam (at the end of the semester) consisting of three open questions.
Testi d'esame
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Slides used during the classes available on the e-learning.
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Selected materials available on the e-learning.
Class group/s taught in English
Course Objectives
The aim of this course is to analyze some of the legal issues that a marketing manager could face during his/her job. The course thus focuses on: (a) the protection of some values created within a firm such as trademarks and customer databases; (b) some distribution contracts; (c) advertising; (d) direct marketing. Moreover, this course intends to offer a comparative look to these issues, considering the US and EU experiences combined.
Course Content Summary
A comparative look at the EU and US law about
- Trademarks, merchandising and franchising;
- Customer Database;
- False and Comparative Advertising;
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Direct marketing.
Detailed Description of Assessment Methods
One compulsory written exam (at the end of the semester) consisting of three open questions.
Textbooks
- Slides used during the classes available on the e-learning.
- Selected materials available on the e-learning.